لینک سازی داخلی چیست؟ اگر اخیرا به دنبال آموزش سئو بودهاید، احتمالا مفاهیم «لینک داخلی» و «لینک خارجی» به گوشتان خورده باشد. به زبان ساده لینک داخلی به پیوندی گفته میشود که از یک صفحه سایت به صفحه دیگری از همان سایت ارجاع داده شده باشد. شناخت لینکهای داخلی و اهمیت آن در سئو میتواند تاثیر بسیار زیاد و مهمی را در افزایش و تقویت نرخ کلیک (CTR) و هدایت کاربر به قسمتهای مختلف سایت داشته باشد. لینکهای داخلی یک سایت باعث میشوند که کاربر بتواند به بخشهای مختلف سایت دسترسی داشته باشد. بنابراین شناخت دقیق آنها و آشنایی با اهمیت لینک سازی داخلی برای کسانی که تولید محتوا میکنند، مهم است.
در این مقاله به درک کاملی از لینک درونی، استراتژیهای سئو در لینک سازی، لینکهای شکسته (broken links)، انکر تکست (Anchor Text) و... خواهیم رسید. اگر شما هم سایت دارید و حتی با وردپرس راهاندازی شده است، لینک سازی در وردپرس را هم میتوانید در این مقاله یاد بگیرید. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
لینک داخلی چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم راجب مسائل دیگر صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با مفهوم لینک داخلی در سئو آشنا شویم. به زبان ساده، لینک داخلی (Internal link) به لینکهایی گفته میشود که از یک صفحه سایت به صفحه دیگر همان سایت ارجاع داده شده باشد.
احتمالا تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی را هم متوجه شده باشید. تفاوت این دو در مقصد است. اگر به یک سایت دیگر لینک بدهیم، در واقع یک لینک خارجی برای آن سایت ساختهایم و به آن اعتبار دادهایم.
لینک داخلی یکی از فاکتورهای کلیدی برا رتبه گرفتن در گوگل است. همچنین به کمک این پیوندها است که کاربر میتواند بین صفحات مختلف سایت ما گشت و گذار کند و صفحات دیگر را ببیند.
چرا لینک سازی داخلی برای گوگل اهمیت دارد؟
لینک داخلی مکانیزمی است که به گوگل و سایر موتورهای جستجو (Bing و...) کمک میکند که صفحات را پیدا کنند، آنها را درک کنند و در نهایت ایندکس کنند. شاید معنای تار عنکبوت (وب) در اینجا بیشتر خود را نمایان کند. در واقع لینکها (خارجی و داخلی) هستند که مفهوم تارنمای وب را میسازند. موتورهای جستجو نیز به کمک همین لینکها میتوانند وب سایت ما را آنالیز کنند.
اگر در نحوه استفاده از لینکهای داخلی استراتژی بالقوهای داشته باشید، میتوانید از آن برای دریافت پیج اتوریتی استفاده کنید. بنابراین خلاصه کلام این است: اگر میخواهید در گوگل رتبه خوبی دریافت کنید، باید به درستی از لینکهای داخلی استفاده کنید و بتوانید به صورت هدفمند و هوشمندی صفحات سایت را به هم پیوند دهید.
انکر تکست (Anchor Text) چیست؟
در ساخت لینک (داخلی و خارجی) مفهوم انکر تکست بسیار مهم است و باید به درستی از Anchor Text برای لینک سازی استفاده کنید. انکر تکست همان عبارت لینکی است که به صفحه دیگر ارجاع داده شده باشد. عبارات لینک شده معمولا در صفحات سایت رنگی هستند و یا با فونت درشتتری خود را به ما نمایان میکنند که اگر روی آنها کلیک کنید، به صفحه مربوطه منتقل خواهید شد.
موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل به راحتی متوجه معنی عبارت لینک شده میشوند و آن را آنالیز کرده و عبارت لینک شده به همراه لینک آن در پایگاه داده گوگل ذخیره میشود.
