سالیدیتی چیست؟ آموزش نوشتن قرارداد‌های هوشمند با زبان Solidity

  • حسین کرمی
  • 03 تیر 1401
What is Solidity?

سالیدیتی چیست - از زمانی که در سال 2014 زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی معرفی شد و بعد‌ها توسط تیم توسعه سالیدیتی اتریوم توسعه داده شد، زمان زیادی می‌گذرد. هم‌اکنون برنامه‌نویسان بسیار زیادی در سطح دنیا در حال استفاده از زبان Solidity برای توسعه سرویس‌های مبتنی بر بلاک چین و پیاده‌سازی قرارداد‌های هوشمند (Smart Contracts) استفاده می‌کنند و به تعداد این برنامه‌نویسان نیز هر روز اضافه می‌گردد.

ما در مقاله بررسی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین Blockchain به بررسی زبان‌های مهم برنامه‌نویسی بلاک چین و Web3 پرداختیم و در آنجا زبان سالیدیتی را نیز معرفی کردیم. البته در این مقاله تصمیم گرفتیم به مباحث بیشتری پیرامون کدنویسی به زبان سالیدیتی بپردازیم و بیشتر به مباحثی مانند Solidity چیست، بازار کار سالیدیتی، درآمد از سالیدیتی، پیش نیاز‌های سالیدیتی و... بپردازیم.

در این مقاله ما درباره نحوه استفاده از این زبان در اکوسیستم اتریوم و سایر پلتفرم‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما نیز همانند ما علاقه‌مند به برنامه‌نویسی بلاکچین هستید و قصد دارید با بهترین زبان برنامه‌نویسی بلاکچین یعنی سالیدیتی آشنا شوید و همچنین به دنبال یادگیری صفر تا صد سالیدیتی هستید، پس توصیه می‌کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی چیست؟

زبان سالیدیتی یک زبان شی‌گرا و سطح بالا برای پیاده‌سازی قرارداد‌های هوشمند است که تراکنش‌ها را در بلاکچین خودکار می‌کند. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که رفتار حساب‌ها را در حالت اتریوم کنترل می‌کنند.

Solidity برای هدف قرار دادن ماشین مجازی اتریوم (EVM) طراحی شده است و از زبان‌هایی مانند سی پلاس پلاس، پایتون و جاوا اسکریپت الهام گرفته است. این زبان شباهت بیشتری را به جاوا اسکرپیت دارد. پس اگر زبان جاوا اسکریپت را آموزش دیده باشید، یادگیری این زبان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

سالیدیتی به صورت تایپ ایستا است و از وراثت، کتابخانه‌ها و انواع داده پیچیده تعریف شده توسط کاربر پشتیبانی می‌کند. با Solidity می توانید قراردادهایی را برای استفاده هایی مانند سیستم رای دادن، سیستم تامین مالی، سیستم‌های حراجی و کیف پول‌های چند امضایی استفاده کنید.

برنامه‌نویسی به زبان Solidity - آموزش برنامه نویسی بلاک چین با سالیدیتی

 

محبوبیت زبان سالیدیتی

یکی از نکات مهم در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری، میزان محبوبیت آن زبان است. خوشبختانه زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی از آن زبان‌هایی است که به سرعت در حال رشد است و بسیار ترند بوده و رفته رفته تعداد بیشتری از افراد گرایش به یادگیری این زبان پیدا کرده‌اند.

در سال 2021 ما یک جهش رشد 6 درصدی و سپس 13 درصدی را فقط برای یکسال داشته‌ایم. واقعا رشدی بسیار بالا و دیوانه کننده برای یک زبان برنامه‌نویسی در حال رشد محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که در سال‌های 2022 و 2023 نیز این رشد بدون کاهش سرعت ادامه یابد.

 

سالیدیتی چگونه کار می‌کند؟

زیبایی اکوسیستم اتریوم این است که بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف و برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توانند از آن استفاده کنند. قراردادهای هوشمند امکان ایجاد فناوری‌های منحصر به فرد در اتریوم را برای انواع کسب و کارها و سازمان‌ها فراهم می‌کند.

هر سال، جهان میلیاردها دلار برای راه حل‌های بلاک چین هزینه می‌کند. بسیاری از این راه حل‌ها با استفاده از Solidity خلق می‌شوند. قراردادهای هوشمند ساخته شده با استفاده از سالیدیتی را می‌توان راهی برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری و غیرتجاری بین افراد مختلف در نظر گرفت. این تضمین می‌کند افرادی که در بلاک چین تراکنشی انجام می‌دهند، نگران خطراتی مانند کلاهبرداری یا عدم امکان استفاده از همان ارز نباشند.

