5 فریمورک برتر جاوا اسکریپت در سال 2023 | کدام فریمورک را انتخاب کنیم؟

  • استک لرن
  • 12 بهمن 1400
The Most Popular JavaScript Frameworks of 2023

در این پست از وبلاگ قصد داریم معروف‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت (Javascript) را که در سال 2023 بیش‌ترین محبوبیت را داشته‌اند، با هم مقایسه کنیم و بررسی کنیم که چه فریمورکی در سال 2023 بیش‌ترین جامعه برنامه‌نویسان را داشته است.

اگر شما نیز سوالاتی از این قبیل برایتان مطرح شده است، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را بخوانید.

  • معروف‌ترین فریمورک جاوا اسکریپت چیست؟
  • انواع فریمورک‌های جاوا اسکریپت چیست؟
  • کدام فریمورک جاوا اسکریپت بهتر است؟
  • معرفی بهترین دوره جاوا اسکریپت (Javascript)
  • بهترین فریمورک جاوا اسکریپت در سال 2023 (1400)
  • تکنولوژی‌های Javascript کدامند؟
مقایسه ری‌اکت و ویو
آموزش برنامه نویسی بک اند (BackEnd) با زبان PHP

چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

جاوا اسکریپت هم اکنون معروف‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیاست و در توسعه بسیاری از شاخه‌های برنامه‌نویسی کاربرد دارد. طبق آمار Stackoverflow منتهی به سال 2021 بیش‌ترین استفاده توسعه‌دهندگان از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بوده است.


ترتیب زبان‌های برنامه‌نویسی بر اساس بیش‌ترین استفاده توسعه‌دهندگان طبق آمار سایت Stackoverflow

بنابراین این آمار هیچ جای شکی برای ما باقی نمی‌گذارد که انتخاب جاوا اسکریپت کاملا معقول است.

از جاوا اسکریپت می‌توانید برای توسعه پلتفرم‌های زیر استفاده کنید.

  • توسعه سایت و وب اپلیکیشن (فرانت‌اند و بک‌اند)
  • توسعه اپلیکیشن بومی (Native) موبایل (اندروید و IOS)
  • توسعه اپلیکیشن دسکتاپ (با فریمورک Electron)
  • توسعه و ساخت بازی

 

محبوب‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت (Javascript Frameworks)

در اکوسیستم جاوا اسکریپت، فهرست فریمورک‌های در حال توسعه و تازه خلق شده در حال رشد است. شاید بپرسید فریمورک جاوا اسکریپت چیست؟ به طور خلاصه فریمورک‌ها (Frameworks) مجموعه ای از کدهای جاوا اسکریپت از پیش ساخته شده هستند که برای آسان کردن توسعه استفاده می شود. انتخاب یک چارچوب (فریمورک) به معنای این است که قابلیت‌ها و ملزومات پروژه خود را در نظر گرفته‌اید، می‌دانید که چارچوب انتخاب شده چه فواید و چه معایبی دارد و سپس فرآیند یادگیری آن را آغاز می‌کنید.

انتخاب یک فریمورک مناسب برای یادگیری Javascript بسیار مهم است. ما در اینجا محبوب‌ترین فریمورک‌های Javascript را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. ری‌اکت جی اس (React Js)

ری‌اکت جی اس (React Js)

تا مدتها فریمورک Jquery در رتبه اول بیش‌ترین محبوبیت را در بین سایر فریمورک‌های جاوا اسکریپت را داشت اما بالاخره طبق انتظارات React توانست از Jquery عبور کند و به عنوان برترین فریمورک جاوا اسکرپیت شناخته شود. در سال 2023، 40% از جامعه برنامه‌نویسان Javascript به طور گسترده از این فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های وب خود استفاده می‌کنند. این فریمورک اوپن سورس است و توسط کمپانی متا (Meta) که کمپانی مادر فیسبوک است، توسعه داده شده است. این چارچوب بر اساس کامپوننت ساخته شده است. به این معنا که می‌توان رابط‌های کاربری بسیار پیچیده را بسیار ساده‌تر و در زمان کمتر ساخت و از آن استفاده کرد.

