متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟ NFT متاورس چیست؟

  • حسین کرمی
  • 29 تیر 1401
Everything you should know about metaverse

متاورس چیست - یکی از سوال پر‌تکرار این روز‌های علاقه‌مندان به حوزه فناوری و بلاکچین که بسیاری از افراد را سر‌در‌گم کرده است. حتما اطلاع دارید که در سال 2021، مالک کمپانی فیسبوک، مارک زاکربرگ، به صورت رسمی از آغاز ورود خود به پروژه متاورس رونمایی کرد و همچنین نام کمپانی را از فیسبوک به متا تغییر داد. متا مالک پلتفرم‌های پرطرفدار فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌آپ است و در دنیای شبکه‌های اجتماعی میدان را تصاحب کرده است [البته اگر تیک تاک را فاکتور بگیریم]. حال به نظر می‌رسد که متا آینده را در دنیای سه بعدی اینترنت یافته است.

متاورس من را یاد فیلم Ready Player One 2015 می‌اندازد. در این فیلم می‌توانید یک دنیای مجازی را ببینید که هر کسی با یک آواتار اختصاصی در آن دنیا صاحب ملک، زندگی و ارتباطات مجازی است و وارد بازی‌های جذابی می‌شوند و برای برنده شدن تلاش می‌کنند. این فیلم به خوبی ایده متاورس را به دنیا نشان داده است.در این فیلم که ساخته استیون اسپیل برگ است، می‌توانید به وضوح ببینید که مردم در این دنیا صاحب زندگی دیگری هستند و برای اهداف خود تلاش می‌کنند.

برای ورود به متاورس آماده هستید؟ با ما همراه باشید.

 

دنیای متاورس Metaverse چیست؟

تا سال‌های متمادی دنیا‌های مجازی را فقط می‌توانستیم در کتاب‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی پیدا کنیم اما در حال حاضر کلمه Metaverse کلمه‌ای آشنا و پر سر‌و‌صدا در دنیا است که برای ما تخیلات را به حقیقت تبدیل کرده است. بسیاری از متخصصان و توسعه‌دهندگان را در حوزه نرم‌افزار، حوزه بازی‌سازی و کریپتو اکنون به این فضای بکر روی آورده‌اند و سرمایه گذاری در متاورس را شروع کرده‌اند. متاورس به یک پدیده بسیار واقعی تبدیل شده است که دارای پلتفرم‌های پر رونقی بر بستر بلاکچین است.

در متاورس به زبان ساده، افراد از آواتار‌ها برای نشان دادن شخصیت خودشان استفاده می‌کنند و از ارز‌های دیجیتال برای خرید لباس، سلاح و ابزار‌های مورد نیاز در بازی‌ها استفاده می‌کنند. کاربران در متاورس می‌توانند از هدست‌های واقعیت مجازی متاورس استفاده کنند و تجربه‌ای بی‌نظیر و سه بعدی را در این فضا تجربه کنند.

متاورس بر بستر بلاکچین توسعه داده شده است. دنیای غیر متمرکز نیاز به پرداخت غیر متمرکز نیز دارد. اینجاست که پای ارز‌های دیجیتال و توکن‌های NFT به Metaverse باز می‌شود.

معنی لغتی Metaverse یعنی چه؟
meta به معنای فراتر و verse به معنای جهان است. متاورس به معنای ورای جهان است.

دنیای متاورس چیست؟

 

تفاوت متاورس و اینترنت

اینترنت شبکه‌ای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، میلیون‌ها سرور و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند و کالاها و خدمات مورد نظر خود را خریداری و بفروشند.

متاورس با اینترنت رقابت نمی کند بلکه بر روی آن ساخته می‌شود. در متاورس، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، سوشیال مدیا‌ها و ارز دیجیتال، دنیای مجازی را که جنبه‌هایی از دنیای فیزیکی را تقلید می‌کند، طی می‌کنند. اینترنت چیزی است که مردم آن را مرور می‌کنند اما تا حدی، مردم می‌توانند در فراجهان زندگی کنند. می‌توان گفت که متاورس نسخه‌ای ارتقا یافته از اینترنت است.

