مراحل نصب فلاتر در Android Studio و IntelliJ IDEA؛ طریقه نصب در ویندوز

  • حسین کرمی
  • 12 فروردین 1401
Installing flutter on android studio tutorial

Flutter؛ فریمورکی که در چند سال اخیر سر و صدای زیادی بپا کرده است. این روز‌ها احتمالا آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس فلاتر را در سایت جاب اینجا دیده باشید! حال اگر پس از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده‌اید که یادگیری فلاتر را آغاز کنید، احتمالا قدم اول شما، نصب و راه‌اندازی این فریمورک است. اگر به دنبال طریقه نصب فلاتر در اندروید استودیو هستید، این مقاله را تا آخر بخوانید.

در انتهای این مقاله یک ویدیو آموزش نصب Flutter قرار داده‌ایم که می‌توانید با دیدن آن مراحل نصب فلاتر در ویندوز را انجام دهید.

ممکن است شما به دنبال موارد زیر باشید:

  • نصب فلاتر در مک
  • آموزش نصب فلاتر در ویندوز
  • نصب فلاتر در لینکوس و اوبونتو
  • دانلود و نصب فلاتر
  • نصب فلاتر در IntelliJ IDEA

Flutter چیست؟

Flutter یک فریمورک متن باز ساخته شده توسط گوگل برای ساختن اپلیکیشن‌های زیبا، کامپایل شده بصورت بومی (Native) و چند پلتفرمی از یک بیس کدنویسی است.

به کمک فلاتر می‌توانید یکبار اپلیکیشن را بنویسید و خروجی اندروید، iOS و وب را به صورت همزمان بگیرید. فلاتر در سال 2018 معرفی شد و از آن پس محبوبیت بسیار زیادی در بین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل پیدا کرد.

به لطف قابلیت Hot Reload در Flutter، سرعت توسعه بسیار بالا است. به کمک این فریمورک می‌توانید از هر تکنولوژی دیگری در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل پیشی بگیرید!

کاتلین مولتی پلتفرم یا فلاتر؟ کدام را انتخاب کنیم؟

 

Android Studio چیست؟

اندروید استودیو یک IDE رایگان مبتنی بر IDE‌های IntelliJ است که توسط گوگل توسعه داده شده است. این IDE ابتدا برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های اندروید ساخته شد اما با SDK‌هایی که برای آن منتشر شده، عملا توسعه اپلیکیشن برای پلتفرم‌های دیگر نیز فراهم شده است.

با افزوده شدن SDK فلاتر و Kotlin Multiplatform Mobile، توسعه اپلیکیشن‌های مولتی پلتفرم برای هدف قرار دادن Android و iOS امکان‌پذیر شده است.

 

کدام محیط توسعه برای فلاتر مناسب است؟

برای راه‌اندازی و استفاده از Flutter می‌توانید از هر سه محیط Visual Studio Code (VSCode)، IntelliJ IDEA و Android Studio استفاده کنید و الزامی به استفاده از Android Studio نیست. در هر سه محیط قابلیت راه‌اندازی فلاتر وجود دارد.

تنها کاری که باید بکنید، نصب Android SDK و تعریف SDK در Enviroment Variables است تا فلاتر آن را بشناسد.

به دلیل شباهت زیاد Android Studio و IntelliJ IDEA، این آموزش تفاوت چندانی در راه‌اندازی هر دو محیط ندارد.

 

سیستم مورد نیاز برای نصب فلاتر در ویندوز

برای راه‌اندازی Flutter باید حداقل ملزومات زیر را داشته باشید:

  • سیستم عامل مورد نیاز: ویندوز 7 به بالا (64 بیتی و بر اساس معماری x86)
  • فضای مورد نیاز: 1.64 گیگابایت فضا برای SDK فلاتر (بدون در نظر گرفتن فضای مورد نیاز برای IDE و ابزار‌های دیگر)
  • ابزار‌های مورد نیاز: Windows PowerShell 5.0 به بالا (در ویندوز 10 به بالا به صورت پیشفرض نصب شده است) و Git برای ویندوز نسخه 2 به بالا

 

دانلود فلاتر

برای دانلود Flutter می‌توانید به صفحه دانلود فلاتر مراجعه کنید. حتما توجه کنید که به دلیل تحریم ایران، دانلود فلاتر با IP ایران احتمالا مقدور نباشد و نیاز به VPN داشته باشید.

 

نصب فلاتر در VSCode

اگر به محیط VSCodeعلاقه دارید، باید گفت که خوشبخاته امکان نصب فلاتر بر روی VSCode نیز وجود دارد.

برای نصب فلاتر بر روی VSCode یک آموزش دیگر نیز قرار داده خواهد شد تا نحوه ساخت پروژه فلاتر بر روی وی اس کد را هم یاد بگیرید.

 

نصب و راه‌اندازی فلاتر در اندروید استودیو

در ویدیو زیر، آموزش نصب فلاتر در اندروید استودیو در ویندوز را به شما توضیح داده‌ایم. اگر شما هم با مشکل نصب فلاتر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، با دیدن این ویدیو احتمالا مشکل شما در نصب Flutter برطرف خواهد شد.

14 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به