یکی از مولفه‌های کلیدی که اجرای کد Solidity را ممکن می کند، EVM یا ماشین مجازی اتریوم است. EVM به عنوان یک رایانه مجازی در بلاک چین توصیف می‌شود که ایده‌های افراد را به کدی تبدیل می‌کند که برنامه های کاربردی را روی بلاک چین اجرا کنند.
در واقع سالیدیتی کدی در سطح ماشین ایجاد می‌کند که در EVM اجرا می‌شود. وظیفه ماشین مجازی این است که کد زبان سالیدیتی را به کدی قابل فهم برای ماشین و اجرای آن بر روی پردازنده تبدیل کند. پلتفرم‌های مختلف کامپایلر Solidity را به صورت رایگان ارائه می‌کنند، از جمله کامپایلر آنلاین Remix و یک کامپایلر محلی بر روی سیستم شخصی.

 

امنیت؛ نکته که باید در برنامه‌نویسی به زبان سالیدیتی به آن توجه کرد

با اینکه نوشتن قراردادهای هوشمند با زبان سالیدیتی آسان است اما برنامه‌نویسی امن آنها اغلب بسیار دشوار است. برای مثال، اگر عملکرد برداشت در یک قرارداد هوشمند ایمن نباشد، مهاجم می‌تواند عملکرد آسیب‌پذیر را دستکاری کند تا حساب را خالی کند.

مهاجم می‌تواند با استفاده از حلقه‌ای که عملکرد برداشت را به طور مکرر تکرار می‌کند، از یک تابع برداشت برای ارسال پول به حساب دیگری استفاده کند.

بنابراین یکی از مهمترین مسائل در توسعه سرویس‌های مبتنی بر بلاک چین، توسعه امن و نوشتن کد‌های امن است تا از بروز مشکل توسط هکر‌ها در امان بود.

 

استاندارد‌ها و منطق کدنویسی

استانداردهای مختلفی در حال ظهور هستند که تعیین می‌کنند چگونه از قراردادهای هوشمند Solidity برای ساخت برنامه‌های کاربردی بر روی اتریوم استفاده می‌شود. این استانداردها به عنوان استانداردهای ERC شناخته می‌شوند. استانداردها بر اساس سندی هستند که حاوی دستورالعمل‌هایی در مورد عملکردهای مورد نیاز و محدودیت‌هایی در مورد نحوه رفتار کد است.

برخی از استاندارد‌هایی که تعیین می‌کنند اتریوم چگونه کار می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • ERC20
  • ERC165
  • ERC721
  • ERC223
  • ERC621
  • ERC777
  • ERC827
  • ERC884
  • ERC865
  • ERC1155

روش‌های مختلفی وجود دارد که از سالیدیتی می‌توان برای تعامل قراردادهای هوشمند با یکدیگر استفاده کرد. همچنین سالیدیتی می‌تواند برای تهیه دستورالعمل‌های اختصاصی در مورد نحوه ذخیره داده‌ها در قرارداد هوشمند استفاده شود. منطق و داده‌ها در قراردادهای هوشمند را می‌توان با استفاده از سالیدیتی از هم جدا کرد. با استفاده از قراردادهای جایگزین، منطق یک قرارداد را می توان تغییر داد تا این امکان را فراهم کند.

 

تغییر ناپذیری

تغییر کد قرارداد هوشمند پس از نوشتن و کامپایل غیرممکن است. این به این معنی است که هر خط کد باید طبق برنامه کار کند، در غیر این صورت ممکن است خطرات جدی سوء استفاده از کد وجود داشته باشد.
از آنجایی که بلاک چین اتریوم تغییر ناپذیر است، تغییر داده ها و منطق نوشته شده روی آن غیرممکن است. راهی برای دور زدن این موضوع، استفاده از یک پروکسی برای اشاره به قرارداد دیگری است که حاوی منطق تجاری واقعی است. اینکار اجازه می‌دهد تا باگ‌ها رفع شوند، در حالی که نسخه جدیدی از قرارداد اجرا می‌شود.

 

هزینه انجام تراکنش (Gas Fee)

برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، باید هزینه‌های اضافی نیز پرداخت کردد. برخی از هزینه‌های اضافی مبتنی بر سیستم Gas اتریوم است که برای ایمن سازی شبکه بلاک چین استفاده می‌گردد.

هنگام نوشتن قراردادهای هوشمند، مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه های Gas Fee می‌تواند تعیین کند که یک قرارداد هوشمند چقدر کارآمد است. بنابراین اقدامات انجام شده توسط کد سالیدیتی در بردارنده Gas Fee خواهد بود و باید مقدار آن تا حد ممکن کاهش یابد. قرارداد هوشمندی که اجرای آن پرهزینه است بعید است در دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد.

بهینه سازی Gas به کاهش هزینه Gas در هنگام اجرای کد Solidity کمک می‌کند. برخی از محبوب ترین روش‌های بهینه سازی Gas شامل استفاده از کتابخانه‌ها و استفاده از توابع کمتر است. کتابخانه‌ها اغلب برای ذخیره بایت کد استفاده می‌شوند.

به جای افزودن بایت کد غیر ضروری به قرارداد هوشمند، منطق را می‌توان در کتابخانه‌ها قرار داد. این به کوچک نگه داشتن اندازه قرارداد هوشمند کمک می‌کند. با استفاده از توابع کمتر، بایت کد کمتری مورد نیاز است و دشواری کد نیز کاهش می یابد.