البته این را باید گفت که زیرساخت‌های شبکه در دنیا هنوز مناسب متاورس نیستند. این تکنولوژی نیاز به یک زیرساخت بسیار قوی با امکان انتقال حجم دیتای بالاست که محدودیت‌هایی را برای این شبکه به وجود آورده است.

 

ارتباط متاورس و بلاکچین

حال که به صورت کلی اطلاعاتی را درباره این تکنولوژی کسب کردیم، بد نیست که یک نگاهی به ارتباط عمیق دنیای متاورس با دنیای کریپتو داشته باشیم. همانطور که گفتیم، شبکه متاورس بصورت غیر متمرکز توسعه داده شده است. غیر متمرکز بودن این شبکه، ورود متاورس به دنیای بلاکچین را هموار کرده است.

بگذارید این مسئله را بهتر بررسی کنیم.

 

NFT در دنیای متاورس

اگر با دنیای بلاکچین آشنا باشید، احتمالا نام Non-Fungible Token به اختصار NFT که در فارسی به توکن‌های غیر قابل تعویض معنی می‌شود، شنیده باشید. در واقع NFT‌ها نقش بزرگی را در دنیای متاورس بازی می‌کنند که آن را بررسی می‌کنیم.

فرض کنید شما یک زمین در دنیای متاورس خریده‌اید و یا در یک بازی صاحب تجهیزاتی شده‌اید و سطحی را کسب کرده‌اید. از چه طریق باید تشخیص داده شود که مالکیت این امکانات و آواتار شمایید؟ اینجاست که پای NFT‌ها به دنیای متاورس باز می‌شود.

در بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، وقتی شما وارد یک بازی می‌شوید و صاحب امتیاز خاصی در آن بازی می‌شوید، این NFT است که به کمک آن مالکیت شخصی گیمر‌ها بر روی آن امکانات تعیین می‌شود.

در واقع در بازی‌های متاورس هم دقیقا چنین چیزی وجود دارد. شما به کمک NFT‌ها می‌توانید مالکیت خود را برای تجهیزات، امکانات و امتیازات خود در بازی برای خود ثبت کنید.

 

احراز هویت در متاورس

احراز هویت یک مسئله مهم برای تشخیص مالکیت یک شخص بر روی دارایی‌های خود بر روی یک شبکه است. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، شبکه متاورس بر روی بستر بلاکچین است. این بدان معناست که اطلاعات بصورت غیر متمرکز ذخیره می‌شوند و بنابراین اطلاعات در یک نقطه مشخصی قرار ندارد و نمی‌تواند توسط شخص و یا دولتی تحت کنترل قرار گیرد.

وقتی بحث احراز هویت و امنیت داده‌های شخصی افراد در سیستم‌های غیر متمرکز مطرح می‌شود، اینجاست که مباحث دنیای بلاکچین خود را نشان می‌دهند. Metaverse نیز برای استفاده از تمام قابلیت‌های دنیای غیر متمرکز، از این فناوری کمک می‌گیرد.

 

ارز‌های دیجیتال

اقتصاد شبکه غیر متمرکز نیاز به پرداخت‌های غیر متمرکز دارد. بنابراین لازمه تحقق این اقتصاد، استفاده Metaverse از ارز‌های دیجیتال و پرداخت به کمک ارز‌های دیجیتال است. با تحقق پایه‌های اقتصادی متاورس، انتظار داریم که ارز‌های دیجیتال بیش از پیش اهمیت خود را نشان دهند و همچنین بازار NFT‌ها بسیار داغ و پر رونق شوند.

 

کسب درآمد از متاورس

یکی از بحث‌های جذابی که ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول کند، نحوه کسب درآمد در دنیای متاورس باشد. همانطور که گفتیم، این دنیا می‌تواند اقتصادی بالقوه داشته باشد که برای شما نیز فرصت‌های بی‌نظیری را فراهم کند. در اینجا به بررسی چند روش کسب درآمد از متاورس خواهیم پرداخت.

