ریدایرکت Redirect چیست؟ آموزش ریدایرکت در برنامه‌نویسی و تاثیر آن در سئو

  • حسین کرمی
  • 09 فروردین 1401
What is redirect

ریدایرکت چیست؟ سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. Redirect یک کلمه تخصصی در دنیای وب است که ممکن است شما به عنوان یک برنامه‌نویس یا دانشجوی سئو به دنبال مفهوم آن باشید. خوب است بدانید که ما در این پست قصد داریم از هر دو جنبه برنامه‌نویسی و سئو به آن نگاهی کنیم. یک مثال ساده بزنیم. تصور کنید شما یک دامنه با نام stackcode.ir دارید و حال قصد دارید به دلایلی آن را به stacklearn.ir تغییر دهید. تکلیف زحمات شما برای افزایش دامین اتوریتی (Domain Authority) و اعتبار در گوگل چه می‌شود؟ یا اصلا قصد دارید کاربر پس از ورود به دامنه stackcode.ir مستقیما به آدرس stacklearn.ir منتقل شوید. چطور این کار را انجام دهیم؟

فکر می‌کنم اکنون کاملا با مفهوم ریدایرکت در سئو و وب آشنا شدید. به زبان ساده Redirect یک تغییر مسیر از یک آدرس اینترنتی به آدرس دیگری است.

البته ریدایرکت کردن هم انواعی دارد. حال که خواستیم ریدایرکت را انجام دهیم، باید از کدام نوع استفاده کنیم؟ انواع خطای ریدایرکت کدامند؟ چگونه در سی پنل و دایرکت ادمین ریدایرکت کنیم؟ برای پاسخ به سوالات خود، این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: انواع بردکرامب و تاثیر آن بر سئو

Redirect چیست؟

در دنیای وب، ریدایرکت به معنای "تغییر مسیر" است. اما ممکن است از خود بپرسید که تغییر مسیر در دنیای وب چه کاربردی دارد؟

  • تغییر مسیر یک صفحه اینترنتی به منظور انتقال از یک صفحه به صفحه جدید
  • جلوگیری از ساخته شدن صفحه 404 در زمانی که یک صفحه رتبه خوبی داشته باشد
  • ساخت لینک‌های پویا (برای زمانی که یک لینک را بتوانیم هر زمان که خواستیم آدرس مقصد آن را بدون تغییر آدرس قبلی تغییر دهیم)
  • ریدایرکت دامنه با www به دامنه بدون www یا بالعکس
  • وجود دو دامنه از یک سایت و انتقال همه به یکی از دامنه‌ها (مانند انتقال از دامنه ir به دامنه com برای جلوگیری از صفحات تکراری Duplicate Content)
  • انتقال دائم آدرس سایت به یک آدرس دیگر یا همان تغییر دامنه سایت (برای انتقال کاربران و دامین اتوریتی به آدرسی دیگر)
  • در مفهوم سئو: انتقال تمام اعتبار یک صفحه (پیج اتوریتی) به صفحه دیگر

تصور کنید یک مقاله را درباره آموزش نصب برنامه اندروید بر روی گوشی نوکیا نوشته باشید. اکنون دیگر این مقاله ارزش و اعتباری ندارد زیرا دیگر در دنیای امروز چنین مطلبی فاقد ارزش خواندن است و از لحاظ بروز بودن منسوخ شده است. چه باید کرد؟ حتما به حذف آن فکر می‌کنید.

فرض کنید صفحه را حذف کردید. تمام اعتبار سئو این صفحه که در گوگل جمع‌آوری شده بود را دیگر از دست خواهید داد. قبل از حذف این صفحه، بهتر است آموزش نصب برنامه اندروید بر روی گوشی سامسونگ را منتشر کنید و سپس با تغییر مسیر آدرس قبلی به آدرس جدید، هم کاربرانی که به لینک قبلی دسترسی دارند را منتقل کنید و هم به گوگل و موتور‌های جستجو بفهمانید که این مطلب کاملا بروز شده و اعتبار صفحه قبلی به صفحه مطلب جدید منتقل شود.

به کمک این روش هر دو را با هم نشانه گرفته‌اید و چیزی را از دست نخواهید داد. همچنین یک مطلب بروز‌تر و با کیفیت‌تر را بجای قبلی منتشر کرده‌اید. گوگل نیز از این بروز‌رسانی سایت شما کاملا مطلع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهکار‌های افزایش بازدید و کلیک در گوگل

 

انواع ریدایرکت در وب

به طور کلی 3 نوع کد وضعیت Redirect پر‌کاربرد وجود دارد که هر کدام استفاده خاص خود را دارد: (البته اگر تا‌کنون درباره کد وضعیت‌های هدر پاسخ چیزی نشنیده‌اید، می‌توانید مطلب آن را به صورت جداگانه بخوانید)

 

ریدایرکت 301

رایج‌ترین نوع Redirect، کد وضعیت 301 است. بیشتر نوع ریدایرکت‌هایی که در وب وجود دارد، از همین نوع است و به ندرت از انواع دیگر استفاده می‌شود.

