ریچ اسنیپت (Rich Snippet) و تاثیر آن بر سئو

  • حسین کرمی
  • 23 بهمن 1400
Rich snippet and its impact on SEO

احتمالا در پست قبل از استک لرن مطالبی درباره اسکیما (Schema) و دیتا استراکچر (Structure Data) خوانده باشید. در این مقاله قصد داریم به صورت تکنیکالی به این مسئله نگاه کنیم؛ با مفهوم ریچ اسنیپت آشنا شویم و ببینیم Rich Snippet چیست؟ همچنین Rich Snippet ها را چگونه به صفحات سایتمان اضافه کنیم و چطور از آن برای بهبود CTR، افزایش کلیک و افزایش بازدید سایت استفاده نماییم.

اگر هنوز با سئو و تولید محتوا آشنا نیستید، می‌توانید تمامی مطالب در استک لرن را در موضوع سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

ریچ اسنیپت یا ریچ ریزالت چیست؟

ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets) که به ریچ ریزالت (Rich Results) نیز معروفند، در واقع همان نتایج معمولی گوگل هستند با یک سری اطلاعات بیشتر که ممکن است در نتیجه نمایش داده شود. این داده اضافی که در نتایج نمایش داده می‌شود، معمولا از همان داده‌های ساختار یافته (Structured Data) خوانده می‌شود. بعضی از این اطلاعات ریچ ریزالتی که نمایش داده می‌شوند، ممکن است توسط خود گوگل جمع‌آوری شده باشند و در واقع گوگل تصمیم به نمایش آن‌ها گرفته باشد.

معنای لغوی ریچ اسنیپت (Rich Snippet)
Rich به معنای غنی است و Snippet به معنای قطعه. بنابراین به صورت کلی به معنای قطعه غنی یا اسنیپت غنی است.

 

در بحث سئو تکنیکال، ما برنامه‌نویسان داده‌های ساختار یافته را در صفحات خود قرار می‌دهیم و از صحت اعتبار کد‌ها مطمئن می‌شویم. پس از اینکه صفحات با این قابلیت در گوگل ایندکس شدند، این داده‌های ساختار یافته نیز ایندکس خواهند شد. تصمیم به نمایش ریچ ریزالت‌ها در نتایج با ما نیست و گوگل تصمیم می‌گیرد که آیا این داده‌های ساختار یافته را در نتایج به صورت ریچ اسنیپت نمایش دهد یا خیر.

ریچ اسنیپت Rich Snippet سوالات متداول FAQ در نتایج گوگل

تصویر بالا یک Rich Snippet است که در نتایج گوگل نمایش داده شده است.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، ریچ اسنیپت‌ها چشم را بیشتر جذب می‌کنند و بصری‌تر هستند و بنابراین می‌تواند در بهبود CTR تاثیر مستقیمی داشته باشد.

حال ممکن است سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه کاری کنیم که در گوگل این ریچ اسنیپت‌ها نمایش داده شوند؟

برای نمایش ریچ اسنیپت‌ها در گوگل باید صبر کنید که گوگل در دفعات بعدی که اقدام به کراول Crawl و ایندکس دوباره صفحه می‌کند، در نتایج جستجو نشان داده شوند. ممکن است روز‌ها طول بکشد تا گوگل دوباره به آن صفحه برگردد و آن را دوباره ایندکس کند.

 

انواع ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets)

 

1. ریچ اسنیپت برد کرامب Breadcrumb Snippet

یکی از مهم‌ترین ریچ اسنیپت‌ها، برد کرامب (Breadcrumb) است. این ریچ اسنیپت باعث می‌شود سلسله مراتب از صفحه خانه سایت شما تا رسیدن به صفحه مورد نظر مشخص شود. در واقع به موتور جستجو خواهید گفت که این صفحه دقیقا در چه بخشی از سایت قرار دارد.  بنابراین گوگل می‌تواند برای نمایش نتیجه جستجو به اشکال مختلف از آن استفاده کند.