 

1- بازی‌های Play-to-Earn

متاورس یک فرصت بی‌نظیر برای صنعت بازی سازی است. بسیاری از کمپانی‌های تولید بازی‌سازی هم‌اکنون به توسعه بازی‌های متاورس روی آورده‌اند.

متاورس می‌تواند در دو بخش برای شما کسب درآمد کند:

  1. توسعه بازی و فروش NFT‌های آن
  2. تولید محتوا از طریق Let's Play

شما می‌توانید با ورود به بازی‌های Metaverse، دارایی خود را در بازی‌ها ارتقا دهید و سپس به کمک NFT‌های خود، به کسب درآمد از متاورس روی آورید.

محبوب‌ترین بازی‌های متاورس در زیر اشاره شده است:

  1. Decentraland
  2. Sandbox
  3. Alien Worlds
  4. Gods Unchained
  5. Axie Infinity
  6. Illuvium
  7. Splinterlands

 

2- کنسرت‌های مجازی و جلسات

Metaverse یک فرصت بی‌نظیر نیز در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. تصور کنید که بجای اینکه نیاز باشد که به صورت حضوری در یک کنسرت شرکت کنید، به صورت مجازی NFT خریداری کنید و به یک کنسرت مجازی بروید. جالب است نه؟

جالب است بدانید که اسنوپ داگ هم اکنون پلتفرم Snoopverse را در دنیای متاورس راه‌اندازی کرده است. اسنوپ داگ اولین موزیک ویدیوی خود را در دنیای متاورس نیز فیلمبرداری کرده و امیدوار است که به کمک فروش NFT‌های خود بتواند کنسرت‌های آنلاین مجازی برگذار کند و همچنین دنیای مجازی خود را با کاربران خود به اشتراک بگذارد.

متاورس یک فضای مجازی است که می‌تواند برای شما کسب درآمد کند. برای مثال فرض کنید که شما قصد دارید یک دوره آموزشی را برای کاربران خود به صورت وبینار برگذار کنید. آیا برگذاری آن در یک مکانی مانند یک هتل فضایی با وجود همه افراد در کلاس شما و برگذاری کلاس درس تجربه‌ای خارق‌العاده نیست؟ شما می‌توانید از این فناوری برای کسب درآمد از جلسات VIP خود استفاده کنید.

 

3. خرید و فروش زمین در متاورس

با اینکه خرید زمین در دنیای واقعی بسیار سخت شده است، اما در فضای مجازی یک فرصت برای سود‌سازی محسوب می‌شود. بله تعجب نکنید! در متاورس می‌توانید زمین خرید کنید. شاید این کمی تعجب بر‌انگیز باشد اما شاید خرید زمین برای ما ایرانی‌ها برای اولین بار در بازی کلش آف کلنز معنا و اهمیت پیدا کرد.

در متاورس می‌توانید از تکنیک‌های خرید و فروش املاک و زمین دیجیتال کسب درآمد کنید و از آن سود‌های بسیار خوبی به جیب بزنید. این روش کسب درآمد هم اکنون در حال رشد زیاد است. کافیست به تراکنش‌های این موضوع نگاهی بیندازید تا متوجه رشد چشمگیر این خرید و فروش‌ها در متاورس شوید.

طراحان سه بعدی نیز می‌توانند معماری این زمین‌ها را بر عهده بگیرند و با فروش NFT‌های آن کسب درآمد کنند.

 

4. خرید و فروش آثار هنری دیجیتال

شاید می‌توان گفت که NFT‌ها ابتدا بزرگترین خدمت را به هنرمندان آثار هنری کرده است. به کمک NFT‌ها هنرمندان در سراسر دنیا توانسته‌اند آثار هنری خود را به روشی بسیار مطمئن‌تر و ساده‌تر به فروش برسانند و کسب درآمد داشته باشند.