این کد وضعیت در هدر پاسخ HTTP به معنای انتقال دائمی از مسیر قدیم به مسیر جدید است. این وضعیت به موتور‌های جستجو می‌گوید که این صفحه به کلی به صفحه دیگری منتقل شده و بهتر است تغییرات مورد نیاز را انجام شود. بنابراین تمام اعتبار و قدرت سئو صفحه قبلی به صفحه جدید منتقل می‌شود.

بنابراین تصور کنید آدرس /vue/how-to-build-a-progressive-web-app به صورت ریدایرکت 301 به آدرس /vue/how-to-build-a-pwa تعریف شده باشد. اگر کاربر آدرس 1 را باز کند، به سرعت به آدرس 2 به صورت غیر ارادی منتقل می‌شود. این نوع ریدایرکت دائمی نیز می‌باشد. بنابراین موتور‌های جستجو با دیدن کد وضعیت 301 در هدر پاسخ این صفحه وب، متوجه می‌شوند که این آدرس به طور دائمی به آدرس 2 منتقل شده است. بنابراین تغییر آدرس را در دیتابیس خود اعمال می‌کنند و همچنین اعتبار آدرس 1 را هم به آدرس 2 منتقل می‌کنند.

 

ریدایرکت 302

این نوع Redirect پس از ریدایرکت 301، بیشترین کاربرد را دارد. تفاوت ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 در یک چیز است: نوع 302 یک ریدایرکت تغییر مسیر موقتی است. فرض کنید در یکی از صفحات خود در حال انجام تغییراتی هستید اما به دلیل کمی زمانبر بودن تغییرات، مجبورید فعلا آن صفحه را به کاربران نمایش ندهید. احتمالا اولین کاری که به ذهنتان می‌رسد، عدم نمایش صفحه و نمایش یک صفحه 404 به کاربر است. چنین کاری یک اشتباه استراتژیک برای شما قلمداد می‌شود زیرا 404 به موتور‌های جستجو و گوگل تشریح می‌کند که این صفحه به کلی حذف شده است. بنابراین آن صفحه و تمام اعتبارش از بین خواهد رفت.

برای چنین مواردی می‌توانیم از ریدایرکت 302 استفاده کنیم. کاربر را موقتا به یک صفحه دیگر منتقل می‌کنیم. کاربر پس از درخواست URL قدیمی به URL جدید منتقل می‌شود اما موتور‌های جستجو می‌دانند که این تغییر آدرس موقتی است و آدرس قبل به زودی به حالت قبل باز می‌گردد.

توجه کنید که اگر پس از مدت طولانی URL به حالت قبل از Redirect برنگردد، موتور‌های جستجو این انتقال آدرس را به صورت دائمی (301) قلمداد می‌کنند. بنابراین تغییرات را سعی کنید تغییرات را سریعا انجام دهید و وضعیت آدرس را به حالت قبل برگردانید.

 

ریدایرکت 307

تا‌کنون از پروتکل معروف HTTP دو نسخه 1.0 و 1.1 منتشر شده است. در نسخه 1.1 یک Redirect جدید با کد وضعیت 307 منتشر شده است. تفاوت ریدایرکت 302 و 307 نیز در یک مسئله است: هر دو یک انتقال موقت هستند اما 307 برای تغییرات بسیار سریع است.

اگر اطمینان دارید که به سرعت صفحه شما به حالت قبل بر‌می‌گردد، دیگر نیازی نیست که از Redirect 302 استفاده کنید. بدین گونه تغییری نیز در نتایج گوگل مشاهده نخواهد شد اما اگر تغییر مسیر موقت شما کمی زمانبر خواهد شد، از 302 استفاده کنید. نتایج نیز به شکل صفحه جدید در گوگل نمایش داده خواهد شد اما پس از بازگردانی صفحه به حالت قبل، گوگل نیز نتایج را به شکل قبل بر‌می‌گرداند.

