چگونه یک برنامه‌نویس موبایل شویم؟ (راهنمای کامل + نقشه راه)

  • حسین کرمی
  • 30 فروردین 1401
How to be an android mobile app developer?

در مقاله قبل با نقشه راه برنامه‌نویسی وب آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم با برنامه‌نویسی موبایل آشنا شویم. احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید، به دنبال بهترین روش برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده موبایل (اندروید و iOS) هستید. آیا از خود پرسیده‌اید که چرا برنامه‌نویسی موبایل؟ در این مقاله درباره نقشه راه برنامه‌نویسی موبایل، زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید، iOS و بازار کار و... صحبت خواهیم کرد.

همانطور که احتمالا می‌دانید، اندروید یک سیستم عامل متن باز و مبتنی بر کرنل لینوکس است که معمولا برای دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی، تبلت و واچ‌ها و همچنین Android TV مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندروید پر‌استفاده‌ترین سیستم عامل دنیاست! با بیش از 4 میلیارد دستگاه فعال. آیا چنین بازار پر رونقی فرصت‌های شغلی زیادی را برای ما فراهم نمی‌کند؟ گوگل پلی هم اکنون بیش از 3.3 میلیون اپلیکیشن را در خود میزبانی می‌کند. تعداد روز افزون اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوگل پلی منتشر می‌شود، خود گواهی از پایداری و بلوغ این سیستم عامل دارد و به ما این نوید را می‌دهد که حالا حالا‌ها مهمان خانه‌های ماست.

جالب است بدانید که 75% مردم دنیا ترجیح می‌دهند که از سیستم عامل اندروید استفاده کنند. این در حالی است تنها 15% از مردم دنیا iOS را به Android ترجیح می‌دهند. در هر صورت باید بدانید که بازار کار برنامه‌نویسی موبایل بسیار داغ است و روز به روز به توسعه‌دهندگان این بخش افزوده می‌شود.

اگر شما هم به دنبال آموزش برنامه‌نویسی موبایل هستید و به آن علاقه‌مند شدید و این آمار شما را ذوق زده کرده، این مقاله را تا آخر بخوانید تا رودمپ برنامه‌نویسی موبایل را به شما نشان دهیم.

چگونه یک برنامه‌نویس موبایل شویم؟

چرا برنامه‌نویس موبایل (Android + iOS) شویم؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند شما را ترغیب کند که به سراغ این شغل بروید. استفاده روز‌به‌روز بیشتر و گسترده‌تر مردم از دستگاه‌های قابل حمل مانند موبایل، تبلت و ساعت هوشمند برای شما یک فرصت استثنایی را رقم خواهد زد.

شرکت‌های بسیاری در ایران و سایر نقاط دنیا به دنبال استخدام برنامه‌نویس موبایل (اندروید و iOS) هستند و همین مسئله باعث می‌شود که حقوق آن‌ها نیز به دلیل تقاضای زیاد بیشتر باشد.

شما در هر جایی می‌توانید برنامه‌نویسی کنید. می‌توانید برای شرکت کار کنید و یا حتی به صورت فریلنسری و در خانه به این کار بپردازید.

برای تحقق چنین هدفی احتمالا نیاز خواهد شد که به دنبال آموزش برنامه‌نویس iOS و اندروید باشید اما اینکه از کجا شروع کنید و نقشه راه رسیدن به این هدف چیست، باید در نظر گرفته شود.

 

برای شروع آموزش برنامه‌نویسی موبایل ابتدا پلتفرم مورد علاقه خود را انتخاب کنید

در بازار موبایل احتمالا دو انتخاب دارید: اندروید یا iOS. اینکه کدام را انتخاب می‌کنید بستگی به علاقه و امکانات شما دارد. باید نگاهی به امکانات خود کنید و سپس تصمیم بگیرید.

