تفاوت وردپرس و لاراول [هر آنچه که باید از تفاوت این دو پلتفرم PHP بدانید]

  • استک لرن
  • 16 تیر 1401
Laravel vs Wordpress, Which one is better?

لاراول یا وردپرس - در این پست قصد داریم دو پلتفرم معروف Laravel و Wordpress را مقایسه کنیم. با اینکه این دو پلتفرم توسعه وب شباهت‌های چندانی با هم ندارند اما هر دو به زبان PHP توسعه داده شده‌اند و دانستن تفاوت‌های این دو می‌تواند به شما کمک کند که در تصمیم گیری انتخاب پلتفرم مناسب برای توسعه پروژه‌های خود بیشتر مطمئن باشید.

در این مقاله ما به بررسی تفاوت فریمورک لاراول با ابزار وردپرس خواهیم پرداخت و این دو را از نظر سرعت، امنیت، میزان سختی یادگیری و... مقایسه خواهیم کرد.

این دوره ممکن است مناسب شما باشد: دوره آموزش پیشرفته php

وردپرس (Wordpress)

وردپرس (Wordpress)

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است که با آن می‌توانید با سرعت بسیار زیاد و به کمک ابزار‌های متنوع و آماده سایت مورد نظر را آماده کنید. وردپرس یک پنل مدیریت آماده برای مدیریت وب سایت دارد که همه چیز را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید با نصب افزونه‌های مختلف وردپرس از طریق پنل ادمین، امکانات مورد نیاز وب سایت خود را بدون نوشتن یک خط کد برنامه‌نویسی فراهم کنید.

با وردپرس می‌توانید به راحتی مقاله بنویسید، کاربران را مدیریت کنید، قالب وب سایت را تغییر دهید و با کاربران خود به راحتی تعامل داشته باشید.

بسیاری از میزبانی‌های وب نیز امکانات ویژه‌ای برای هاست‌های مخصوص وردپرس قرار داده‌اند که نصب و راه‌اندازی آن را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

 

لاراول (Laravel)

فریمورک لاراول (Laravel)

تفاوت اساسی لاراول با وردپرس این است که لاراول یک سیستم مدیریت محتوا نیست، بلکه یک فریمورک توسعه وب به کمک زبان PHP است. البته وردپرس نیز به زبان PHP نوشته شده است اما به لاراول به عنوان یک بستر خام برای توسعه وب نگاه کنید که نیاز به یک برنامه‌نویس مسلط به مباحث PHP، Mysql و همچنین مسلط به معماری لاراول دارد که بتواند به کمک آن یک وب سایت اختصاصی را توسعه دهد.

لاراول به صورت معمول هیچگونه امکاناتی از قبیل پنل داشبورد، پلاگین، قالب آماده و... در اختیار شما قرار نمی‌دهد. نوشتن این امکانات همگی باید توسط توسعه دهنده لاراول انجام گیرد.

Laravel یک بستر ارتقا یافته از زبان هسته خود یعنی PHP است که امکانات بسیار بیشتری را در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهد تا بتواند به کمک آن‌ها یک وب سایت را از پایه توسعه دهد.

پس اگر شما یک برنامه‌نویس PHP نیستید و یا حتی چیزی از برنامه‌نویسی نمی‌دانید و قصد دارید خودتان یک وب سایت برای خود دست‌و‌پا کنید، قطعا وردپرس گزینه مناسب شماست. البته این را باید بدانید که بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب نیاز به توسعه اختصاصی دارند که در این صورت باید کار را برون سپاری کنید تا یک توسعه دهنده لاراول بخش توسعه بک‌اند وب را برای شما انجام دهد.

لاراول یک فریمورک فول استک وب است اما اکثر امکانات آن برای توسعه بک‌اند وب مبتنی بر زبان PHP صورت می‌گیرد. برای توسعه فرانت‌اند وب با لاراول نیز توصیه می‌شود از لایو وایر و یا فریمورک Vue.js استفاده شود.

اگر قصد توسعه یک اپلیکیشن آنلاین بر اساس خروجی اپلیکیشن اندروید یا iOS دارید، بهتر است از لاراول برای توسعه بک‌اند استفاده گردد و اپلیکیشن‌ها نیز به صورت جداگانه و در تعامل با API توسعه داده شده توسط متخصص لاراول ساخته شوند.