برای توسعه‌دهندگان تازه کار، یادگیری ری‌اکت نسبت به فریمورک Angular آسانتر است. این فریمورک دارای مستندات وسیع، راهنما‌ها و همچنین جامعه در حال رشد است که روند آموزش شما را تسریع می‌کند.

 

2. جی کوئری (Jquery)

جی کوئری (Jquery)

از سال 2006 بود که جی کوئری معرفی شد و تا سال‌ها معروف‌ترین فریمورک جاوا اسکرپیت بود. با خلق فریمورک‌های مدرن‌تری مانند ری‌اکت و انگولار رفته رفته نگاه جامعه توسعه‌دهندگان به سمت فریمورک‌های دیگر معطوف شد. اما هنوز هم جی کوئری جامعه بسیار بزرگی دارد و در رده دوم بیش‌ترین استفاده در بین انواع فریمورک‌های جاوا اسکریپت قرار دارد. این فریمورک 35% از جامعه توسعه‌دهندگان Javascript را شامل می‌شود. کتابخانه این چارچوب اوپن سورس است و هدف از آن تعامل راحت‌تر با DOM (Document Object Model) است. Jquery به شما کمک می‌کند که درخت DOM را راحت‌تر پیمایش کنید.

یادگیری Jquery راحت است اما باید توجه کنید که این فریمورک فاقد قابلیت‌های فریمورک‌های مدرن است و در ساخت اپلیکیشن‌های بزرگ کد‌های شما بسیار حجیم خواهد شد و شما را اذیت خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای جی کوئری یک فریمورک مدرن مانند ری‌اکت، Vue یا انگولار را انتخاب کنید.

 

3. انگولار جی اس (Angular Js)

انگولار جی اس (Angular Js)

در سال 2016 گوگل فریمورک جدیدی به جای Jquery معرفی کرد و از آن زمان نیز در حال توسعه است و محبوبیت زیادی را از آن خود کرد. 26% از جامعه توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت از این فریمورک برای توسعه وب اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. از این فریمورک می‌توان در فرانت‌اند و بک‌اند برای ساخت وب اپلیکیشن‌های SPA (Single Page App) و PWA (Progressive Web App) استفاده کرد.

Angular قابلیت‌هایی مانند اتصال داده دو طرفه (که همگام سازی بیدرنگ بین مدل و نما را امکان پذیر می کند) و پشتیبانی از Typescript را دارد. یادگیری Angular نسبت به ری‌اکت کمی سخت‌تر است و نیاز به زمان بیشتری دارد.

 

4. اکسپرس جی اس (Express Js)

نود جی اس (Node Js)

اکسپرس در جایگاه چهارم با 23% استفاده در بین توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. Express یک فریمورک سریع و کم حجم برای توسعه بک‌اند (Backend) سمت سرور است. این فریمورک توسط Node Js استفاده می‌گردد.

Express راهی آسان برای مدیریت مسیریابی (Routing)، راه اندازی بسته های میان افزاری (Middleware) و یکپارچه سازی پلاگین ها در کد سمت سرور ارائه می کند. با Express، می توانید API برای تبادل اطلاعات با اپلیکیشن ایجاد کنید و همچنین فایل های HTML ایستا را به صورت پویا در وب بسازید.

 

5. ویو جی اس (Vue Js)

ویو جی اس (Vue Js)

در آخر نیز باید به Vue Js اشاره کرد. فریمورکی محبوب و متن بازی که همانند فریمورک‌های React و Angular برای توسعه سمت فرانت‌اند (Frontend) طراحی شده است. این فریمورک همانند React از DOM مجازی استفاده می‌کند و همانند انگولار قابلیت اتصال دو طرفه را نیز دارد. در واقع این فریمورک با نگاه به هر دو فریمورک مزیت‌های هر کدام را در خود جای داده و آن‌ها را بهبود بخشیده است.

به وسیله ویو جی اس می‌توانید اپلیکیشن‌های SPA و PWA بسازید. یکی از جنبه‌های مثبت این فریمورک، داشتن مستندات رسمی بسیار خوب برای یادگیری این فریمورک است. همچنین یادگیری Vue آسان است و از آن لذت خواهید برد.

