احتمالا در پست قبل از استک لرن مطالبی درباره اسکیما (Schema) و دیتا استراکچر (Structure Data) خوانده باشید. در این مقاله قصد داریم به صورت تکنیکالی به این مسئله نگاه کنیم؛ با مفهوم ریچ اسنیپت آشنا شویم و ببینیم Rich Snippet چیست؟ همچنین Rich Snippet ها را چگونه به صفحات سایتمان اضافه کنیم و چطور از آن برای بهبود CTR، افزایش کلیک و افزایش بازدید سایت استفاده نماییم.
اگر هنوز با سئو و تولید محتوا آشنا نیستید، میتوانید تمامی مطالب در استک لرن را در موضوع سئو و بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو مطالعه کنید. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
ریچ اسنیپت یا ریچ ریزالت چیست؟
ریچ اسنیپتها (Rich Snippets) که به ریچ ریزالت (Rich Results) نیز معروفند، در واقع همان نتایج معمولی گوگل هستند با یک سری اطلاعات بیشتر که ممکن است در نتیجه نمایش داده شود. این داده اضافی که در نتایج نمایش داده میشود، معمولا از همان دادههای ساختار یافته (Structured Data) خوانده میشود. بعضی از این اطلاعات ریچ ریزالتی که نمایش داده میشوند، ممکن است توسط خود گوگل جمعآوری شده باشند و در واقع گوگل تصمیم به نمایش آنها گرفته باشد.
در بحث سئو تکنیکال، ما برنامهنویسان دادههای ساختار یافته را در صفحات خود قرار میدهیم و از صحت اعتبار کدها مطمئن میشویم. پس از اینکه صفحات با این قابلیت در گوگل ایندکس شدند، این دادههای ساختار یافته نیز ایندکس خواهند شد. تصمیم به نمایش ریچ ریزالتها در نتایج با ما نیست و گوگل تصمیم میگیرد که آیا این دادههای ساختار یافته را در نتایج به صورت ریچ اسنیپت نمایش دهد یا خیر.
تصویر بالا یک Rich Snippet است که در نتایج گوگل نمایش داده شده است.
همانطور که در تصویر بالا میبینید، ریچ اسنیپتها چشم را بیشتر جذب میکنند و بصریتر هستند و بنابراین میتواند در بهبود CTR تاثیر مستقیمی داشته باشد.
حال ممکن است سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه کاری کنیم که در گوگل این ریچ اسنیپتها نمایش داده شوند؟
انواع ریچ اسنیپتها (Rich Snippets)
1. ریچ اسنیپت برد کرامب Breadcrumb Snippet
یکی از مهمترین ریچ اسنیپتها، برد کرامب (Breadcrumb) است. این ریچ اسنیپت باعث میشود سلسله مراتب از صفحه خانه سایت شما تا رسیدن به صفحه مورد نظر مشخص شود. در واقع به موتور جستجو خواهید گفت که این صفحه دقیقا در چه بخشی از سایت قرار دارد. بنابراین گوگل میتواند برای نمایش نتیجه جستجو به اشکال مختلف از آن استفاده کند.
یک برد کرامب از نوع Attribute را در تصویر زیرمیتوانید ببینید:
در گوگل یک برد کرامب ممکن است مانند تصویر زیر در نتایج جستجو نمایش داده شود:
ریچ اسنیپت Breadcrumb؛ نمایش موقعیت صفحه در سایت و همچنین نمایش یک محصول دیگر بر اساس زیر مجموعه
2. ریچ اسنیپت چگونه How-to Snippet
بسیاری از جستجوهای کاربران در گوگل به صورت How-to یا چگونه است. به این شکل که یک سوال با کلمه چگونه شروع و مطرح میگردد. برا صفحاتی که به این شکل نوشته میشوند و در واقع یک سوال رایج را پاسخ میدهد، میتواند به صورت یک ریچ اسنیپ چگونه در گوگل نمایش داده شود.
ریچ اسنیپت How-to؛ نمایش پاسخ یک سوال چگونه در نتیجه جستجوی گوگل
3. ریچ اسنیپت بررسی Review Snippet
نوع دیگر ریچ اسنیپت ریویو اسنیپت است. این اسنیپت در واقع همان امتیازی است که کاربران به آن صفحه دادهاند. البته از این نوع اسنیپت میتوان فقط برای انواع دادههای ساخت یافته زیر قابل استفاده است:
- کتاب Book
- دوره Course
- رخداد Event
- چگونه How-to
- بیزینس Local business
- فیلم Movie
- محصول Product
- دستور آشپزی Recipe
- اپلیکیشن Software App
ریچ اسنیپت Review؛ نمایش امتیاز و تعداد رای به محصول
4. ریچ اسنیپت سوالات متداول FAQ
FAQ مخفف Frequently Asked Questions است که به معنای سوالات متداول میباشد. این ریچ اسنیپت میتواند در زیر یک نتیجه جستجو لیست شود و یا به صورت گروهی از سوالات و پاسخها نمایش داده شود. FAQ در واقع لیستی از سوالات متداول شامل سوالات و پاسخها برای یک موضوع خاص است.