 

وردپرس یا فریمورک لاراول: سرعت یادگیری

این مقایسه کمی دشوار است زیرا همه چیز به توسعه دهنده لاراول بستگی دارد که بتوانیم بگوییم کدام یک می‌تواند تجربه بهتری را در اختیار شما قرار دهد اما با اینحال ما به بررسی کلی هر دو می‌پردازیم. بگذارید با وردپرس شروع کنیم.

 

وردپرس

با اینکه یادگیری وردپرس بسیار آسان است اما اگر هیچ تجربه‌ای از وردپرس و به طور کلی توسعه وب نداشته باشید، کمی طول می‌کشد تا به یک آمادگی کامل برای آماده کردن وب سایت خود برسید؛ البته باید گفت که منابع بسیار خوب و زیادی برای آموزش وردپرس موجود است که که می‌توانید توسعه وب سایت خود را از صفر با وردپرس یاد بگیرید.

پس از اینکه یادگیری وردپرس را تا حد خوبی جلو بردید، باید بتوانید یک سایت را به طور کامل آماده کنید و به راحتی بتوانید مقاله، برگه و محصول به وب سایت خود اضافه کنید.

همچنین باید بتوانید انواع پلاگین مناسب وردپرس برای وب سایت خود را شناسایی کنید و از آن‌ها برای ارتقای وب سایت خود استفاده کنید. یکی از نقاط قوت وردپرس همین افزونه‌های آماده است. وردپرس افزونه‌های متعدد و بسیار زیادی برای انواع نیاز‌ها فراهم کرده است. بنابراین برای توسعه اکثر افزونه‌های مورد نیاز خود نیازی به برنامه‌نویسی و صرف هزینه برای آن نخواهید بود.

 

لاراول

همانطور که گفتیم، شروع یادگیری لاراول نیاز به دانش برنامه‌نویسی و آشنایی با زبان PHP و همچنین آشنایی با SQL دارد.

اگر سابقه ای در توسعه وب یا تجربه استفاده از خط فرمان (ترمینال) ندارید، درک لاراول در ابتدا ممکن است برایتان دشوار باشد. با این حال، برای استفاده از لاراول نیازی نیست که یک برنامه نویس حرفه‌ای PHP باشید. دانش اولیه PHP و عملکرد CLI اکثر نیاز‌های شما را برطرف خواهد کرد.

البته لاراول یک سری امکانات و ابزار‌های توسعه سریعتر نیز برای توسعه دهندگان فراهم کرده است. برای مثال می‌توانید با نصب لاراول جت استریم (Laravel Jetstream) توسعه مواردی مانند احراز هویت را سریعتر انجام دهید.

وب سایت لاراول مستندات بسیار خوبی برای آموزش لاراول دارد اما وب سایت استک لرن نیز در حال آماده‌سازی دوره آموزش برنامه‌نویسی لاراول می‌باشد که می‌توانید یادگیری لاراول از صفر را به کمک سایت استک لرن تجربه کنید.

 

البته همانطور که گفتیم، این دو ابزار کاملا با هم متفاوت هستند و در بحث آموزش نیز یادگیری لاراول بسیار بیشتر طول خواهد کشید و این به دلیل تفاوت بنیادین این دو ابزار با یکدیگر است که هر کدام استفاده خود را دارد.

 

وردپرس یا فریمورک لاراول: سفارشی سازی

هر دو ابزار برای شما امکانات زیادی برای سفارشی سازی وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهند که در زیر به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

 

وردپرس

بسیاری از صاحبان سایت به کمک قالب‌ها و افزونه‌ها وب سایت خود را سفارشی سازی می‌کنند. خوشبختانه در وردپرس هزاران افزونه متناسب با نوع استفاده و همچنین تعداد زیادی قالب رایگان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به سادگی چند کلیک نمای وب سایت خود را تغییر دهید.

افزونه‌ها این قابلیت را دارند که هر چیزی که نیاز دارید را در وب سایت تغییر دهید. حتی می‌توانید به کمک آن‌ها پنل ادمین خود را سفارشی کنید و برای مثال ویرایشگر متن خود را عوض کنید و یا امنیت ورود به صفحه مدیریت خود را با استفاده از یک پلاگین کپچا ارتقا دهید.