 

متا رفرش (Meta Refresh)

نوع دیگری از ریدایرکت نیز وجود دارد که نسبت به سایر نمونه‌های ریدایرکت استفاده بیشتری دارد و آن نیز Redirect به کمک متا تگ‌ها است. ممکن است تا‌کنون صفحاتی را دیده باشید که نوشته باشند "لطفا صبر کنید؛ تا 15 ثانیه دیگر به صفحه دانلود منتقل خواهید شد". چنین نمونه‌ای از ریدایرکت‌ها معمولا به کمک متا تگ‌ها انجام می‌گیرد. نمونه چنین ریدایرکتی به شکل زیر است:

⁢<meta http-equiv="refresh" content="15; url=https://dl.example.com/file/133">

 

چگونه ریدایرکت کنیم؟

در این بخش به سراغ آموزش ریدایرکت سایت و URL می‌رویم. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اگر یک متخصص سئو هستید، بهترین راه استفاده از افزونه‌ها و یا استفاده از کنترل پنل‌هایی مانند CPanel یا DirectAdmin است. برنامه‌نویسان نیز با توجه به زبانی که در حال کد زدنی به کمک آن هستند، روش تفاوتی را دارند.

به طور کلی برای برنامه‌نویسان و متخصصان سئو روش‌های زیر وجود دارد:

 

ریدایرکت در وردپرس

تصور کنید که در وردپرس برای یکی از صفحات شما مشکلی ایجاد شده است و خطای 404 بر‌می‌گردد. همانطور که گفته شد، خطای 404 به معنای حذف کامل آن صفحه است که به گوگل حذف کامل آن صفحه را مخابره می‌کند. حال اگر لینک سازی داخلی در وردپرس برای آن صفحه را انجام داده باشید، چگونه تمام لینک‌ها را تغییر دهید و پس از بر‌طرف شدن اشکال، مجددا تمام لینک‌ها را درست کنید؟ بسیار زمانبر و طاقت فرسا خواهد بود.

برای Redirect کرن یک آدرس به آدرسی دیگر در wordpress می‌توانید از افزونه Redirection استفاده کنید. این افزونه یکی از بهترین افزونه‌های ریدایرکت در وردپرس است که می‌توانید از آن بصورت رایگان استفاده کنید. به کمک این افزونه می‌توانید کار‌هایی از قبیل زیادی مانند ریدایرکت 301 را به سادگی چند کلیک انجام دهید و دیگر نیازی به ویرایش همه سایت خود ندارید.

به طور کلی به کمک این افزونه می‌توانید از قابلیت‌های زیر بهره ببرید:

  • امکان مدیریت ریدایرکت‌های 301، 302 و 307
  • قابلیت ریدایرکت فقط در صورتی که کاربر لاگین کرده باشد
  • Redirect بر اساس IP کاربر
  • ریدایرکت صفحه در صورتی که وضعیت فعلی آدرس 404 باشد و بخواهید آن را به صفحه دیگری منتقل کنید

 

ریدایرکت با زبان php و فریمورک لاراول

روش ریدایرکت کردن در php و laravel به شکل زیر انجام می‌گیرد.

header("Location: https://your-address.com/path/to/"); die();
redirect('https://your-address.com/path/to/');


ریدایرکت با زبان جاوا اسکریپت

اگر برنامه‌نویس JS هستید، این کار به سادگی یک خط قابل انجام است. هر زمان که نیاز به Redirect شد، کافیست کد زیر را صدا بزنید و به جای your-address، آدرس مقصد را وارد کنید.

window.location.href="your-address";

 

ریدایرکت به کمک فایل .htaccess

در سرور‌های مبتنی بر لینوکس، یک فایل تنظیمات به نام httaccess وجود دارد که توسط وب سرویس‌های بسیاری (Apache، Litespeed،NGINX و...) پشتیبانی می‌شود. در این فایل تنظیماتی از قبیل ریدایرکت کردن، کش فایل، کنترل دسترسی و... انجام می‌گیرد.

برای Redirect یک آدرس به کمک .htaccess می‌توانید از کد زیر استفاده کنید:

redirect 301 [path 1] [path 2]

 

  • path 1 مسیر آدرس مبدا به صورت نسبی از ریشه دامنه است
  • path 2 مسیر مقصد است که می‌تواند یک آدرس کامل باشد
  • 301 کد وضعیت است که یک ریدایرکت دائمی را بیان می‌کند. می‌توان به جای آن از 302 یا 307 نیز استفاده کرد
توجه داشته باشید که تغییر فایل .htaccess بدون دانش کافی می‌تواند باعث ایجاد مشکل بر روی سرور شما شود. لذا بهتر است این کار را برنامه‌نویس انجام دهد.

 

ریدایرکت سایت به https

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، امکان دسترسی به سایت از طریق هر دو پروتکل http و https است. همانطور که می‌دانید، وجود دو نسخه از سایت با آدرس‌های متفاوت به معنای ایجاد محتوای دقیقا تکراری (Duplicate Content) و دسترسی به آن از طریق دو آدرس تلقی می‌شود. در سئو وجود چنین چیزی یک ایراد بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین باید نسبت به حذف دسترسی از طریق پروتکل http اقدام کنید.