سوالات متداول در یک باکس گروهی در نتایج جستجوی گوگل
5. ریچ اسنیپت محصول Product
اگر یک صفحه محصول دارید، به کمک این ریچ ریزالت گوگل میتواند نتایج را با جزئیات بیشتری به کاربران نمایش دهد. برای مثال در بخش تصاویر گوگل (Google Images) میتواند عکس محصول شما را با برچسب Product (محصول) به کاربر نمایش دهد و در صورتی که از آن محصول در انبار داشته باشید، به کاربر اعلام کند. به کمک این ریچ اسنیپت میتوانید شانس فروش محصولات خود را به کمک گوگل افزایش دهید و کاربران را به صفحه خود جذب کنید. این اسنپت میتواند اطلاعاتی از قبیل عکس محصول، قیمت، تخفیف، موجود بودن در انبار و... را برای کاربران به نمایش بگذارد.
ریچ اسنیپت Product؛ نمایش محدوده قیمت محصول در زیر نتیجه جستجو
6. ریچ اسنیپت دستور آشپزی Recipe
اگر در صفحه خود یک دستور آشپزی قرار دادهاید، میتوانید به گوگل آن را اعلام کنید. گوگل میتواند اطلاعاتی مانند امتیاز کاربران، دستور پخت، زمان مورد نیاز برای آماده سازی و اطلاعات مواد مورد نیاز را به شکلهای جذابی به کاربران نمایش دهد. این اسنیپت میتواند در نتایج جستجو و هم در قسمت تصاویر گوگل (Google Images) نمایش داده شود.
ریچ اسنیپت Recipe؛ طرز تهیه نودل مرغ و قارچ در نتایج Google Images
7. ریچ اسنیپت پرسش و پاسخ Q&A
اگر صفحه شما شامل یک موضوع با پرسش و پاسخهایی به همراه تعامل کاربران است (به این شکل که سوالی مطرح میشود و دیگر کاربران نیز بتوانند به آن موضوع پاسخ دهند)، گوگل میتواند نتیجه جستجو را به صورت یک اسنیپت پرسش و پاسخ نمایش دهد. در این شکل از اسنیپت پرسش به همراه پاسخهای آن نمایش داده میشود و همچنین بهترین پاسخ نیز به شکلی ویژه در نتیجه جستجو نمایش داده میشود. همچنین میزان رای به هر پاسخ نیز قابل نمایش خواهد بود
8. ریچ اسنیپت فیلم Movie
اگر دقت کرده باشید، وقتی در گوگل به دنبال یک فیلم هستید، گوگل هوشمندانه و با کارتهایی جذاب به شما نتایج را نمایش میدهد. اگر صفحه شما شامل معرفی یک فیلم سینمایی یا سریال است، میتوانید آن را به کمک دادههای ساختار یافته به گوگل معرفی کنید. گوگل نیز میتواند با تشخیص اطلاعاتی که شما به آن میدهید، جزئیات بیشتری (عنوان فیلم، کارگردان، میزان رای کاربران، کاور فیلم، ژانر فیلم و...) را در SERP نمایش دهد.
9. ریچ اسنیپت بیزینس محلی Local Business
شاید شما نیز در گوگل نام یک برند معروف مانند دیجی کالا را سرچ کرده باشید و در کنار آن یک باکس شامل اطلاعات کامل آن برند را ببینید. زمانی که شما به دنبال یک بیزینس خاص در نتایج جستجو یا گوگل مپ هستید، گوگل این اطلاعات را نمایش میدهد. به کمک دادههای ساختار یافته (استراکچر دیتا) میتوانیم جزئیات اطلاعات درباره کسب و کار خود را به موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ (Bing) بدهیم تا آنها بتوانند این اطلاعات را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند.
10. ریچ اسنیپت پیوندهای باکس جستجو Sitelinks searchbox
همانطور که احتمالا مطلع هستید، موتورهای جستجو قابلیت پر کردن فرمهای HTML را ندارند. بنابراین نمیتوانند درکی از یک جستجو در داخل سایت شما به وسیله کادر جستجوی تعبیه شده در آن داشته باشند. برای اینکه بتوانید به کاربران امکان جستجو در کادر جستجوی سایت خود از طریق گوگل بدهید، میتوانید از این Snippet استفاده کنید. به کمک این اسنیپت ممکن است یک کادر جستجو در نتیجه گوگل نمایش داده شود که کاربر بتواند در آن کادر و در واقع در سایت شما جستجو کند و حتی پیشنهادهایی را نیز گوگل به او بدهد. به کمک این دادهها، گوگل میتواند درک بهتری از سایت شما داشته باشد و در نتیجه در نمایش بهتر نتایج جستجو کمک کند.