Redirect چیست؟ آموزش ریدایرکت با php، جاوا اسکریپت و وردپرس

 

یک برد کرامب از نوع Attribute را در تصویر زیرمی‌توانید ببینید:

در گوگل یک برد کرامب ممکن است مانند تصویر زیر در نتایج جستجو نمایش داده شود:

ریچ اسنیپت Breadcrumb - نمایش دو نتیجه از یک جستجو بصورت زیر مجموعه و نمایش موقعیت صفحه در سایت

ریچ اسنیپت Breadcrumb؛ نمایش موقعیت صفحه در سایت و همچنین نمایش یک محصول دیگر بر اساس زیر مجموعه

 

2. ریچ اسنیپت چگونه How-to Snippet

بسیاری از جستجو‌های کاربران در گوگل به صورت How-to یا چگونه است. به این شکل که یک سوال با کلمه چگونه شروع و مطرح می‌گردد. برا صفحاتی که به این شکل نوشته می‌شوند و در واقع یک سوال رایج را پاسخ می‌دهد، می‌تواند به صورت یک ریچ اسنیپ چگونه در گوگل نمایش داده شود.

ریچ اسنیپت How-to؛ نمایش پاسخ یک سوال در نتیجه جستجو

ریچ اسنیپت How-to؛ نمایش پاسخ یک سوال چگونه در نتیجه جستجوی گوگل

 

3. ریچ اسنیپت بررسی Review Snippet

نوع دیگر ریچ اسنیپت ریویو اسنیپت است. این اسنیپت در واقع همان امتیازی است که کاربران به آن صفحه داده‌اند. البته از این نوع اسنیپت می‌توان فقط برای انواع داده‌های ساخت یافته زیر قابل استفاده است:

  • کتاب Book
  • دوره Course
  • رخداد Event
  • چگونه How-to
  • بیزینس Local business
  • فیلم Movie
  • محصول Product
  • دستور آشپزی Recipe
  • اپلیکیشن Software App

ریچ اسنیپت Review - نمایش امتیاز و تعداد رای در زیر نتیجه جستجو

ریچ اسنیپت Review؛ نمایش امتیاز و تعداد رای به محصول

 

4. ریچ اسنیپت سوالات متداول FAQ

FAQ مخفف Frequently Asked Questions است که به معنای سوالات متداول می‌باشد. این ریچ اسنیپت می‌تواند در زیر یک نتیجه جستجو لیست شود و یا به صورت گروهی از سوالات و پاسخ‌ها نمایش داده شود. FAQ در واقع لیستی از سوالات متداول شامل سوالات و پاسخ‌ها برای یک موضوع خاص است.

نکته مهم
FAQ سوالاتی است که نویسنده مطلب آن‌ها را در نظر می‌گیرد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. این اسنیپت پرسش و پاسخ کاربران در یک تاپیک خاص نیست و نوع آن اسنیپت متفاوت است.

ریچ اسنیپت Rich Snippet سوالات متداول FAQ در نتایج گوگل

سوالات متداول در یک باکس گروهی در نتایج جستجوی گوگل

 

5. ریچ اسنیپت محصول Product

اگر یک صفحه محصول دارید، به کمک این ریچ ریزالت گوگل می‌تواند نتایج را با جزئیات بیشتری به کاربران نمایش دهد. برای مثال در بخش تصاویر گوگل (Google Images) می‌تواند عکس محصول شما را با برچسب Product (محصول) به کاربر نمایش دهد و در صورتی که از آن محصول در انبار داشته باشید، به کاربر اعلام کند. به کمک این ریچ اسنیپت می‌توانید شانس فروش محصولات خود را به کمک گوگل افزایش دهید و کاربران را به صفحه خود جذب کنید. این اسنپت می‌تواند اطلاعاتی از قبیل عکس محصول، قیمت، تخفیف، موجود بودن در انبار و... را برای کاربران به نمایش بگذارد.