اگر دانشی از برنامه‌نویسی داشته باشید، می‌توانید برای خود قالب و افزونه اختصاصی بنویسید. این را بدانید که هر بخشی از وردپرس قابل تغییر و سفارشی سازی است و فقط کافیست چیزی که مدنظرتان است را بیابید و یا برنامه‌نویسی کنید.

 

لاراول

به کمک لاراول می‌توانید انتخاب کنید که دقیقا چه پکیج‌هایی را استفاده کنید. این بدین معنی است که تمامی امکانات لاراول می‌تواند به صورت دقیق برنامه‌نویسی شده و سفارشی سازی شود.

به کمک Composer می‌توانید از پکیج‌های مختلف آماده در توسعه وب سایت خود استفاده کنید و هر زمان که خواستید قابلیتی را حذف یا اضافه کنید. البته برای اینکار باید بیشتر با محیط ترمینال این کار را انجام دهید که در پست مربوط به کامپوزر این توضیحات کامل داده شده است.

پس از اینکه پکیج مورد نظر خود را اضافه کردید، در ادامه باید کد‌های مورد نظر برای افزوده شدن پکیج به بخش‌های مورد نیاز سایت نوشته شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

 

وردپرس یا فریمورک لاراول: قالب یا پوسته سایت

قالب یک وب سایت یکی از مهمترین اجزای یک وب سایت است. داشتن یک قالب جذاب و کاربر پسند می‌تواند باعث افزایش مشتریان شما شود و همچنین می‌تواند اعتماد به بیزینس شما را افزایش دهد. در اینجا به تفاوت‌های Wordpress با Laravel در زمینه پوسته وب سایت می‌پردازیم.

 

وردپرس

همانطور که می‌دانید، وردپرس از قالب‌های بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند که در بین آن‌ها هم قالب رایگان وجود دارد و هم قالبی که نیاز به خرید آن دارید. تعویض قالب نیز بسیار ساده است و می‌توانید در چند دقیقه آن را انجام دهید.

تعداد قالب‌های پولی هم کم نیستند و تعداد آن‌ها بسیار زیاد است و در این بین حتی شاید ندانید کدام را انتخاب کنید. تعداد آپشن‌های شما زیاد است و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. اگر هم نیاز به توسعه قالب اختصاصی خود را دارید، می‌توانید از یک برنامه‌نویس بخواهید که قالبی را متناسب با نیاز شما برایتان آماده کند.

 

لاراول

لاراول به صورت پیشفرض از موتور Blade برای توسعه قالب استفاده می‌کند. در این محیط می‌توانید قالب را بسیار بهتر و جدا از بقیه کد‌ها توسعه دهید و تمرکز خود را فقط بر روی قالب قرار دهید. Blade سادگی را برای توسعه بخش View لاراول به ارمغان آورده است و می‌توانید از کد‌های PHP به روشی راحت‌تر و بهتر در میان کد‌های قالب خود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای توسعه بخش فرانت‌اند بجای Blade از فریمورک‌هایی مانند Vue.js و React.js استفاده کنید.

در صورتی که دانش جاوا اسکریپت شما کم است، می‌توانید از Livewire که فریمورک فرانت‌اند لاراول است، استفاده کنید.

 

وردپرس یا فریمورک لاراول: امنیت

امنیت یکی از مسائل کلیدی در نگهداری سالم یک سایت و اطلاعات آن است. در اینجا به بررسی وردپرس و لاراول در مورد امنیت خواهیم پرداخت.

 

وردپرس

یکی از نقاط قوت وردپرس این است که همیشه در حال آپدیت شدن است و به صورت مرتب و همیشگی آپدیت‌هایی برای آن منتشر می‌شود که در صورت دیده شدن هر مورد امنیتی، آپدیت‌هایی برای رفع آن‌ها برای شما قرار داده می‌شود که می‌توانید از طریق کنترل پنل وب سایت خود اقدام به به‌روز‌رسانی نرم‌افزار وردپرس خود کنید.

البته کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا امنیت وب سایت خود را ارتقا دهید. برای مثال می‌توانید برای فرم‌های خود کپچا قرار دهید، از تایید دو مرحله‌ای (2FA) استفاده کنید و حتی از لیست IP‌های بک لیست برای جلوگیری از IP‌های مخرب استفاده کنید.

 

لاراول

فریمورک لاراول در مقوله امنیت امکانات بسیار متعددی را قرار داده است و از لحاظ امنیتی بسیار قوی توسعه داده شده است. این فریمورک از وردپرس و سایر فریمورک‌ها بسیار امن‌تر است . اگر شما هم دغدغه امنیت دارید، پس لاراول بهترین گزینه خواهد بود.

