راهنمای Structured Data (داده‌های ساخت یافته) و اسکیما (Schema) در سئو

  • حسین کرمی
  • 16 بهمن 1400
What is Schema Markup in seo

در این مقاله از سئو تکنیکال قصد داریم در رابطه با اسکیما (Schema) و داده‌های ساختار یافته (Structured Data) صحبت کنیم و بگوییم که Structured Data چیست و کاربرد آن را توضیح دهیم. ممکن است در سئو با این مفاهیم روبرو شده باشید:

هر سه در واقع به یک موضوع اشاره دارند و درباره داده‌های ساختار یافته‌ای صحبت می‌کنند که باعث می‌شود موتور‌های جستجو صفحات وب را بهتر درک کنند و نتایج جستجو دقیقتر به کاربران نمایش داده شود. ریچ ریزالت‌ها توسط گوگل و بینگ پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند صفحه شما را دقیق‌تر بشناسند. در واقع با نظم و سازماندهی به صفحه خود، موتور‌های جستجو را در تجزیه و تحلیل صفحه خود کمک می‌کنید. با ما همراه باشید.

نمایش نتایج FAQ و Review در نتایج جستجو

Rich Result در سئو چیست؟

به طور کلی زمانی که شما یک عبارت را در گوگل سرچ می‌کنید، نتایج شامل عنوان متا، توضیحات متا و لینک صفحه وب است اما در سال‌های اخیر دیگر نمایش نتایج به این سه مورد ختم نشد. اکنون وقتی جستجویی در گوگل انجام می‌دهید، ممکن است اطلاعات دیگری هم ببینید. برای مثال ممکن است زیر نتایج برخی سوالاتی که در ذهن شما است، پاسخ داده شده باشند، تصاویری از آن مطلب را ببینید و یا امتیاز مطلب به شما نمایش داده شود. چگونه ممکن است؟ گوگل چگونه متوجه سایر اطلاعات آن صفحه می‌شود؟ به کمک ریچ ریزالت‌ها!

ممکن است به این مطلب نیز علاقه داشته باشید: ریچ ریزالت (Rich Result) در سئو چیست؟

 

Structured Data چیست؟

Structured Data (استراکچر دیتا) روشی برای توصیف داده‌ها بر اساس مدل دیتا است. به زبان ساده‌تر، داده‌هایی هستند که بصورت گرافی اطلاعاتی مانند تاریخ ساخت، عنوان موضوع، تصاویر و... را شامل می‌شود.‌های جستجو قابل خواندن است و می‌توانند از صفحه شما درک بهتری داشته باشند.

یک مثال بزنیم. فرض کنید یک مقاله نوشته‌اید. این مقاله شامل اطلاعاتی از عنوان مطلب، تاریخ انتشار، نویسنده، تصویر مطلب، نوع مطلب و... است. داده‌های ساخت‌یافته این داده‌های غنی را به صورت یک خروجی استاندارد نمایش می‌دهد که موتور‌های جستجو بتوانند دقیقا متوجه مطلبی که شما منتشر کرده‌اید، شوند.

نمایش Strcutured Data از نوع How-To و FAQ در نتایج گوگل

ممکن است به این مطلب علاقه داشته باشید: چرا باید از breadcrumb برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

 

Structured Data چه تاثیری بر سئو دارد؟

به کمک این داده‌ها می‌توانید به گوگل یا بینگ کمک کنید که بتوانند صفحه شما را تجزیه و تحلیل کنند. پس از اینکه داده‌ها در موتور‌های جستجو ایندکس شد، ممکن است صفحه وب شما با جزئیات بیشتری به کاربر نمایش داده شود و نمایش داده‌های بیشتر به معنی تفاوت نسبت به دیگر نتایج است که می‌تواند کاربر را ترغیب کند که صفحه شما را به جای دیگر صفحات انتخاب و بر روی آن کلیک کند. در نتیجه می‌تواند تاثیر مستقیمی در نرخ کلیک و بهبود CTR شما داشته باشد. بنابراین اهمیت Structured Data بسیار زیاد است و باید در صفحاتمان از آن‌ها استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: افزایش نرخ کلیک (CTR) در گوگل

گوگل یا سایر موتور‌های جستجو هیچ تضمینی در نمایش داده‌های بیشتر به شما نمی‌دهند. تصمیم در چگونگی نمایش داده‌های بیشتر کاملا به خود موتور جستجو بستگی دارد. با اینحال اگر صفحه وب شما مشکلی نداشته باشد، امکان نمایش داده‌های بیشتر بسیار بالاست.


نحوه استفاده از استراکچر دیتا (Structured Data) در سئو

برای اینکار باید نحوه استفاده از این داده‌ها در صفحات خود را آموزش ببینید. برای اینکار می‌توانید از سایت schema.org و یا از مستندات گوگل برای Structured Data استفاده نمایید. هر دو مراجع خوبی برای یادگیری چگونگی استفاده از این داده‌ها در ساختار HTML است.

 

چگونه می‌توانیم داده‌های ساخت‌یافته را به موتور‌های جستجو نمایش دهیم؟

دو روش اساسی برای معرفی داده‌های ساختار یافته به موتور‌های جستجو وجود دارد. در صفحه وب خود باید داده را به یکی از این روش‌ها نمایش دهید.

