آموزش توسعه وب با فریمورک Ktor کاتلین (Kotlin)

  • حسین کرمی
  • 08 اسفند 1400
Web Developement with kotlin Ktor framework

اگر با فریمورک Express در Nodejs کار کرده باشید، احتمالا کار با Ktor برای شما راحت باشد. در این پست قصد داریم طراحی سایت با کاتلین را مورد بررسی قرار دهیم. اگر از من میپرسید که Ktor چیست، کی‌تور یک فریمورک کاتلین ساخته شده توسط شرکت Jetbrains برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور به صورت غیر همزمان (Async)  و همچنین توسعه اپلیکیشن‌های وب سمت کلاینت می‌باشد. Ktor یک فریمورک مدرن برای توسعه وب محسوب می‌شود و اگر قصد دارید که یک پروژه توسعه بک‌اند بنویسید و یا در حال کار و توسعه یک اپلیکیشن برای ارتباط با سرور هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه مطلب را بخوانید.

بیشتر بخوانید:

کیتور (Ktor) چیست؟

Ktor یک فریمورک برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های HTTP، اپلیکیشن‌های موبایل و مرورگر‌هاست. ایده ساخت این فریمورک، انجام کار‌های غیر همزمان و مولتی تردینگ در سمت کلاینت و سرور به روشی سریع و با پرفورمنس بالا است. اپلیکیشن‌های مدرن برای ایجاد بهترین تجربه کاربری برای کلاینت‌های خود نیاز دارند که به صورت غیر همزمان (Asynchronous) توسعه داده شوند. Ktor به کمک قابلیت بی‌نظیر Coroutines در Kotlin می‌تواند به سرعت و آسانی اپلیکیشن‌های وب شما را آماده کند.

به طور کلی Ktor شامل دو بخش می‌شود:

  • Ktor Server: برای توسعه Backend سمت سرور به صورت غیر همزمان استفاده میشود
  • Ktor Client: برای توسعه اپلیکیشن کلاینت (مثلا اپلیکیشن اندروید، iOS یا دسکتاپ که نیاز به ارتباط با سرور دارد) مورد استفاده قرار میگیرد. اگر قصد ارتباط با API سرور در اپلیکیشن خود را دارید، Ktor بسیار مناسب است
راستش را بخواهید، در اولین استفاده از Ktor Client بسیار به این فریمورک علاقه‌مند شدم. از بخش کلاینت فریمورک کی‌تور می‌توانید برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید و iOS استفاده کنید و نسبت به SDK‌های Volley یا Retrofit بسیار تمیز‌تر و ساده‌تر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما یکبار از این SDK در کد‌های خود برای کار با Restful API استفاده کنید.

اگر با فریمورک Express آشنا باشید، یادگیری Kotlin Ktor Server بسیار قابل فهم‌تر و آسان‌تر خواهد شد. اگر یک برنامه‌نویس Express JS هستید، کد زیر در کاتلین برای شما آشنایی زیادی خواهد داشت:

fun main() { val server = embeddedServer(Netty, 8080) { routing { get("/home") { call.respondText("Hello Word! This is Ktor Application.", ContentType.Text.Plain) } } } server.start(true) }

 

مقایسه Ktor با Spring

کاتلین (Ktor) یا اسپرینگ (Spring)

همانطور که احتمالا می‌‍دانید، در نسخه‌های جدید‌تر فریمورک Spring، قابلیت نوشتن کد به زبان کاتلین نیز وجود دارد. بنابراین هر دو فریمورک قابلیت برنامه‌نویسی به زبان کاتلین را برای شما فراهم می‌کنند و شما باید با توجه به نیاز خود، یکی از فریمورک‌ها را انتخاب کنید.

