توسعه دهنده فول استک وب (Full Stack Web Developer) چیست؟

  • حسین کرمی
  • 28 فروردین 1401
Who is full stack web developer

فول استک دولوپر کیست؟ آیا شما هم به دنبال نقشه راه فول استک شدن هستید؟ احتمالا شما هم که با برنامه‌نویسی سر‌و‌کار دارید، این عبارت را بار‌ها شنیده باشید اما آیا تا‌کنون از خود پرسیده‌اید که برنامه‌نویس Full Stack کیست و یک توسعه دهنده فول است چه کاری می‌کند؟

در این مقاله می‌خواهیم یک بینشی از رودمپ فول استک به شما بدهیم و ببینیم زبان‌های فول استک چیست و چرا باید برنامه‌نویس فول استک شویم.

حتما شما نیز که این مقاله را در حال خواندن هستید، قصد دارید با این شغل بیشتر آشنا شوید و با توجه به وضعیت کنونی خود ببینید مدت زمان فول استک شدن چقدر است. پس با ما همراه باشید.

توسعه وب فرانت‌اند (Frontend web developement) چیست؟

این مهارت برای توسعه رابط کاربری و تجربی اپلیکیشن وب صورت می‌گیرد. در واقع همان صفحه‌ای که در مرورگر وب می‌بینید و تمام المان‌ها، دکمه‌ها، فونت و به طور کلی ظاهر وب اپلیکیشن شامل بخشی از این مهارت می‌شود. البته این‌ها یک مثال بود و Frontend بیش از این‌ها است که در مفهوم کلی‌تر باید UI/UX وب اپلیکیشن را توسعه دهید.

مهمترین هدف یک برنامه‌نویس فرانت‌اند، ایجاد یک بستر مناسب برای کاربران به منظور تعامل با آن اپلیکیشن/سایت است؛ بستری که بتواند اطلاعات را به گونه درست و مفیدی به کاربران نمایش دهد و همچنین دریافت اطلاعات از آن‌ها را به بهترین شیوه انجام دهد. همین باعث می‌شود که چنین توسعه دهندگانی مجبور باشند که با نرم‌افزار‌هایی مانند فتوشاپ نیز سر‌‍و‌کار داشته باشند. بنابراین اگر به توسعه گرافیکی (رابط کاربری و تجربی) یک اپلیکیشن علاقه زیادی دارید، بنابراین فرانت‌اند برای شما ساخته شده است!

با یادگیری Frontend می‌توانید خلاقیت‌های طراحی را به اپلیکیشن بیاورید، آن را توسعه دهید و از خلق یک ظاهر زیبا و ایجاد یک تجربه کاربری مناسب برای کاربران لذت ببرید. در توسعه یک وب اپلیکیشن یا وب سایت همیشه کاربران هر آنچه را خواهند دید و تجربه خواهند کرد که یک فرانت‌اند دولوپر خلق کرده است.

مسیر فرانت‌اند شدن به این شکل است که برای شروع باید زبان‌های فرانت‌اند را یاد بگیرید. زبان‌هایی مانند HTML، CSS و در مرحله بعد Javascript. سپس با ادامه مسیر می‌توانید یک متخصص فرانت‌اند شوید.

در زیر می‌توانید تصویر رودمپ فرانت‌اند شدن را ببینید. برای اینکه اطلاعات را با جزئیات ببینید، می‌توانید بر روی تصویر کلیک کنید تا عکس برای شما بزرگنمایی شود.

نقشه راه برنامه‌نویسی فرانت‌اند

 

البته باید گفت که هم اکنون فریمورک‌هایی مانند فلاتر و حتی زبان کاتلین برای توسعه کراس پلتفرم در بخش فرانت‌اند وب نیز امکاناتی را فراهم کرده‌اند که در این نقشه مسیر Frontend به آن نپرداخته‌ایم.

برای آموزش فرانت‌اند وب سایت استک لرن دوره‌هایی را برای آینده تدارک دیده است که به وقت شروع دوره‌ها اطلاع رسانی متعاقبا انجام خواهد شد.