 

چگونه می توان از Solidity در اتریوم استفاده کرد؟

سالیدیتی برای ایجاد قراردادهای هوشمند برای توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) استفاده می شود. استانداردهای مختلفی برای ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض و توکن‌های قابل تعویض در اکوسیستم اتریوم استفاده می‌شود.

این موارد اجازه می‌دهند تا انواع مختلفی از موارد استفاده برای افرادی که از بلاک چین استفاده می‌کنند ایجاد شود. Solidity افراد را قادر می‌سازد تا از توکن‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض در اتریوم استفاده کنند. از ساخت توکن‌های غیرقابل تعویض گرفته تا افزودن آنها به استخرها برای بهره‌مندی بیشتر. انواع مختلفی از کاربردها برای توکن‌ها توسط اتریوم امکان‌پذیر است.

استفاده دیگر زبان سالیدیتی در سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) است. DAO، که نوع جدیدی از ساختار سازمانی آنلاین است، در درجه اول به زبان سالیدیتی نوشته شده است. DAO به افراد مختلف اجازه می‌دهد تا به عنوان عضو در یک پلتفرم آنلاین گرد هم آیند و در آنجا به تصمیمات کلیدی DAO رای دهند.

 

تعریف استانداردها برای بلاک چین

Solidity بیش از یک زبان برنامه‌نویسی است که در حال تعیین استانداردهایی برای آینده فناوری بلاک چین است.

به لطف جامعه بزرگ توسعه دهندگان بلاکچین که برای بهبود امنیت و عملکرد سالیدیتی کار می کنند، هزاران برنامه در اکوسیستم اتریوم همچنان برای عملکرد برنامه‌های خود به آن وابسته هستند. با ایجاد استانداردهای جدید برای قراردادهای هوشمند در اتریوم، استفاده از این زبان امن‌تر خواهد شد.

 

درآمد برنامه نویسی سالیدیتی

ممکن است شما هم از خود بپرسید که کسب درآمد از زبان سالیدیتی چقدر است؟ جالب است بدانید که از 16 ژوئن 2022، متوسط دستمزد سالانه برای Solidity در ایالات متحده 158,939 دلار در سال بوده است. فقط در صورتی که به یک ماشین حساب حقوقی ساده نیاز داشته باشید، تقریباً 76.41 دلار در ساعت است. این معادل 3057 دلار در هفته یا 13245 دلار در ماه است.

بنابراین کسب درآمد از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی بسیار گزینه مناسبی است و می‌توانید برای شرکت‌ها در ایران یا خارج از ایران به صورت دورکاری کار کنید و حتی حقوق دلاری دریافت کنید.

بسیاری از شرکت‌های خارجی برای امنیت پلتفرم خود نیاز به برنامه‌نویسان حرفه‌ای سالیدیتی دارند که در این صورت می‌توانید به عنوان توسعه‌دهنده با حقوق بسیار جذاب استخدام شوید و درآمد کسب کنید.

 

زبان سالیدیتی و آینده پیش‌رو

سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا برای نوشتن قرارداد‌های هوشمند در شبکه اتریوم و سایر شبکه‌ها است. این زبان محبوبیت زیادی در توسعه پلتفرم‌های بلاکچین دارد و با سرعت زیادی در حال رشد است. کاربرد زبان سالیدیتی در ایجاد اپلیکیشن‌های امن و مبتنی بر بلاک چین بسیار متنوع است و از آن می‌توانید برای انواع کاربرد‌ها استفاده کنید که در بالا اشاره کرده‌ایم.

این زبان با رشد چشمگیری که در چند سال اخیر داشته است، انتظار می‌رود که بتواند در حوزه ارز دیجیتال و پلتفرم‌های غیر متمرکز آینده درخشانی را داشته باشد. هم اکنون نیز این زبان محبوب‌ترین زبان Web3 و بلاکچین است و به گستردگی توسط هزاران توسعه دهنده در حال استفاده است.

با چنین چشم‌اندازی باید بدانید که بازار کار سالیدیتی در آینده بسیار جذاب خواهد بود و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال یافتن افراد حرفه‌ای در حوزه بلاکچین خواهند بود.

یادگیری Solidity بسیار آسان است اما محدود به قراردادهای هوشمند برای اتریوم است.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی شباهت‌های زیادی به زبان C++، پایتون و جاوا اسکریپت دارد.

Solidity یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا برای پیاده سازی قراردادهای هوشمند بر روی پلتفرم های مختلف بلاک چین، به ویژه اتریوم (Ethereum) است.

میانگین حقوق ملی برای یک توسعه دهنده سالیدیتی 62,862 دلار در سال در ایالات متحده است.

بسته به موقعیت مکانی شما ممکن است مجبور شوید از راه دور کار کنید، زیرا هیچ شغل محلی در دسترس نیست. خبر خوب این است که تقریباً همه مشاغل توسعه دهندگان Solidity دارای یک گزینه از راه دور هستند، به خصوص اکنون پس از Covid-19، اما از مزایا و معایب یک کار از راه دور آگاه باشید.
3 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به