  • Json-LD: این روش همه نوع ساختار داده‌ای را می‌تواند بازسازی کند و بهترین روش برای نمایش Structured Data است.
  • Microdata: این روش اطلاعات را در کد‌های HTML مشخص می‌کند. این روش برخی از ساختار داده‌ها را نمی‌تواند پشتیبانی کند
  • RDFa: از این روش می‌توان در HTML 5 استفاده کرد. البته باید بدانید استفاده آن محدود است و هر نوع ساختار داده‌ای را پشتیبانی نمی‌کند

 

Schema.org

Schema.org یک سایت مرجع برای نمایش داده‌های ساخت یافته است. در این سایت می‌توانید تمامی اطلاعاتی که توسط موتور‌های جستجو قابل خواندن هستند و آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند را ببینید. این سایت با داشتن مستندات استاندارد، روش استفاده از همه داده‌های ساختار یافته ممکن را آموزش می‌دهد. البته باید گفت که همه موارد نوشته شده در این مستندات توسط همه موتور‌های جستجو پشتیبانی نمی‌شود. برای مثال گوگل هم اکنون 31 ساختار داده را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

 

اسکیما مارکاپ (Schema Markup) چیست؟

اسکیما مارکاپ درواقع همان داده‌های ساخت‌یافته (Structured Data) هستند؛ با این تفاوت که به صورت درون خطی و در کد‌های HTML به صورت Microdata نوشته می‌شوند. همچنین اسکیما کلمه‌ای است که به سایت Schema.org اشاره دارد.

 

سخن پایانی

هدف از این مقاله آشنایی با مفهوم اسکیما (Schema)، Structured Data و سایر تعاریف نزدیک به این مفاهیم بود. حال که به یک آشنایی در این رابطه رسیدید و اهمیت وجود این داده‌ها در صفحات خود را درک کرده‌اید، قصد داریم پست‌های بیشتری در رابطه با آموزش داده‌های ساختار یافته را قرار دهیم. همچنین اگر سوالات بیشتری در ذهنتان است، می‌توانید سوالات مطرح شده در پایین این مقاله را مطالعه کنید.

 

دو روش برای تست صحت و اعتبار صفحات از نظر داده‌های غنی (Rich Result) یا داده‌های ساخت‌یافته وجود دارد.

داده‌های ساخت‌یافته به موتور‌های جستجو (گوگل و بینگ) کمک می‌کند که صفحات شما را درک کنند. استفاده از این داده‌ها همانند این است که به گوگل بگویید این صفحه درباره چه چیزی است و چگونه آن را باید نمایش دهد.

نشانه گذاری داده های ساختاریافته روشی برای نمایش اطلاعات به موتور‌های جستجو است تا صفحات را بتوانند بخوانند. نشانه گذاری هایی که به HTML شما اضافه می شود به Google و سایر موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را به طور قابل اعتماد درک کرده و پردازش کنند.

Rich Snippet (قطعات غنی) یک ویژگی تعریف شده است که آن را بیشتر به Structured Data (داده‌های ساخت‌یافته) می‌شناسند.
Schema Markup اطلاعاتی از قبیل نام، آدرس، شماره تلفن و... را درباره بیزینس شما دریافت می‌کند.

مزایای استفاده از داده‌های ساخت یافته شامل ایندکس سریعتر صفحه، نمایش نتیجه بزرگتر، جستجوی صوتی، افزایش کلیک و نرخ CTR و... است. به کمک نتایج غنی گوگل و سایر موتور‌های جستجو صفحات شما را بهتر درک می‌کنند و در نمایش دقیق‌تر صفحات شما تاثیر بسزایی دارد.

کارت‌های غنی یک قالب جدید نتایج جستجو هستند که بر اساس موفقیت قطعه‌های غنی (Rich Snippet) است. همانند ریچ اسنیپت‌ها، کارت‌های غنی (Rich Card) از نشانه‌گذاری ساختاری schema.org برای نمایش محتوا در قالبی جذاب‌تر و بصری‌تر، با تمرکز بر ارائه تجربه بهتر کاربر موبایل خلق شده است.

ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets) اساسا همان نتایج بهبود یافته در گوگل و سایر موتور‌های جستجو هستند. نمایش این قطعات در نتایج جستجو می‌تواند به ورودی بیشتر کمک کند.

  • مقاله (Article)
  • کتاب (Book)
  • Breadcrumb
  • Carousel
  • دوره (Course)
  • اطلاعیه‌های کرونا (Covid-19 Announcements)
  • دیتاست‌ها (Dataset)
  • رتبه‌بندی کارفرما‌ها (Employer Aggregate Rating)
  • حقوق تخمینی (Estimated Salary)
  • رویداد‌ها (Events)
  • بررسی حقیقت (Fact Check)
  • سوالات متداول (FAQ)
  • فعالیت‌های خانه (Home Activities)
  • لایسنس عکس (Image License)
  • آگهی استخدام (Job Posting)
  • آموزش کار (Job Training)
  • تجارت محلی (Local Business)
  • لوگو (Logo)
  • حل کننده‌های ریاضی (Match solvers)
  • فیلم (Movie)
  • تمرین مشکلات (Practice Problems)
  • محصول (Product)
  • پرسش و پاسخ (Q&A)
  • دستور آشپزی (Recipe)
  • نقد و بررسی (Review snippet)
  • کادر جستجوی لینک‌های سایت (Sitelinks Search box)
  • اپلیکیشن (Software App)
  • قابل صحبت (Speakable)
  • اشتراک و محتوای پولی (Subscription and paywalled content)
  • ویدیو (Video)
2 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به