Jetbrains Fleet؛ با رقیب جدید و جدی Visual Studio Code آشنا شوید.

  • حسین کرمی
  • 13 فروردین 1401
Fleet; Meet the new and serious competitor with Visual Studio Code

احتمالا شما هم با ویژوال استودیو کد که به آن VSCode نیز می‌گویند، آشنایی دارید. VSCode یک ویرایشگر کد کم حجم است که برای ساخت و رفع عیب اپلیکیشن‌های وب کاربرد دارد. دلیل اصلی محبوبیت این ویرایشگر کم حجم بودن آن است و نیاز از حافظه زیادی استفاده نمی‌کند. بنابراین سرعت بسیار چشمگیر است و در کنار آن از حجم گسترده‌ای از قابلیت‌های یک IDE کامل بهره می‌برد.

اما صبر کنید! شاید محبوبیت زیاد ویژوال استودیو کد همیشگی نباشد زیرا شرکت معروف Jetbrains، توسعه‌دهنده پلفترم‌های مبتنی بر IntelliJ (مانند اندروید استودیو و IntelliJ IDEA) پا به عرصه گذاشته است و می‌خواهد یک رقابت جدی را شروع کند. مدت‌ها بود که از جت برینز انتظار می‌رفت که یک IDE کم حجم اما با قابلیت‌های گسترده همانند VSCode را رونمایی کند. اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.

در این مقاله قصد داریم بیشتر به معرفی جت برینز فلیت بپردازیم و یک بررسی از رقیب تازه نفس و چالش بر‌انگیز ویژوال استودیو کد داشته باشیم. با ما همراه باشید.

VSCode ویژوال استودیو کد چیست؟

اگر نمی‌دانید Visual Studio Code چیست، باید گفت که یک ویرایشگر کد برای برنامه‌نویسان است که بصورت رایگان توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. از ادیتور Visual Studio Code برای توسعه وب و اپلیکیشن‌های مبتنی بر فضای ابری استفاده می‌شود. البته برخی‌ها آن را در کانتکست IDE‌ها قرار می‌دهند زیرا امکانات و افزونه‌های آن می‌تواند روند تست و توسعه اپلیکیشن را تا حد زیادی شبیه به IDE کند.

تفاوت IDE با ادیتور هم در همین است. IDE امکانات کاملی نسبت به یک ویرایشگر دارد. امکانات IDE برای توسعه اپلیکیشن کامل است و چیزی از قلم نیفتاده است اما مسئله‌ای که IDE‌ها دارند و توسعه‌دهندگان با آن مشکلاتی دارند، بحث مصرف حافظه در IDE‌ها است. IDE‌ها حجم زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند. دلیل آن نیز کامل و سنگین بودن محیط توسعه یکپارچه است اما یک ویرایشگر بسیار کم حجم‌تر است و سرعت آن نیز بسیار بالا است. بنابراین استفاده از ویرایشگری مانند VSCode برای زمانی که از لحاظ سخت‌افزاری امکانات کامل نیست، کار معقول‌تری است. VSC از این لحاظ بیشتر یک ویرایشگر است تا یک IDE.

توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب در VSCode بسیار جذاب، پر از امکانات و در عین کم حجم بودن کامل است. از زمانی که این ویرایشگر منتشر شده است، علاقه‌مندان زیادی را در سطح دنیا پیدا کرده است و بسیاری تا حد امکان آن را به جای یک IDE ترجیح می‌دهند.

 

ویژگی‌های کلیدی VSCode

  • پشتیبانی از چندین زبان برنامه‌نویسی: پشتیبانی از زبان‌های جاوا اسکریپت، دارت، HTML، CSS، Javascript، سی شارپ، Typescript، پایتون، Go، جاوا، JSON و...
  • هوشمند: یافتن اتوماتیک قطعه‌هایی از کد که کامل نیستند
  • کراس پلتفرم: امکان استفاده بر روی سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک
  • پشتیبانی از افزونه (Extension): امکان دانلود اکستنشن هر زبانی که به آن نیاز داریم که توسط IDE پشتیبانی نمی‌شود
  • پشتیبانی از Git: امکان استفاده از قابلیت‌های گیت بر روی پروژه‌ها

 

Jetbrains Fleet جت برینز فلیت چیست؟

شرکت معروف توسعه IDE‌های IntelliJ یا همان Jetbrains به تازگی از یک IDE کم حجم، کامل اما نوپا برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب رونمایی کرده است. این شرکت یک تجربه 20 ساله در توسعه IDE‌ها دارد. یکی از مسائلی که همیشه با IDE‌های مبتنی بر IntelliJ وجود داشت، استفاده زیاد آن‌ها از حافظه برای اجرا بر روی سیستم بود.