 

توسعه وب بک‌اند (Backend web developement) چیست؟

همه چیز توسعه ظاهری و تجربی یک وب اپلیکیشن/سایت نیست. باید کار‌های دیگری هم صورت گیرد. کار‌هایی از قبیل پردازش داده، دریافت آن‌ها و پاسخ به داده‌های مورد نیاز برای نمایش، توسط بخش بک‌اند انجام می‌شود.

این بدین معنی است که یک دولوپر بک‌اند زمان زیادی را برای مدیریت پایگاه داده، کشینگ، مسیریابی، دریافت و پاسخ به درخواست‌ها، ایجاد API‌ها برای تعامل کلاینت (بخش فرانت‌اند یا اپلیکیشن) و شاید از همه مهمتر، امنیت پلتفرم انجام می‌دهد.

اگر سوالتان این است که زبان‌های بک‌اند چیست، باید گفت که کسانی که قصد دارند یک برنامه‌نویس Backend شوند، معمولا باید با یکی از زبان‌های PHP، Javascript، Go جاوا (یا کاتلین) و یا حتی پایتون آشنا باشند.

از من می‌پرسید کدام را باید انتخاب کنم؟ هم اکنون زبان‌های PHP، Javascript و یا جاوا (یا کاتلین) برای چنین هدفی بیشترین جامعه برنامه‌نویسان را دارند.

پس به طور کلی یک Backend Developer وظیفه دریافت اطلاعات از کاربران از طریق ورودی‌های مختلف را دارد و باید این داده‌ها را در جایی (مانند پایگاه داده) ذخیره کند.

به طور کلی دو نوع پایگاه داده داریم:

  • پایگاه داده رابطه‌ای (مانند MySQL، SQL Server و PostgreSQL)
  • پایگاه داده غیر رابطه‌ای (مانند MongoDB)

برای مدیریت دیتابیس از زبان SQL استفاده می‌شود که به توسعه دهنده بک‌اند کمک می‌کند که با پایگاه داده در تعامل باشد. حال شاید به نظر گیج کننده باشد که تفاوت این دو نوع دیتابیس چیست و حال باید دقیقا کدام مورد را انتخاب کنیم. به طور کلی باید گفت که معمولا پایگاه داده رابطه‌ای استفاده بیشتری برای شما خواهند داشت و در شرایطی نیز ممکن است نیاز به استفاده از پایگاه داده غیر رابطه‌ای شوید. بنابراین در همین حد بدانید که بر اساس نیاز، باید نوع دیتابیس را انتخاب کنید و سپس DBMS مورد نیاز را انتخاب کنید. برای دیدن دوره آموزش کامل SQL و دیتابیس (پایگاه داده) کلیک کنید.

یک مفهوم دیگری که باید یک بک‌اند دولوپر به خوبی از آن آگاه باشد، مدیریت سرور است. یک برنامه‌نویس بک‌اند برای اجرای اپلیکیشن خود باید به خوبی نحوه کار با سرور را یاد بگیرد و بتواند کار‌هایی که برای اجرای اپلیکیشن بک‌اند نیاز است را انجام دهد.

در زیر تصویر نقشه مسیر یادگیری بک‌اند را قرار داده‌ایم که می‌توانید برای آموزش بک‌اند از آن استفاده کنید. برای اینکه تصویر را با جزئیات بهتری ببینید، بر روی آن کلیک کنید.

نقشه راه برنامه‌نویسی بک‌اند

 

دوره آموزش برنامه‌نویسی بک‌اند با لاراول

 

برنامه‌نویس فول استک کیست؟

یک برنامه‌نویس فول استک به کسی گفته می‌شود که با بک‌اند کار می‌کند و به همان مقدار نیز با فرانت‌اند سر‌و‌کار دارد. بله درست متوجه شده‌اید! یک فول استک دولوپر هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند را به طور کامل مدیریت می‌کند و توسعه می‌دهد.