نکته مهم
برای اینکه اطلاعات به روز باشند و به درستی در گوگل نمایش داده شوند، اطلاعات مهم مانند قیمت، میزان تخفیف، رنج قیمت، موجود بودن در انبار و... همیشه در سایت به روز رسانی شود.

ریچ اسنیپت محصول Product - نمایش قیمت محصول در زیر نتیجه جستجو

ریچ اسنیپت Product؛ نمایش محدوده قیمت محصول در زیر نتیجه جستجو

 

6. ریچ اسنیپت دستور آشپزی Recipe

اگر در صفحه خود یک دستور آشپزی قرار داده‌اید، می‌توانید به گوگل آن را اعلام کنید. گوگل می‌تواند اطلاعاتی مانند امتیاز کاربران، دستور پخت، زمان مورد نیاز برای آماده سازی و اطلاعات مواد مورد نیاز را به شکل‌های جذابی به کاربران نمایش دهد. این اسنیپت می‌تواند در نتایج جستجو و هم در قسمت تصاویر گوگل (Google Images) نمایش داده شود.

Rich Snippet طرز تهیه نودل مرغ و قارچ در Google Images

ریچ اسنیپت Recipe؛ طرز تهیه نودل مرغ و قارچ در نتایج Google Images

 

7. ریچ اسنیپت پرسش و پاسخ Q&A

اگر صفحه شما شامل یک موضوع با پرسش و پاسخ‌هایی به همراه تعامل کاربران است (به این شکل که سوالی مطرح می‌شود و دیگر کاربران نیز بتوانند به آن موضوع پاسخ دهند)، گوگل می‌تواند نتیجه جستجو را به صورت یک اسنیپت پرسش و پاسخ نمایش دهد. در این شکل از اسنیپت پرسش به همراه پاسخ‌های آن نمایش داده می‌شود و همچنین بهترین پاسخ نیز به شکلی ویژه در نتیجه جستجو نمایش داده می‌شود. همچنین میزان رای به هر پاسخ نیز قابل نمایش خواهد بود

 

8. ریچ اسنیپت فیلم Movie

اگر دقت کرده باشید، وقتی در گوگل به دنبال یک فیلم هستید، گوگل هوشمندانه و با کارت‌هایی جذاب به شما نتایج را نمایش می‌دهد. اگر صفحه شما شامل معرفی یک فیلم سینمایی یا سریال است، می‌توانید آن را به کمک داده‌های ساختار یافته به گوگل معرفی کنید. گوگل نیز می‌تواند با تشخیص اطلاعاتی که شما به آن می‌دهید، جزئیات بیشتری (عنوان فیلم، کارگردان، میزان رای کاربران، کاور فیلم، ژانر فیلم و...) را در SERP نمایش دهد.

 

9. ریچ اسنیپت بیزینس محلی Local Business

شاید شما نیز در گوگل نام یک برند معروف مانند دیجی کالا را سرچ کرده باشید و در کنار آن یک باکس شامل اطلاعات کامل آن برند را ببینید. زمانی که شما به دنبال یک بیزینس خاص در نتایج جستجو یا گوگل مپ هستید، گوگل این اطلاعات را نمایش می‌دهد. به کمک داده‌های ساختار یافته (استراکچر دیتا) می‌توانیم جزئیات اطلاعات درباره کسب و کار خود را به موتور‌های جستجویی مانند گوگل و بینگ (Bing) بدهیم تا آن‌ها بتوانند این اطلاعات را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند.

 

همانطور که احتمالا مطلع هستید، موتور‌های جستجو قابلیت پر کردن فرم‌های HTML را ندارند. بنابراین نمی‌توانند درکی از یک جستجو در داخل سایت شما به وسیله کادر جستجوی تعبیه شده در آن داشته باشند. برای اینکه بتوانید به کاربران امکان جستجو در کادر جستجوی سایت خود از طریق گوگل بدهید، می‌توانید از این Snippet استفاده کنید. به کمک این اسنیپت ممکن است یک کادر جستجو در نتیجه گوگل نمایش داده شود که کاربر بتواند در آن کادر و در واقع در سایت شما جستجو کند و حتی پیشنهاد‌هایی را نیز گوگل به او بدهد. به کمک این داده‌ها، گوگل می‌تواند درک بهتری از سایت شما داشته باشد و در نتیجه در نمایش بهتر نتایج جستجو کمک کند.

