چرا باید برنامه‌نویسی اندروید را یاد بگیریم؟

  • استک لرن
  • 12 اردیبهشت 1401
5 reason to learn android programming

اگر شما هم علاقه به یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی دارید و از خود می‌پرسید که برنامه‌نویسی را از کجا شروع کنم، شاید بهتر باشد به برنامه‌نویسی اندروید هم توجه داشته باشید زیرا در اینجا دلایل اهمیت برنامه‌نویسی اندروید را خواهیم گفت تا از انتخاب آن اطمینان داشته باشید.

همانطور که می‌دانید، اندروید سیستم عاملی است که سالهاست در میان کاربران دنیا محبوبیت زیادی دارد و بسیاری از شرکت‌های تولید کننده موبایل، از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

همانطور که در مقاله نقشه راه برنامه‌نویسی موبایل صحبت کردیم، حدود 85% از بازار موبایل دنیا در اختیار این سیستم عامل است و حدود 4 میلیارد دستگاه فعال در سطح دنیا در حال استفاده از این سیستم عامل هستند. چنین رقمی قطعا بازار کار بزرگی را نیز در اختیار برنامه‌نویسان دنیا قرار می‌دهد و می‌توان با انتخاب و آموزش برنامه‌نویسی اندروید، در این حوزه قدم گذاشت.

در این مقاله 5 دلیل برای شروع برنامه‌نویسی اندروید را انتخاب کرده‌ایم تا با ارائه آن‌ها، در تصمیم گیری شما کمکی کرده باشیم. با ما همراه باشید.

برنامه‌نویسی اندروید چیست؟

همانطور که می‌دانید، اندروید یک سیستم عامل محبوب در بین کاربران دنیا است که در حال تعامل همیشگی با آن هستند. دستگاه‌های اندرویدی قابلیت نصب اپلیکیشن را دارند و می‌توان اپ‌های مختلفی را روی آن‌ها نصب کرد. تمام اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی خود می‌بینید، مانند همراه بانک، واتساپ، اینستاگرام، اسنپت، دیجی کالا و... همگی توسط برنامه‌نویسان اندروید توسعه داده شده‌اند.

این اپلیکیشن‌ها توسط برنامه‌نویسان پلتفرم اندروید طراحی و توسعه داده شده است. برنامه‌نویسان اندروید با در اختیار داشتن SDK اندروید و همچنین ابزار‌هایی مانند نرم‌افزار اندروید استودیو، می‌توانند برای دستگاه‌های اندرویدی اپلیکیشن توسعه دهند و آن را توسط اپ استور‌هایی مانند گوگل پلی و بازار در اختیار کاربران قرار دهند.

توسعه نرم افزار اندروید و برنامه نویسی اندروید اصطلاحاتی هستند که به معنای ایجاد برنامه هایی هستند که بر روی دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید اجرا می شوند.

 

5 دلیل برای شروع یادگیری و آموزش برنامه‌نویسی اندروید

حال که با مفهوم برنامه‌نویسی اندروید آشنا شدید، باید ببینیم که آیا یاد گرفتن آن ارزش دارد؟ چرا باید برنامه‌نویسی اندروید را یاد بگیریم؟

اگر شما هم از افرادی هستید که این سوالات را از خود می‌پرسید، دلایلی داریم که می‌تواند شما را از یادگیری برنامه‌نویسی اندروید مطمئن کند.

 

1. اندروید سریعترین تکنولوژی در حال پیشرفت است

نمودارمحبوبیت سیتسم عامل‌های مختلف از سال 2004 تا 2022

به نمودار بالا دقت کنید. میزان محبوبیت سه سیستم عامل محبوب ویندوز، اندروید و iOS را در طول زمان خواهید دید. همانطور که مشاهده می‌کنید، اندروید (رنگ آبی) از زمان انتشار، محبوبیت بسیار زیادی داشته و هم اکنون نیز به اندازه ویندوز در گوگل جستجو دارد. این نشان از محبوبیت آن در طول زمان تا‌کنون بوده و نشان می‌دهد که تا‌کنون بسیار محبوب است. راستش را بخواهید، وقتی 4 میلیارد دستگاه اندرویدی در حال فعالیت در همین زمان هستند، مشخص است که میزان جستجوی آن نیز تا این حد زیاد است.