 

ریدایرکت از http به https

 

برای ریدایرکت سایت از http به https می‌توان از فایل تنطیمات .htaccess کمک گرفت:

RewriteEngine On RewriteCond %{SERVER_PORT} 80 RewriteRule ^(.*)$ https://stacklearn.ir/$1 [R,L]

 

آموزش ریدایرکت از www به بدون www

یکی از سوالاتی که ممکن است به وفور مطرح شود، نحوه ریدایرکت سایت از حالت www به بدون www است. این مورد نیز سوال پر‌تکراری است که معمولا برنامه‌نویسان وب و صاحبان سایت به دنبال آن هستند.

به طور کلی برای ریدایرکت سایت از حالت www به بدون www، ساده‌ترین روش استفاده از همان قواعد فایل .htaccess است که برنامه‌نویس بک‌اند می‌تواند به راحتی آن را در تنظیمات سایت شما قرار دهد.

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC] RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [R=301,L]
  • در کد بالا اگر www در آدرس مشاهده شد، سایت به آدرس بدون www و به پروتکل https ریدایرکت می‌شود.


سخن پایانی

در این مقاله درباره Redirect و همچنین تاثیر ریدایرکت در سئو صحبت کردیم و از اهمیت آن آگاه شدیم. همچنین سعی کردیم از دیدگاه برنامه‌نویسی نیز برای کسانی که به دنبال ریدایرکت از طریق برنامه‌نویسی هستند، گوشه چشمی داشته باشیم تا هم بتوانند از روش ریدایرکت کردن در محیط‌های مختلف مطلع شوند و هم اینکه از لحاظ تئوری و مفهومی نیز با اهمیت، انواع و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوند.

به طور کلی این مطلب را دو منظوره نوشتیم تا هر دو گروه بتوانند از این مقاله بهره ببرند. همچنین برای CMS وردپرس نیز روش ریدایرکت کردن را آموزش دادیم و سعی کردیم از تمام جنبه‌های پر‌کاربرد Redirect صحبت کرده باشیم.

نظر شما چیست؟ آیا این مقاله مفید بود؟ می‌توانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Redirect 301 یک تغییر مسیر دائمی است که ارزش لینک کامل (قدرت رتبه‌بندی) را به صفحه تغییر مسیر داده می‌کند. 301 به کد وضعیت HTTP برای این نوع تغییر مسیر اشاره دارد. در بیشتر موارد، ریدایرکت 301 بهترین روش برای اجرای ریدایرکت ها در یک وب سایت است.

ریدایرکت یک مفهوم تخصصی در وب است که کاربرد‌های بسیاری دارد. به طور کلی Redirect برای تغییر مسیر به یک URL دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی انواع ریدایرکت داریم اما 4 روش ریدایرکت کاربرد بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد:
  • 301
  • 302
  • 307
  • Meta Refresh

خطای HTTP با کد 128 که به عنوان "ERR_SSL_UNSAFE_NEGOTIATION" شناخته می‌شود. این خطا ممکن است در مرورگرها یا برنامه‌های مدیریت دانلود مانند Advanced Download Manager (ADM) رخ دهد.

برای رفع این مشکل، می‌توانید اقدامات زیر را امتحان کنید:

  1. بررسی تاریخ و زمان سیستم: اطمینان حاصل کنید که تاریخ و زمان سیستم شما به درستی تنظیم شده باشد.

  2. بررسی اتصال اینترنت: اطمینان حاصل کنید که اتصال اینترنت شما فعال و پایدار است.

  3. بررسی نرم‌افزار امنیتی: برخی از نرم‌افزارهای امنیتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات در ارتباطات امنیتی شود. مطمئن شوید که نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس یا فایروال شما تنظیماتی ندارند که باعث مشکل 128 شود.

  4. بررسی SSL/TLS: اطمینان حاصل کنید که SSL/TLS در مرورگر یا برنامه مدیریت دانلود فعال باشد. اگر مشکل ادامه دارد، ممکن است نسخه‌های قدیمی از SSL/TLS در سیستم شما باعث این خطا شده باشند.

  5. استفاده از VPN: اگر مشکل ادامه دارد، استفاده از یک VPN ممکن است به عنوان یک راه‌حل موقت کمک کند. VPN ممکن است مشکلات مربوط به فیلترینگ یا قوانین محلی را حل کند.

  6. به‌روزرسانی ADM: اگر شما از نسخه قدیمی ADM استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی به آخرین نسخه ممکن است مشکل را حل کند.

اگر همچنان با مشکل مواجه هستید، ممکن است بهتر باشد با پشتیبانی یا انجمن ADM تماس بگیرید تا راهنمایی خاص‌تری دریافت کنید.

8 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به