برخی از این امکانات در زیر مطرح شده است:

  • وجود امکانات قوی برای احراز هویت (مانند Laravel Passport)
  • جلوگیری از حملات XSS و SQL Injection
  • هش پسورد و جلوگیری از لو رفتن رمز عبور

 

چه زمانی از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوایی است که بسیاری از امکانات را از قبل برای شما فراهم کرده است و هدف از آن، کمترین درگیری با برنامه‌نویسی و بیشترین پتانسیل است.

در صورتی که به دنبال توسعه سریع یک وب سایت خبری، وبلاگ، فروشگاه کوچک تا متوسط و یا وب سایت ارائه رزومه هستید که حجم پروژه کوچک تا متوسط است، وردپرس می‌تواند گزینه بهتری باشد.

 

چه زمانی از لاراول استفاده کنیم؟

با اینکه از لاراول می‌توانید برای هر پروژه‌ای از کوچک تا بزرگ استفاده کنید، اما در مقایسه با وردپرس بهتر است در موارد زیر قطعا لاراول را انتخاب کنید.

  • برنامه‌های پیچیده وب
  • وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک متوسط تا بزرگ
  • سیستم‌های بک‌اند پیچیده وب
  • توسعه محصول پیچیده مبتنی بر وب

همانطور که از نوع استفاده پیداست، لاراول برای توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ وب کاربرد دارد و بهتر است در این مواقع از وردپرس استفاده نکنیم. در پروژه‌های کوچک بهتر است وردپرس را انتخاب کنیم تا توسعه سریعتر انجام شود و وب‌سایت سریع‌تر آماده استفاده شود.

 

جمع بندی

لاراول و وردپرس هر کدام امکانات بی‌نظیری برای توسعه یک وب سایت متناسب با نیاز در اختیار شما قرار می‌دهند. هر دو ابزار بسیار کاربردی و در عین حال معروف و با جامعه بزرگی از برنامه‌نویسان هستند. از آنجا که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است و بسیاری از امکانات را به صورت پیشفرض در خود قرار داده است، بنابراین بسیاری از صاحبان وب سایت ترجیح می‌دهند که از آن برای توسعه سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کنند؛ در حالیکه توسعه یک وب سایت با لاراول زمان بیشتری را نیاز خواهد داشت و همچنین هزینه تمام شده برای سایت بیشتر خواهد شد، اما به بهترین نحو و برای هر نوع نیاز قابل استفاده است و محدودیت‌های وردپرس را نخواهد داشت.

هر دو ابزار به زبان PHP نوشته شده‌اند و به صورت گسترده از آن‌ها برای توسعه وب سایت استفاده می‌شود. در حالیکه لاراول نه تنها برای توسعه اختصاصی وب سایت استفاده می‌شود، بلکه برای توسعه بک‌اند وب برای تعامل با اپلیکیشن اندروید و iOS استفاده گسترده‌ای دارند و معمولا اپلیکیشن‌های بزرگ از این فریمورک برای توسعه اختصاصی و حرفه‌ای سمت سرور استفاده می‌کنند.

لاراول تلاش می‌کند تا با کاهش وظایف رایج مورد استفاده در اکثر پروژه‌های وب، مانند احراز هویت، مسیریابی، نشست‌ها و کش کردن، دردسرهای توسعه را کاهش دهد. هدف لاراول این است که بدون به خطر انداختن عملکرد برنامه، فرآیند توسعه را برای توسعه‌دهنده خوشایند کند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به شما امکان میزبانی و ساخت وب سایت را می دهد. وردپرس شامل معماری پلاگین و یک سیستم قالب است، بنابراین می توانید هر وب سایتی را متناسب با تجارت، وبلاگ، نمونه کارها یا فروشگاه آنلاین خود سفارشی کنید.

وردپرس برای ارائه های وب، وبلاگ ها، پورتال‌های خبری و فروشگاه های آنلاین کوچک تا متوسط بسیار بهتر است. لاراول راه‌حل بهتری برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بزرگ، برنامه‌های وب پیچیده، سیستم‌های بک‌اند پیچیده و طراحی محصول پیچیده‌ای است که معمولاً سفارشی ساخته می‌شود.
1 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به