اگر به iOS هم دقت کنید، در طول زمان همیشه تقریبا در یک جایگاه بوده است و رشد زیادی نداشته است. در هر صورت، این سیستم عامل‌ها محبوب‌ترین‌های دنیا هستند و در حوزه موبایل، اندروید پرچم‌دار قطعی دستگاه‌های موبایل است.

 

2. درآمد برنامه‌نویسی اندروید نسبت به سایر تکنولوژی‌ها بیشتر است

وجود تعداد زیاد دستگاه اندروید در دنیا قطعا فرصت‌های زیادی را نیز برای توسعه‌دهندگان این تکنولوژِی فراهم می‌کند. بنابراین بازار کار برنامه‌نویسی اندروید همیشه داغ بوده و هست. بسیاری از شرکت‌های برنامه‌نویسی به دنبال استخدام برنامه‌نویس اندروید هستند. برای اثبات ادعایمان، کافیست سری به سایت جاب اینجا و یا پونیشا بزنید تا ببینید تا چه میزان در ایران هم تقاضا برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی بالاست.

یادگیری برنامه‌نویسی به زبان کاتلین برای اندروید

 

3. اندروید رایگان و متن باز است

بر خلاف iOS، اندروید کاملا رایگان است و شما می‌توانید با نصب اندروید استودیو بر روی هر سیستم عاملی (ویندوز، مک یا لینوکس) شروع به برنامه‌نویسی اندروید کنید اما iOS مولتی پلتفرم نیست.

برای برنامه‌نویسی iOS نیاز به حداقل یک سیستم MacOS دارید. بنابراین مجبورید یک دستگاه گران قیمت لپ تاپ مک بوک بخرید و هزینه زیادی را متحمل شوید.

 

4. اندروید توسط بزرگترین تولید کننده‌های گوشی و گجت‌های موبایل در دنیا پشتیبانی می‌شود

بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های موبایل، از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند. این خود دلیلی بر محبوبیت زیاد این سیستم عامل حتی برای برند‌های بزرگ دنیاست.

برند‌های زیر همگی دستگاه‌های خود را با این سیستم عامل منتشر می‌کنند:

  • گوگل
  • سامسونگ
  • شیائومی
  • هووای
  • سونی
  • HTC
  • و...

 

5. اندروید حالا حالا‌ها در بازار‌های دنیاست

اندروید یا فیوشا

در این چند سال که بحث سیستم عامل مرموز گوگل به نام فیوشا (Fuchsia) بسیار داغ شده است، بسیاری پشتیبانی آن از اپلیکیشن‌های اندرویدی را تعبیر به جایگزینی فیوشا با اندروید در آینده نزدیک می‌کنند.

حال که چندین سال است از چنین خبر‌هایی می‌گذرد و حتی اخباری مبنی بر ارائه گوشی‌های نسل بعد سامسونگ در سال 2021 با سیستم عامل فیوشا مطرح شد.

اما راستش را بخواهید، بگذارید کمی فکر کنیم که ببینیم تا چه حد چنین چیزی امکان پذیر است؟ دلایلی وجود دارد که حتی اگر سیستم عامل جدید روزی راه خود را به بازار باز کند و حتی قصد گوگل جایگزینی آن با اندروید باشد، نمی‌تواند به این زودی‌ها چنین اتفاقی رخ دهد.

دلیل آن نیز بسیار واضح است! اندروید بالغ و بسیار محبوب است. بسیاری از پروژه‌های گوگل با هزینه‌های زیاد نتوانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند. برای مثال گوگل پلاس! بسیاری از پروژه‌های گوگل تا‌کنون شکست خورده‌اند. شما فقط موفقیت‌های این شرکت را دیده‌اید اما توجهی به شکست‌های متعدد آن نکرده‌اید.

آیا گوگل چنین ریسکی را می‌کند که به یکباره یک سیستم عامل جدید را جایگزین سیستم عامل محبوب و بالغ خود کند؟ من چنین فکر نمی‌کنم.

حتی به نظر من اگر فیوشا روزی بتواند منتشر شود، در جایگاه رقابت با اندروید نخواهد ایستاد. هر کدام استفاده خود را خواهند داشت.

هیچکس از آینده خبر ندارد اما چیزی که به ضرس قاطع می‌توان گفت، این است که اندروید حالا حالا‌ها همینجاست و جایی نخواهد رفت.

اگر برای شروع برنامه‌نویسی اندروید آماده هستید، می‌توانید آموزش کار با اندروید استودیو را از شروع کنید.

2 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به