حال در متاورس می‌توانید آثار مجازی را طراحی کنید و به کمک همان NFT‌ها به فروش برسانید. جالب است بدانید که بازار آثار هنری دیجیتال در متاورس در حال داغ شدن است و روز‌به‌روز استقبال از آن بیشتر می‌شود.

 

5. تبلیغات

تبلیغات نیز یکی از روش‌های کسب درآمد دیجیتال از طریق دنیای متاورس است. در این دنیای مجازی می‌توانید محصولات خود را تبلیغ کنید. می‌توانید در یک مکان خوب یک بیلبورد اجاره کنید و برند یا محصول خود را تبلیغ کنید تا کاربران متاورس تبلیغات شما را ببینند.

 

6. خرید و فروش ارز‌های متاورس

روش دیگری از کسب درآمد در دنیای Metaverse، خرید و فروش ارز‌های متاورسی است. بازی‌هایی مانند دیسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی و... ارز‌های دیجیتال مخصوص به خود را دارند که می‌توانید با خرید و فروش این ارز‌ها اقدام به کسب درآمد از بازار کریپتویی کنید.

برخی از ارز‌های معروف متاورسی در زیر قرار داده‌ایم:

  • ارز مانا Mana برای بازی دیسنترالند
  • ارز سند Sand برای بازی سندباکس
  • ارز AXS برای بازی اکسی اینفینیتی

 

آینده متاورس

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مشکلات این فناوری، نیاز به یک زیرساخت شبکه‌ای بسیار خوب در دنیا است که باید این چالش رفته رفته برطرف گردد. متاورس نباید محدود به شرکت سازنده خود یعنی متا باشد. آینده متاورس در مشارکت تمام سازمان‌ها و کمپانی‌های مختلف در توسعه این فناوری خواهد بود. به کمک توسعه همه جانبه این دنیا یقینا آینده بی‌نظیری خواهد داشت.

خوب است بدانید که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مانند متا، گوگل و مایکروسافت هم اکنون سرمایه‌گذاری در متاورس را آغاز کرده‌اند. همچنین بسیاری از کمپانی‌های معروف بازی‌سازی پا در میدان گذاشته‌اند تا از قافله عقب نمانند. باید گفت که با چنین چشم اندازی که در حال حاضر دنیا به این تکنولوژی جدید نگاه می‌کند، انتظار داریم که این دنیا به سرعت پیشرفت کند و بسیاری از افراد را به سمت داشتن یک دنیای مجازی بکشاند و یک فرصت جدید را نیز در اختیار کاسبان فرصت‌های جدید قرار دهد.

 

برای خرید زمین متاورس می‌توانید از بازی‌های Decentraland، Axie Infinity، Sandbox و... استفاده کنید.

ورود به دنیای متاورس را می‌توان از دو جنبه سرمایه گذاری و شروع به بازی در این دنیا بررسی کرد. برای بازی در متاورس می‌توانید از سکندلایف، دسنترالند و سندباکس و... استفاده کنید.

برای سرمایه گذاری در متاورس می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:
  1. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال پروژه‌های متاورسی
  2. خرید و فروش ارز MANA بازی دیسنترالند
  3. خرید و فروش ارز SAND بازی سندباکس
  4. خرید و فروش ارز AXS بازی اکسی اینفینیتی
  5. خرید و فروش زمین در متاورس

واقعیت مجازی به انگلیسی Virtual Reality که به اختصار به آن VR می‌گویند، یک دنیای دیجیتالی است که افراد با ورود به آن به کمک عینک‌های واقعیت مجازی با آن دنیای دیجیتالی تعامل می‌کنند. متاورس نیز دنیایی است که بر اساس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ساخته شده است.

خرید و فروش زمین‌های مجازی در متاورس از نگاه برخی از فقیهان و کارشناسان دینی جایز نیست زیرا اشیاء واقعی را با اشیاء مجازی و مال را با لامال نمی‌توان مبادله کرد.

صرافی kifpool.me خرید انواع ارز دیجیتال متاورس مانند مانا را پشتیبانی می‌کند.
4 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به