  • اگر پروژه کاتلین شما کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم از Ktor Server استفاده کنید. برای مثال قصد دارید یک چت روم بسازید. به لطف غیر همزمان بودن در Ktor، برنامه‌نویسی سوکت (Socket Programming) امکان پذیر است. بنابراین پیشنهاد ما استفاده از Ktor Server به دلیل سرعت بالا در پاسخگویی (Server Response) و همچنین توسعه سریع اپلیکیشن است
  • در صورتی که پروژه بک اند شما در مقیاس بزرگ تعریف می‌شود، استفاده از Spring را پیشنهاد می‌کنیم
  • همچنین اگر در سمت اپلیکیشن کلاینت خود نیاز به کار کردن با API دارید، پیشنهاد ما استفاده از Ktor Client است. این SDK قابلیت‌های Kotlin Coroutines، مولتی تردینگ، احراز هویت و... را برای شما فراهم خواهد کرد

 

ویژگی‌های Ktor

  • استفاده از کاتلین و Coroutines
  • کم حجم و انعطاف پذیر
  • جایگزین بسیار مناسب برای Http Client، رتروفیت و والی
  • پشتیبانی توسط Jetbrains
  • امکان برنامه‌نویسی به صورت غیر همزمان و پشتیبانی از برنامه‌نویسی سوکت سمت سرور

 

یادگیری Ktor

هم اکنون Ktor با قابلیت‌هایی که دارد، در گیتهاب حدود 10 هزار برنامه‌نویس علاقه خود را به آن نشان داده‌اند و در پروژه‌های خود از این فریمورک استفاده کرده‌اند. همانطور که گفتیم، این فریمورک توسط Jetbrains ساخته شده است. برای آموزش برنامه‌نویسی با Ktor کاتلین می‌توانید از سایت رسمی کی‌تور استفاده نمایید.

شاید این دوره مناسب شما باشید: دوره جامع آموزش کاتلین

 

چگونه Ktor را در پروژه خود استفاده کنم؟

Ktor Server: برای توسعه سمت سرور یک پروژه Ktor، از IntelliJ IDEA استفاده کنید. برای ساخت پروژه در اینتلیجی، مسیر زیر را بروید:

File > New > Project > Ktor
استفاده از Ktor Server برای اپلیکیشن‌های نسبتا حجم متوسط بسیار مناسب است و پیشنهاد استفاده داده می‌شود. برای اپلیکیشن‌های مقیاس بزرگ، بهتر است از فریمورکی مانند اسپرینگ یا لاراول استفاده کنید.

Ktor Client: اگر قصد استفاده از Ktor Client در پروژه اندروید خود دارید، می‌توانید در اندروید استودیو با افزودن وابستگی (Dependency) به build.gradle، از قابلیت کلاینت آن برای توسعه اپلیکیشن تحت وب (برای کار با API) استفاده کنید.

dependencies { implementation "io.ktor:ktor-client-core:1.6.7" implementation "io.ktor:ktor-client-cio:1.6.7" }
dependencies { implementation("io.ktor:ktor-client-core:1.6.7") implementation("io.ktor:ktor-client-cio:1.6.7") }

 

Ktor یک فریمورک به زبان کاتلین (Kotlin) برای ساخت اپلیکیشن‌های سمت سرور، توسعه HTTP Client و اپلیکیشن‌های موبایل است. Ktor به دو بخش Ktor Client و Ktor Server تقسیم می‌شود.

بخش کلاینت Ktor برای کار با HTTP Request کاربرد دارد و اگر در حال توسعه اپلیکیشنی سمت کلاینت (اندروید، iOS و...) هستید، یک گزینه بسیار مناسب برای انجام درخواست‌ها و دریافت پاسخ از سرور می‌باشد. Ktor Client از قابلیت Kotlin Coroutines استفاده می‌کند.

به کمک این قابلیت می‌توانید اپلیکیشن‌های غیر همزمان سمت بک اند سرور تولید کنید. این بخش به فریمورک Express JS در Node JS بسیار شبیه است و از قابلیت‌های مشابه برای توسعه سمت سرور بهره می‌برد.
ارسال نظر :
پاسخ به