ریچ اسنیپت Sitelinks searchbox؛ نمایش یک فیلد جستجو برای پینترست در نتایج جستجوی گوگل

ریچ اسنیپت Sitelinks searchbox؛ نمایش یک کادر برای جستجو در سایت پینترست در نتیجه جستجوی کاربر در گوگل

 

11. ریچ اسنیپت دوره Course

به کمک این ریچ اسنیپت می‌توانید لیست دوره‌های خود را به گوگل معرفی کنید. گوگل نیز می‌تواند درک بهتری از صفحه دوره شما داشته باشد و به کمک این داده‌ها می‌تواند جزئیات بیشتری از نام دوره، ارائه دهنده و همچنین توضیح کوتاهی از آن را به نمایش بگذارد.

 

12. ریچ اسنیپت کتاب Book

همانطور که از اسمش پیداست، گوگل می‌تواند کتاب‌هایی که در سایتتان در حال ارائه به کاربران هستید را به گوگل معرفی کنید. به این طریق گوگل می‌تواند کتاب‌ها و نویسندگان را پیدا کند. کاربران نیز می‌توانند کتاب‌هایی را که مستقیما در جستجو می‌بینند، سریعا بخرند و یا آن‌ها را قرض بگیرند. فرض کنید کاربر به دنبال کتاب نغمه آتش و یخ باشد. کاربر در گوگل اسم این کتاب را جستجو می‌کند. شما به عنوان ارائه دهنده این کتاب، به کاربر نمایش داده خواهید شد و به وسیله دیتا استراکچر‌ها، می‌توانید آن را به کاربر بفروشید یا آن را قرض بدهید.

 

به کمک ریچ اسنیپت کاروسل یا هاست کاروسل یک المان شبیه به لیست به جستجو کننده نمایش می‌دهد که می‌تواند آن را Swipe کند. در واقع چندین کارت را از همان سایت نمایش می‌دهد.

البته باید توجه داشته باشید که Carousel فقط می‌تواند برای موارد زیر بکار رود:

  • ریچ اسنیپت فیلم Movie
  • ریچ اسنیپت دوره Course
  • ریچ اسنیپت دستور آشپزی Recipe
  • ریچ اسنیپت بیزینس رستوران Restaurant

 

14. ریچ اسنیپت ویدیو Video

اگر قصد استفاده از یک ویدیو در صفحه سایت خود دارید، بهتر است بدانید گوگل می‌تواند آن را به شکل و فرم بهتری در نتایج جستجو نمایش دهد. با اینکه گوگل به تنهایی سعی در یافتن اطلاعات ویدیو در صفحه می‌کند اما می‌توان به صورت مستقیم به کمک Structure Data این اطلاعات (مانند عنوان و توضیحات ویدیو، تصویر بند انگشتی، تاریخ آپلود، مقدار زمان ویدیو و...) را به گوگل بدهیم. این اطلاعات می‌تواند در نتایج جستجو، بخش تصاویر گوگل (Google Images) و همچنین در بخش ویدیو‌های گوگل (Google Videos) نمایش داده شود.