برای مثال اگر iOS را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که نیاز به خرید لپ تاپ MacOS دارید تا بتوانید برنامه‌نویسی iOS را انجام دهید. همچنین احتمالا به یک دستگاه موبایل اپل هم نیاز خواهید داشت زیرا در برخی شرایط نیاز دارید که اپلیکیشن خود را بر روی دستگاه واقعی تست و عیب‌یابی کنید. البته iOS Emulator (شبیه ساز iOS) برای تست اپلیکیشن در محیط xCode وجود دارد اما در هر صورت به دستگاه واقعی نیز نیاز خواهید داشت.

البته باید گفت که برای شروع آموزش برنامه‌نویسی آندروید و iOS به این معنا نیست که حتما باید یکی از پلتفرم‌ها را انتخاب کنید و در پلتفرم دیگر ورود نکنید. در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های کراس پلتفرمی مانند React Native، Flutter و KMM برای توسعه اپلیکیشن برای اندروید و iOS به صورت همزمان ارائه شده است که البته هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. در هر صورت بهترین روش انتخاب و یادگیری یکی از پلتفرم‌هاست. خواه کراس پلتفرم باشد خواه بصورت نیتیو (Native) (یعنی مخصوصا برای اندروید یا iOS).

در پست فلاتر یا کاتلین (برنامه‌نویسی کراس پلتفرم) می‌توانید درباره این دو تکنولوژی بیشتر بخوانید.

 

شروع آموزش برنامه‌نویسی اندروید با اندروید استودیو

آینده برنامه نویسی اندروید همچنان بسیار درخشان است. با تعداد زیادی از دستگاه‌هایی که هم اکنون به لطف این سیستم عامل در حال کار کردن هستند، فرصت‌های شغلی زیادی را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کنند. کافیست اراده خود را جمع کنید و شروع به آموزش برنامه‌نویسی برای اندروید کنید.

چگونه یک برنامه نویس اندروید شویم؟ - برای شروع ساخت اپلیکیشن‌های اندروید نیاز به ابزار برنامه‌نویسی اندروید دارید. ابزار‌های مورد نیاز برای شما نصب بودن جاوا بر روی سیستم، نصب اندروید استودیو و Android SDK بر روی سیستم است. سپس می‌توانید شروع به آموزش اندروید استودیو کنید و اولین اپلیکیشن اندرویدی خود را بر روی شبیه ساز اندروید استودیو ببینید.

یادگیری برنامه‌نویسی اندروید از پایه

 

زبان برنامه‌نویسی اندروید

در ابتدا SDK اندروید به کمک زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته شد و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت اما پس از مدت‌ها و در سال 2019 به صورت رسمی اعلام شد که کاتلین (Kotlin) هم اکنون زبان توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی خواهد بود و پس از آن بسیاری از اپلیکیشن‌های رسمی، پکیج‌ها و حتی وابستگی‌های رسمی گوگل (مانند Jetpack Compose) به این زبان نوشته شدند و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفتند. بنابراین بهترین زبان برای برنامه‌نویسی اندروید کاتلین می‌باشد.

اگر به دنبال آموزش برنامه‌نویسی اندروید از پایه هستید، سایت استک لرن دوره آموزش کامل برنامه‌نویسی اندروید رایگان با اندروید استودیو را برای شما قرار داده است تا بتوانید آموزش Android را شروع کنید. در این دوره به صورت پیشفرض برای آموزش زبان برنامه‌نویسی اندروید از زبان برنامه‌نویسی کاتلین استفاده شده است.

 

محیط اندروید استودیو (Android Studio)

اندروید استودیو یک IDE یا یک محیط برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید است که توسط گوگل پشتیبانی و توسعه داده شده است. این نرم‌افزار که بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابل نصب است، امکانات کاملی را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید برنامه‌نویسی را به زبان کاتلین و جاوا برای ساخت نرم‌افزار اندروید انجام دهید. بنابراین اندروید استودیو نرم افزار برنامه‌نویسی پتلفرم اندروید شماست!