بسیار انتظار می‌رفت که جت برینز دست به توسعه یک ویرایشگر قوی اما سبک همانند VSC بزند اما طی سال‌های اخیر خبری از چنین رویدادی نبود. بالاخره انتظار‌ها به وقوع پیوست و جت برینز با معرفی Fleet به عنوان یک IDE جدید، پا به عرصه رقابت با VSCode گذاشته است.

Jetbrains Fleet در درجه اول یک ویرایشگر شبیه به Visual Studio Code است. ادیتور Fleet به سرعت پس از اجرا بارگذاری می‌شود و می‌توانید سریعا شروع به کدنویسی و ویرایش کد‌های خود کنید اما در کنار آن می‌تواند از ویژگی‌های IDE‌های مبتنی بر IntelliJ نیز استفاده کنید زیرا از همان موتور پردازش IntelliJ استفاده می‌کند.

به همین دلیل از Fleet می‌توانید به عنوان یک ویرایشگر و یا یک IDE استفاده کنید.

باید گفت که فلیت در حال حاضر در حال توسعه است و در حال حاضر فقط از طریق Jetbrains Toolbox قابلیت دانلود را دارد. . بنابراین دانلود Jetbrains Fleet از طریق وب سایت رسمی Jetbrains می‌توانید آن را دانلود کنید.

تاریخ انتشار نسخه رسمی Fleet
انتظار می‌رود نسخه Stable این اپلیکیشن در همین سال 2023 منتشر شود.

 

برخی از قابلیت‌های Fleet

  • ترمینال: امکان استفاده و فرخوانی یک یا چند ترمینال
  • پشتیبانی از Git: امکانات کامل برای دیدن تغییرات، کار با شاخه‌ها (branch) و Commit کردن کد
  • مولتی پلتفرم: امکان دانلود Jetbrains Fleet برای ویندوز، لینوکس و MacOS
  • اجرا و عیب یابی: کد‌های جاوا را با Maven و Gradle اجرا و اشکال‌زدایی کنید
  • قالب: شخصی سازی Fleet آسان است! می‌توانید از بین قالب‌ها یک قالب را انتخاب کنید و یا از قالب‌های روشن و تاریک استفاده کنید
  • پلاگین: امکان نصب پلاگین برای زبان‌های دیگری که ویرایشگر پشتیبانی نمی‌کند
  • جستجو: امکان جستجوی سریع بین فایل‌ها و متن آن‌ها، نشانه‌ها و...
آشنایی با گریدل (Gradle)

 

ویژگی‌های کلیدی Jetbrains Fleet

 

یک ویرایشگر کم حجم

فلیت طوری توسعه داده شده است که در زمان‌هایی که قصد دارید به سرعت کد را ویرایش کنید، سریع و کم حجم باشد. سرعت بارگذاری آن بسیار سریع است و بنابراین می‌توانید سریع شروع به کدنویسی کنید.

 

هوشمند

Fleet از تمام قابلیت‌ها و امکاناتی که توسعه‌دهندگان بیشتر علاقه‌مند به آن هستند و در IDE‌های مبتنی بر intelliJ استفاده می‌کردند، بهره می‌برد. برای مثال می‌توان به تکمیل آگاهانه و خودکار کد، پیمایش به تعاریف و کد‌های مورد استفاده، بررسی کیفیت کد و اخطار در صورت وجود مشکل و همچنین اشکال زدایی سریع اشاره کرد.

 

انعطاف پذیر

معماری Fleet برای پشتیبانی از طیف وسیعی از تنظیمات و گردش کار طراحی شده است. شما می‌توانید به سادگی Fleet را فقط بر روی دستگاه خود اجرا کنید یا برخی از فرآیندها را به جای دیگری منتقل کنید.

همچنین می‌توانید از قابلیت‌های Space، Remote Machine و Docker استفاده کنید.

 

همکاری حداکثری

با Fleet می توانید با دیگران روی کد کار کنید. Fleet امکان خیلی بیشتر از اشتراک گذاری ویرایشگر را فراهم می‌کند. می‌توانید جلسات اشکال‌زدایی را به اشتراک بگذارید و با یکدیگر بررسی کنید.

دیگران می توانند به جلسه همکاری که شما در دستگاه خود راه اندازی کرده اید متصل شوند، یا همه می‌توانند به یک محیط برنامه نویس راه دور مشترک متصل شوند.

 

پشتیبانی از زبان‌های متنوع

به کمک Fleet می‌توانید به زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی کنید. Fleet طوری طراحی شده است که به صورت اتوماتیک تنظیمات را خود انجام دهد و تنظیمات دستی IDE از سمت شما را به حداقل برساند.