ریچ اسنیپت ویدیو Video؛ نمایش ویدیوی انتقام جوریان پایان بازی در نتایج جستجوی گوگل

ریچ اسنیپت ویدیو Video؛ نمایش ویدیوی انتقام جویان پایان بازی در نتایج جستجوی گوگل

 

15. ریچ اسنیپت بررسی حقیقت Fact Check

اگر صفحه شما یک حقیقت یا واقعیت را که توسط دیگران ادعا شده بررسی می‌کند، می‌توانید اطلاعات آن را به کمک داده‌های ساختار یافته به گوگل بدهید. برای مثال در علم پزشکی و نجوم می‌توانید به بسیاری از این ادعا‌ها پرداخته و آن‌ها را بررسی کنید. بنابراین می‌توانید جزئیات این ادعا، ارائه دهنده، شرح ادعا و ادعا کننده را به گوگل بدهید. به این شکل گوگل درک بهتری از نوع صفحه شما خواهد داشت و می‌تواند ریچ ریزالتی را برای آن به جستجو کننده نشان دهد.

ریچ اسنیپت بررسی حقیقت Fact Check؛ بررسی حقیقت گرد بودن زمین در گوگل

ریچ اسنیپت بررسی حقیقت Fact Check؛ بررسی حقیقت گرد بودن زمین در گوگل

 

16. ریچ اسنیپت رویداد Event

گوگل می‌تواند رخداد‌های مهم را به کاربران نمایش دهد و کاربران می‌توانند راحت‌تر آن رخداد‌ها را پیدا کنند. این اطلاعات می‌تواند در نتایج جستجو و حتی در گوگل مپ نیز نمایش داده شود.

این ریچ ریزالت می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • نتایج تعاملی بیشتر: رویداد‌های شما می‌توانند در گوگل به همراه لوگوی شما، توضیحات رویداد و... در نتایج جستجو نمایش داده شوند
  • شانس بیشتر در دیده شدن: به کمک رویداد‌ها کاربران می‌توانند به روشی جدید با سایت شما تعامل داشته باشند و بیشتر بر روی سایت شما کلیک کنند. بنابراین CTR شما بهبود خواهد یافت

ریچ اسنیپت رخداد؛ نمایش تاریخ کنسرت‌های لس آنجلس در گوگل

ریچ اسنیپت رویداد Event؛ نمایش تاریخ کنسرت‌های لس آنجلس در گوگل

ریچ اسنیپت‌ها در واقع قطعاتی در نتایج گوگل هستند که با برجسته شدن داده‌های ساخت یافته (Structured Data) نمایش داده می‌شوند. برای مثال امتیاز ستاره زیر نتایج یک ریچ اسنیپت یا ریچ ریزالت است.

ریچ اسنیپت‌ها در واقع به ریچ ریزالت هم معروف هستند و در واقع در نتایج جستجوی گوگل، قطعاتی برجسته هستند که اطلاعات آن نتایج را در گوگل غنی می‌کنند.

ریچ اسنیپت‌ها به دلیل اینکه باعث می‌شوند اطلاعات آن نتیجه در SERP بیشتر شده و قطعات بیشتری در نتیجه نمایش داده شود، بنابراین تاثیر مستقیمی در افزایش کلیک و CTR خواهند داشت.

ریچ کارت‌ها (Rich Cards) در واقع شکل و فرم جدید از نمایش نتایج است که از موفقیت ریچ اسنیپت‌ها در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند. در واقع وقتی ریچ اسنیپت‌های شما در صفحه موفقیت آمیز بود و محتوای خوبی ارائه داده باشید، با یک شکل دیگر به صورت جذاب‌تر و بصری‌تر در نتایج گوگل دیده خواهند شد.

بله قطعا. شک نکنید! شاید در بسیاری از مقالات یا دوره‌ها ببینید که می‌گویند ریچ اسنیپت‌ها معجزه نمی‌کنند اما به نظر ما کاملا اشتباه است. این قابلیت به شما امکان دیده شدن و در نتیجه بهبود CTR را به همراه خواهد داشت. حتی اگر ریچ اسنیپت نمایش داده نشود، با توضیحاتی که شما به گوگل به کمک Structure Data داده‌اید، از صفحه شما درک بسیار بهتری خواهد داشت و همین می‌تواند در نمایش نتایج دقیق‌تر در جستجو کمک شایانی کند.

می‌توانید از ابزار‌های زیر برای تست کد‌های خود استفاده کنید:
4 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به