 

انتخاب یک فریمورک جاوا اسکریپت برای یادگیری

داشتن یک جامعه بزرگ برنامه‌نویسان برای فریمورک یک مزیت محسوب می‌شود اما نباید به آن اتکا کرد. برای اینکه ببینید کدام تکنولوژی جاوا اسکریپت برای شما مفید است، باید دقت کنید که در کجا قصد استفاده از آن را دارید. در این مقاله سعی کردیم مقایسه‌ای بین فریمورک‌های جاوا اسکریپت به شما ارائه دهیم و بهترین فریمورک‌های فرانت‌اند و بک‌اند جاوا اسکریپت را به شما معرفی کنیم و جایگاه هر فریمورک را برای شما تعیین کنیم. اینکه کدام فریمورک Javascript بهتر است، کاملا بستگی به استفاده و سلیقه شما دارد. اگر قصد دارید که بیشتر در بخش بک‌اند فعالیت کنید، انتخاب شما احتمالا Express خواهد بود اما اگر قصد دارید در بخش فرانت‌اند فعالیت کنید، می‌توانید یکی از فریمورک‌های ری‌اکت، ویو یا انگولار را انتخاب کنید.

اطلاعات داده شده بر اساس داده‌های Stackoverflow منتهی به سال 2021 بود که می‌تواند وضعیت را در سال 2023 برایمان روشن کند. شما کدام تکنولوژی را انتخاب کرده‌اید؟ برایمان کامنت بگذارید و ما را هم از انتخاب خود مطلع کنید.

 

فریمورک های جاوا اسکریپت بخش مهمی از توسعه وب پیشرفته مدرن هستند و با امکاناتی که در اختیارمان قرار می‌دهند، توسعه اپلیکیشن‌های وب آسان‌تر و سریع‌تر خواهد شد.

بسیاری از افراد در دنیا جیکوئری را به عنوان یک فریمورک نمی‌شناسند و آن را یک کتابخانه تلقی می‌کنند.

با توجه به حجم استفاده زیاد و جامعه برنامه‌نویسانی که هنوز هم این فریمورک را استفاده می‌کنند، خیر! جیکوئری نمرده است. اما پیشنهاد می‌شود برای انتخاب از یک فریمورک مدرن‌تر مانند انگولار، ری‌اکت یا ویو استفاده شود.

Vue همانند React از DOM مجازی استفاده می کند اما در مقایسه با React، Vue عملکرد و ثبات بهتری دارد. بر اساس داده ها، تفاوت عملکرد Vue و React بسیار ظریف است زیرا تنها چند میلی ثانیه است. این ثابت می کند که Vue و React از نظر عملکرد بسیار شبیه هم هستند.

Vue سریعتر و کوچکتر است که به عملکرد بهتر کمک می کند. وقتی صحبت از استخدام توسعه دهندگان می شود، هر دو مزایا و معایب خود را دارند. یادگیری Vue آسان‌تر است، اما React محبوب‌تر است، و بنابراین، یافتن یک شغل برای استخدام با React ساده‌تر است.

بزرگترین مشکل Vue این است که توسط یک کمپانی بزرگ مورد حمایت قرار نگرفته است و بر خلاف Angular و React که توسط متا و گوگل توسعه داده شده‌اند، ویو توسط شرکت مطرحی توسعه داده نشده است.

اگر HTML و CSS را یاد گرفته اید و همچنین در جاوا اسکریپت نیز تجربه کسب کرده‌اید، انتخاب React می‌تواند گزینه مناسب بعدی شما باشد.

ری‌اکت یک فریمورک برای توسعه فرانت‌اند (Frontend) است.

به دلیل اجرای DOM مجازی و بهینه سازی های رندر، React نسبت بهAngular بهتر عمل می کند. جابجایی بین نسخه‌های React نیز ساده است. بر خلاف انگولار، نیازی نیست که به‌روزرسانی‌ها را یکی یکی نصب کنید.

Vue سریع‌تر، ساده‌تر و شیک‌تر از چارچوب‌های React و Angular JS است. بنابراین بله! Vue سریعتر است. بنابراین عملکرد بهتری دارد.
3 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به