ریچ اسنیپت Sitelinks searchbox؛ نمایش یک کادر برای جستجو در سایت پینترست در نتیجه جستجوی کاربر در گوگل
11. ریچ اسنیپت دوره Course
به کمک این ریچ اسنیپت میتوانید لیست دورههای خود را به گوگل معرفی کنید. گوگل نیز میتواند درک بهتری از صفحه دوره شما داشته باشد و به کمک این دادهها میتواند جزئیات بیشتری از نام دوره، ارائه دهنده و همچنین توضیح کوتاهی از آن را به نمایش بگذارد.
12. ریچ اسنیپت کتاب Book
همانطور که از اسمش پیداست، گوگل میتواند کتابهایی که در سایتتان در حال ارائه به کاربران هستید را به گوگل معرفی کنید. به این طریق گوگل میتواند کتابها و نویسندگان را پیدا کند. کاربران نیز میتوانند کتابهایی را که مستقیما در جستجو میبینند، سریعا بخرند و یا آنها را قرض بگیرند. فرض کنید کاربر به دنبال کتاب نغمه آتش و یخ باشد. کاربر در گوگل اسم این کتاب را جستجو میکند. شما به عنوان ارائه دهنده این کتاب، به کاربر نمایش داده خواهید شد و به وسیله دیتا استراکچرها، میتوانید آن را به کاربر بفروشید یا آن را قرض بدهید.
13. ریچ اسنیپت چرخ فلک Carousel
به کمک ریچ اسنیپت کاروسل یا هاست کاروسل یک المان شبیه به لیست به جستجو کننده نمایش میدهد که میتواند آن را Swipe کند. در واقع چندین کارت را از همان سایت نمایش میدهد.
البته باید توجه داشته باشید که Carousel فقط میتواند برای موارد زیر بکار رود:
- ریچ اسنیپت فیلم Movie
- ریچ اسنیپت دوره Course
- ریچ اسنیپت دستور آشپزی Recipe
- ریچ اسنیپت بیزینس رستوران Restaurant
14. ریچ اسنیپت ویدیو Video
اگر قصد استفاده از یک ویدیو در صفحه سایت خود دارید، بهتر است بدانید گوگل میتواند آن را به شکل و فرم بهتری در نتایج جستجو نمایش دهد. با اینکه گوگل به تنهایی سعی در یافتن اطلاعات ویدیو در صفحه میکند اما میتوان به صورت مستقیم به کمک Structure Data این اطلاعات (مانند عنوان و توضیحات ویدیو، تصویر بند انگشتی، تاریخ آپلود، مقدار زمان ویدیو و...) را به گوگل بدهیم. این اطلاعات میتواند در نتایج جستجو، بخش تصاویر گوگل (Google Images) و همچنین در بخش ویدیوهای گوگل (Google Videos) نمایش داده شود.
ریچ اسنیپت ویدیو Video؛ نمایش ویدیوی انتقام جویان پایان بازی در نتایج جستجوی گوگل
15. ریچ اسنیپت بررسی حقیقت Fact Check
اگر صفحه شما یک حقیقت یا واقعیت را که توسط دیگران ادعا شده بررسی میکند، میتوانید اطلاعات آن را به کمک دادههای ساختار یافته به گوگل بدهید. برای مثال در علم پزشکی و نجوم میتوانید به بسیاری از این ادعاها پرداخته و آنها را بررسی کنید. بنابراین میتوانید جزئیات این ادعا، ارائه دهنده، شرح ادعا و ادعا کننده را به گوگل بدهید. به این شکل گوگل درک بهتری از نوع صفحه شما خواهد داشت و میتواند ریچ ریزالتی را برای آن به جستجو کننده نشان دهد.
ریچ اسنیپت بررسی حقیقت Fact Check؛ بررسی حقیقت گرد بودن زمین در گوگل
16. ریچ اسنیپت رویداد Event
گوگل میتواند رخدادهای مهم را به کاربران نمایش دهد و کاربران میتوانند راحتتر آن رخدادها را پیدا کنند. این اطلاعات میتواند در نتایج جستجو و حتی در گوگل مپ نیز نمایش داده شود.
این ریچ ریزالت میتواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:
- نتایج تعاملی بیشتر: رویدادهای شما میتوانند در گوگل به همراه لوگوی شما، توضیحات رویداد و... در نتایج جستجو نمایش داده شوند
- شانس بیشتر در دیده شدن: به کمک رویدادها کاربران میتوانند به روشی جدید با سایت شما تعامل داشته باشند و بیشتر بر روی سایت شما کلیک کنند. بنابراین CTR شما بهبود خواهد یافت
ریچ اسنیپت رویداد Event؛ نمایش تاریخ کنسرتهای لس آنجلس در گوگل