البته باید گفت که این IDE بیش از این‌هاست. Android Studio این قابلیت را دارد که از طیف زیادی از زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی کند. برای مثال به کمک اندروید استودیو می‌توانید ساخت برنامه اندروید با پایتون را هم انجام دهید! نه فقط اندروید، بلکه امکان ساخت برنامه iOS، وب و دسکتاپ را هم برای شما می‌تواند انجام دهد. اندروید استودیو دیگر محدود به اسم خود IDE نیست و قابلیت‌های بیش از این را در خود گنجانده است.

اگر به دنبال برنامه‌نویسی کراس پلتفرم هستید و یا قصد توسعه اپلیکیشن اندروید یا iOS را دارید، این IDE این کار را برای شما محقق خواهد کرد. البته همانطور که گفته شد، ابتدا یک پلتفرم را به طور کامل یاد بگیرید و تجربه کنید؛ سپس سعی کنید به پلتفرم دیگر هم ورود کنید.

 

نقشه راه (رودمپ) برنامه‌نویسی اندروید

هر تکنولوژی که انتخاب می‌کنید، نقشه راهی برای طی کردن و یادگیری تمام مهارت‌ها لازم دارد. برای اینکه بتوانید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای اندروید شوید، باید مراحل یادگیری اندروید را به دقت طی کنید. در اینجا ما یک نقشه راه (مسیر یادگیری) پلتفرم اندروید را قرار داده‌ایم.

برای اینکه تصویر بزرگتر شود، می‌توانید بر روی آن کلیک کنید تا بزرگنمایی شود.

نقشه راه (مسیر یادگیری) برنامه‌نویسی اندروید

 

شروع برنامه‌نویسی iOS با xCode (یا Android Studio)

برای یادگیری برنامه‌نویسی iOS و زبان‌های برنامه‌نویسی iOS باید در محیط xCode که IDE توسعه اپلیکیشن‌های اپل است، کد بزنید. این نرم‌افزار فقط بر روی سیستم عامل مکینتاش نصب می‌شود؛ بنابراین احتمالا به یک لپ تاپ MacOS احتیاج خواهید داشت.

پس در قدم اول باید امکانات مورد نیاز برای برنامه‌نویسی iOS را فراهم کنید.

ممکن است به شما پیشنهاد شود که از VMWare برای نصب مکینتاش استفاده کنید و یا هکینتاش بر روی سیستم غیر اپل خود نصب کنید.
هر دو مورد پیشنهاد نمی‌گردد زیرا برای مورد اول ممکن است در استفاده از محیط اندروید استودیو دچار لگ‌هایی بر روی سیستم شوید. برای نصب هکینتاش نیز گزارشاتی از سوختن مادربورد وجود دارد. بنابراین بهترین و امن‌ترین گزینه خرید یک سیستم اپل است.

 

زبان برنامه‌نویسی iOS

در گذشته زبان برنامه‌نویسی iOS در این محیط Objective-C بود اما رفته رفته زبان Swift جایگزین شد و حال باید از زبان Swift شروع به آموزش برنامه‌نویسی iOS کنید.

تمامی امکانات جدید توسعه اپلیکیشن‌های iOS مانند SwiftUI که برای توسعه رابط کاربری iOS معرفی شده است، به این زبان نوشته شده است. Objective-C از آن زبان‌هایی است که رفته رفته در حال از دست دادن جایگاه خود است.


آموزش برنامه‌نویسی iOS


محیط xCode

xCode در واقع IDE رسمی اپل برای توسعه اپلیکیشن در پلتفرم‌های macOS، iOS، iPadOS، watchOS و tvOS می‌باشد. البته IDE‌های دیگری مانند Android Studio نیز می‌توانند برای ساخت برنامه iOS مورد استفاده قرار گیرند و می‌توان از فریمورک فلاتر یا پلاگین کاتلین مولتی پلتفرم نیز برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS استفاده کرد.