زبان‌های پشتیبانی شده توسط Fleet: جاوا، کاتلین، پایتون، Go، جاو اسکریپت، Rust، تایپ اسکریپت، JSON

زبان‌هایی که در آینده نزدیک به آن افزوده خواهند شد: PHP، HTML، سی شارپ، سی پلاس پلاس

 

Visual Studio Code یا Fleet

 

جت برینز چگونه Fleet را توسعه می‌دهد؟

در Fleet از موتور پردازشگر IntelliJ استفاده شده است. برای توسعه این IDE به طور گسترده از زبان برنامه‌نویسی کاتلین استفاده شده است و بنابراین بر روی JVM اجرا می‌شود. برای توسعه UI این IDE از یک فریمورک به نام Skia استفاده شده است. البته طبق گفته Jetbrains، دلیل اصلی که از کامپوز مولتی پلفترم در توسعه UI این IDE استفاده نشده، عدم وجود این قابلیت در زمان توسعه بوده است. اگر نمی‌دانید کامپوز مولتی پلتفرم چیست، می‌توانید سری به پست توسعه UI با Jetpack Compose و Compose Multiplatform بزنید.

 

جمع‌بندی

ما سعی کردیم برخی از قابلیت‌های Fleet را به شما معرفی کنیم و هم چشم‌اندازی به مقایسه Fleet و Visual Studio Code داشته باشیم. نسخه بتای این اپلیکیشن هم اکنون از طریق ابزار تولباکس جت برینز قابلیت دانلود و نصب را دارد اما نسخه پایدار آن هنوز به طور رسمی منتشر نشده است.

جت برینز که خالق IDE‌هایی مانند، IntelliJ IDEA، Pycharm، PHPStorm، Web Storm و... است و حتی اندروید استودیو نیز مبتنی بر IDE‌های Jetbrains توسعه داده شده است، نشان از این دارد که جت برینز کاری را بدون دلیل انجام نمی‌دهد.

هنوز به صورت رسمی Jetbrains Fleet منتشر نشده است و همه منتظرند که ببینند تفاوت‌های Fleet با VSCode چیست. پس تا انتشار کامل آن منتظر میمانیم اما یقین داریم که به زودی و با انتشار فلیت، ویژوال استودیو کد به چالش کشیده خواهد شد.

 

یک ویرایشگر ابزاری است که به کمک آن میتوانید یک فایل متنی را ویرایش کنید در حالی که یک IDE ابزاری است که قابلیت‌های کامل برای توسعه و دیباگ اپلیکیشن را در اختیار ما قرار می‌دهد.

هنوز به طور مشخص و رسمی زمان انتشار رسمی فلیت منتشر نشده است اما انتظار می‌رود در سال 2022 باشد.

Fleet عمدتا به زبان کاتلین نوشته شده است. به همین دلیل به کمک کامپایلر Kotin/JVM اجرا می‌شود. این IDE از موتور پردازش IntelliJ استفاده می‌کند.

خیر! قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. سایر IDE‌های Jetbrains به طور کامل پشتیبانی خواهند شد و اگر قصد داشتید از IDE کامل‌تری استفاده کنید، سایر IDE‌ها در کنار این IDE پیشنهاد می‌شود. در واقع Fleet مکمل کار و توسعه شما خواهد بود.

در حال حاضر Fleet از Java، Kotlin، Go، Python، Rust، JavaScript و TypeScript پشتیبانی می‌کند اما تا زمان انتشار قرار است زبان‌هایPHP، Ruby، C++ و C# نیز پشتیبانی گردند.
علاوه بر این، Fleet به گونه‌ای ساخته شده است که از طریق افزونه‌ها قابل توسعه باشد. به این شکل می‌توان انتظار داشت سایر زبان‌ها و تکنولوژی‌ها توسط پشتیبانی جامعه توسعه‌دهندگان افزوده شود.

فلیت یک ویرایشگر شبیه به Visual Studio Code است که با هدف سرعت بالا در ویرایش، مصرف کم حافظه و کم حجم توسعه داده شده است و از قابلیت‌های مشابه در VSC استفاده می‌کند.

هنوز مشخص نیست که این محصول قرار است به صورت رایگان همانند ویژوال استودیو کد منتشر شود و یا اینکه برای آن قیمتی در نظر گرفته شود. باید تا زمان انتشار آن صبر کرد.

به نظر می‌آید به زودی با انتشار Fleet در بازار، Visual Studio Code به چالش کشیده شود و محبوبیت آن با وجود یک رقیب جدی کاهش یابد.
2 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به