مسئله این است که چنین برنامه‌نویس‌هایی باید حجم گسترده‌ای از مهارت‌ها را داشته باشند و تقریبا هر کاری را بتوانند در محیط وب انجام دهند و با تمامی مفاهیم برنامه‌نویسی وب آشنا باشند؛ مهارت‌هایی از توسعه دیتابیس، برنامه‌نویسی به زبان جاوا اسکرپیت و سایر زبان‌ها گرفته تا طراحی گرافیکی و آشنایی با UI/UX (رابط کاربری و رابط تجربی)!

همین مسئله باعث شده است که به ندرت بتوانیم توسعه دهنده فول استک حرفه‌ای ببینیم. زیرا حجم مهارت‌ها واقعا زیاد است و باید زمان زیادی را صرف یادگیری و کسب تجربه بکنید تا بتوانید به این هدف برسید.

برخی از کار‌هایی که یک توسعه دهنده فول استک باید انجام دهد:

  • کمک به طراحی و توسعه اپلیکیشن
  • تست و عیب یابی اپلیکیشن
  • نوشتن کد‌های تمیز در دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند
  • آشنایی با زبان‌های سمت بک‌اند و فرانت‌اند
  • مسلط به ساخت سرور‌ها و پایگاه داده آن‌ها
  • بررسی و اطمینان از عملکرد درست اپلیکیشن / سایت در همه پلتفرم‌ها
  • توسعه API‌ها و سرویس‌های Restful API
  • توجه کامل به مسائل امنیتی، توسعه‌ای و مقیاس پذیری

 

آشنایی با فریمورک‌های بک‌اند و فرانت‌اند

بجای اینکه برای مثال فقط از PHP Core (حالت خام PHP) برای توسعه وب استفاده کنیم، فریمورک‌هایی مانند لاراول برای PHP پایشان را به این عرصه گذاشته‌اند و روز به روز به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. وظیفه فریمورک‌ها ایجاد یک محیط مناسب برای توسعه بهتر، سریع‌تر و اصولی‌تر است.

فریمورک‌ها در این مسیر بسیار گره‌گشا هستند و به طور چشمگیری برنامه‌نویسی را برای ما جذاب‌تر و دلپذیر‌تر می‌کنند و با ابزار‌هایی که در اختیار ما می‌گذراند، توسعه را برای ما بسیار آسان‌تر می‌کنند.

در زیر بهترین فریمورک‌های بک‌اند و فرانت‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

محبوب‌ترین فریمورک‌های Backend:

 

محبوب‌ترین فریمورک‌های Frontend:

  • React.js
  • Vue.js
  • Angular.js
  • Svelte.js
  • Bootstrap برای CSS

 

چرا باید یک فول استک وب شویم؟

با اینکه می‌توان یکی از تکنولوژی‌های Frontend و Backend را انتخاب کرد، چرا باید یک Full-stack شویم؟ فول استک‌ها افرادی خاص هستند. چنین افرادی از همه مسائل در توسعه وب آگاه بوده و برای تیم بسیار با ارزش هستند. چنین افرادی از هر دو جنبه فرانت‌اند و بک‌اند به مسائل نگاه می‌کنند و بنابراین می‌توانند راهکار‌های مناسب‌تری را برای هر‌گونه چالشی ارائه دهند.

به عبارت دیگر، یک توسعه دهنده‌ای که می‌تواند تشخیص دهد که یک وب سایت باید به چه شکل باشد، چگونه توسط کاربران احساس شود و در کنار آن محدودیت‌های فنی چنین پیاده سازی‌هایی را درک کند، عضو ارزشمند هر تیم یا شرکتی خواهد بود.

 

چگونه به یک توسعه دهنده فول استک تبدیل شویم؟

حال که می‌دانید یک دولوپر فول استک کیست و چرا باید به آن تبدیل شد، وقت آن رسیده است که مسیر یادگیری فول استک شدن را بشناسید. اول از همه شما باید تجربه زیادی را در یکی از بخش‌ها (فرانت‌اند یا بک‌اند) کسب کنید و سپس سعی کنید به بخش دیگر هم وارد شوید و مسیر یادگیری را جلو ببرید. در چنین مسیری باید هر دو زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند و فرانت‌اند را یاد بگیرید و با روش‌های ذخیره داده‌ها و پایگاه داده نیز آشنا شوید.