همچنین می‌توانید از AppCode نیز برای توسعه اپلیکیشن‌های دستگاه‌های اپل استفاده کنید که توسط Jetbrains توسعه داده شده است.

 

نقشه راه (رودمپ) برنامه‌نویسی iOS

برای اینکه بتوانید مسیر یادگیری iOS را به درستی به جلو ببرید، نقشه راه آموزش iOS می‌تواند به شما کمک زیادی کند تا مسیر را درست بپیمایید و از همه کانسپت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای iOS مطلع شوید. در اینجا ما مسیر یادگیری برنامه‌نویسی iOS را در تصویر زیر قرار داده‌ایم که می‌توانید با کلیک بر روی آن، تصویر رودمپ را بزرگنمایی کنید.

مسیر یادگیری (رودمپ) برنامه‌نویسی iOS

 

 

سخن پایانی

اگر هنوز هم سوالی که از خودتان می‌پرسید "چگونه یک برنامه‌نویس خوب شویم است"، بهتر است حتما نگاهی به آموزش برنامه‌نویسی موبایل داشته باشید. هر دو پلتفرم iOS و Android تقاضای بسیار زیادی در بازار دارند و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استخدام برنامه‌نویس موبایل هستند. می‌توانید با یادگیری برنامه‌نویسی موبایل فرصت شغلی خوبی را برای خود فراهم کنید و از آن کسب درآمد کنید. آینده برنامه‌نویسی اندروید و iOS تضمین شده است. هر دو پلتفرم تقریبا تمام بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

با یادگیری یکی از فریمورک‌ها و ورود به دنیای توسعه کراس پلتفرم اپلیکیشن می‌توانید هر غیر ممکنی را در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل ممکن کنید. در چنین شرایطی شما شبیه یک فول استک دولوپر در وب هستید. شما کلید هر دری خواهید بود!

توسعه چند پلتفرمی ایجاد نرم افزارهای کاربردی است که با چندین سیستم عامل سازگار است. یعنی یکبار بنویسید و چند خروجی برای سیستم عامل‌های مختلف بگیرید.

بستگی به علاقه و امکانات شما ممکن است انتخاب متفاوت باشد. هر دو سیستم عامل تعداد زیادی کاربر در دنیا دارند اما طبق آمار 75% بازار در دست اندروید است و تنها 15% در دست iOS است.

SwiftUI فریم ورک کاملا جدید اپل برای ایجاد رابط کاربری برای iOS، tvOS، macOS و watchOS است. اپل SwiftUI را در سال 2019 معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این فریم ورک با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. برخلاف UIKit و AppKit، SwiftUI یک چارچوب چند پلتفرمی است.

Xcode محیط توسعه یکپارچه اپل (IDE) برای macOS است که برای توسعه نرم افزار برای macOS، iOS، iPadOS، watchOS و tvOS استفاده می‌شود.

Kotlin. کاتلین بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید است.

Swift. سوئیفت بهترین زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS می‌باشد.

یک برنامه‌نویس اندروید مسئول توسعه برنامه‌های کاربردی برای دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید است. با توجه به پراکندگی این اکوسیستم، یک توسعه‌دهنده اندروید باید توجه ویژه‌ای به سازگاری اپلیکیشن با نسخه‌های متعدد اندروید و انواع دستگاه‌ها داشته باشد.

توسعه اپلیکیشن فرآیند طراحی، ساخت و پیاده‌سازی نرم افزارهای کاربردی است. این می تواند توسط سازمان‌های عظیم با تیم‌های بزرگ که روی پروژه ها کار می‌کنند، باشد یا توسط یک توسعه دهنده مستقل انجام شود.

برای اینکار کافیست نقشه راه توسعه اپلیکیشن iOS را که در اختیارتان گذاشته‌ایم را مروری کنید.
10 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به