اینکه بتوان به طور خلاصه گفت که باید این مسیر را به دقت جلو بروید وجود ندارد. مسیر فول استک شدن به معنای تجربه هر دو بخش و صرف زمان زیاد برای یادگیری است و این به معنای ادامه این روند بصورت همیشگی است.

شاید چنین صحبتی برای شما کمی سنگین باشد اما چنین نیست. شما باید پا در این عرصه بگذارید. مسیر برای شما هموار خواهد شد و با ادامه این روند به هر دو بخش می‌توانید به اشراف برسید و هر دو را یاد بگیرید. فول استک شدن حس خوبی دارد!

برنامه‌نویس فول استک (فرانت‌اند و بک‌اند)

 

خلاصه کلام

یک Full-Stack Developer باید هر دو تکنولوژی فرانت‌اند و بک‌اند را یاد بگیرد. چنین کاری فقط با یادگیری و کسب تجربه امکان پذیر است. بهای فول استک‌ها بسیار زیاد است. بنابراین استخدام برنامه‌نویس فول استک در شرکت‌ها بسیار ساده‌تر امکان پذیر است و شرکت‌های زیادی به دنبال چنین افرادی برای جذب آن‌ها هستند. در ازای چنین تقاضایی درآمد برنامه‌نویس فول استک نیز به دلیل دانش گسترده آن‌ها و تجربه بالا به مراتب بیشتر است.

اگر این مقاله را می‌خوانید، شما احتمالا در ابتدای مسیر یادگیری (رودمپ) برنامه‌نویس شدن هستید و یک دنیای بزرگ برای آموزش فول استک در جلوی شما قرار دارد که البته بسیار جذاب است و اگر وارد آن شوید، شیفته آن خواهید شد.

یک برنامه‌نویس Full-Stack کلید هر دری در دنیای وب است و هیچ دری نیست که به کمک این کلید باز نشود. پس وجود چنین برنامه‌نویسی یعنی عدم مشکل در تیم! کار به جلو خواهد رفت. مهم نیست که فردی از تیم به طور ناگهانی کاسته شود. فول استک دولوپر آنجا نشسته است تا مشکل را حل کند.

بله! یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توسعه Backend، مدیریت دیتابیس است که به زبان SQL انجام می‌شود.

یک توسعه دهنده Full Stack کسی است که با Back End یا سمت سرور و همچنین Front End یا سمت کلاینت کار می‌کند. توسعه دهندگان Full Stack باید مهارت هایی در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های کدنویسی، از پایگاه داده گرفته تا طراحی گرافیکی و مدیریت UI/UX داشته باشند تا بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

مهارت‌های Full-Stack Developer عبارتند از: فناوری Front-end، زبان‌های توسعه، پایگاه داده، توانایی طراحی پایه، سرور، کار با API و سیستم‌های کنترل نسخه.

درآمد یک توسعه دهنده Full Stack بستگی به فاکتور‌های زیادی مانند موقعیت جغرافیایی، شیوه کار (فریلسنری یا استخدام در شرکت) و... دارد. به طور کلی می‌توان گفت که درآمد فول استک‌ها نسبت به دولوپر‌های فرانت‌اند یا بک‌اند بیشتر است و درآمد قابل توجهی دارند.

باید با روش‌های مختلف طراحی ساختار، پیاده سازی و تست پروژه بر اساس زبان برنامه نویسی آشنا شد. Front End: فرد باید با فناوری‌های front-end مانند HTML5، CSS3، React و... آشنا باشد. درک کتابخانه‌های شخص ثالث مانند jQuery، Ajax، SASS مزایای بیشتری را اضافه می‌کند.

  • مهمترین چالش‌هایی که تا‌کنون در این مسیر داشته‌اید چیست؟
  • در حال حاضر چه چیزی را کد میزنید؟
  • بزرگترین اشتباهات شما چیست؟
3 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به