ممکن است ما برای یک صفحه از سایتمان یک عنوان مناسب انتخاب کرده باشیم. برای مثال دوره آموزش مقدماتی کاتلین برای مبتدیان. اما ممکن است فردی در گوگل عبارت "بهترین دوره برنامهنویسی کاتلین برای افراد مبتدی" را سرچ کند. یک استراتژی خوب این است که در صفحات مرتبط با دوره برنامهنویسی کاتلین، لینک سازی به صفحه دوره کاتلین را به گونهای انجام دهیم که سایر عباراتی که میدانیم توسط افراد جستجوی زیادی دارند را به عنوان انکر تکست استفاده کنیم. با این روش گوگل متوجه میشود که عبارات دیگر هم به همین صفحه مربوط هستند و به این ترتیب اگر توسط کاربران عبارات مختلف سرچ شود، شانس شما برای دیده شدن صفحه شما در SERP گوگل افزایش مییابد.
به طور خلاصه، این Anchor Text ها هستند که برای کاربران و موتورهای جستجو درباره ماهیت آن صفحه و موضوع آن صحبت میکنند. بنابراین اگر میخواهید در سئو سایت به موفقیت برسید، باید بتوانید لینکهای داخلی را به صورت کاملا مرتبط به صفحه هدف بسازید و همچنین از Anchor Text به درستی استفاده کنید.
چگونه Anchor Text مناسب برای لینکهای داخلی پیدا کنیم؟
همانطور که گفته شد، انتخاب انکر تکست مناسب برای لینک سازی موضوع مهمی است. برای اینکه بتوانید انکر تکست مناسب برای لینک خود پیدا کنید و بتوانید از همه سناریوهایی که ممکن است برای آن صفحه جستجو شود به درستی استفاده کنید، میتوانید از ابزارهایی مانند پلاگین Keyword Everywhere برای فایرفاکس یا کروم و یا سایت keywordtool.io استفاده کنید. به کمک این ابزارها میتوانید برای موضوعی که قصد تولید محتوا برای آن دارید، عبارات رایج و پرجستجو را بیابید و از آنها به عنوان انکر تکست مناسب برای صفحه خود استفاده کنید.
7 استراتژی تاثیر گذار در لینک سازی داخلی
حال که با Internal Link Building آشنا شدیم، بهتر است نکاتی را بررسی کنیم که بتوانیم سئوی سایت خود را بهبود بدهیم و بتوانیم کاربران را به صفحات مرتبط سایتمان منتقل کنیم. با رعایت این نکات میتوانیم رتبه بهتری برای صفحات خود در گوگل کسب کنیم.
1. لینک به صفحه مرتبط بدهید
اگر در حال نوشتن یک مقاله هستید و قصد لینک دادن به یک صفحه دیگری از سایت خود را دارید، تا حد امکان لینک سازی را به گونهای انجام دهید که لینک مقصد مرتبط با همان موضوع باشد.
فرض کنید که شما دو صفحه در سایت خود دارید. صفحه اول یک مقاله درباره "Breadcrumb در وردپرس چه کاربردی دارد" باشد و صفحه دیگر دسته بندی "سریال خارجی" باشد. آیا این دو به هم ارتباطی دارند؟ طبیعتا خیر. پس برای چه باید این دو صفحه به یکدیگر لینک دهند؟ اگر بخواهیم مورد اول را به صفحه دیگری لینک دهیم، بهتر است به "Rich Snippet و Rich Result" که مرتبط با موضوع (سئو) است، لینک دهیم.
2. از انکر تکست مناسب استفاده کنید
Anchor Text بیانگر عنوان و محتوای آن صفحه است. بنابراین انتخاب یک انکر تکست مناسب به برای پیوند داخلی اهمیت زیادی دارد. از عباراتی مانند "این لینک" برای انکر تکست استفاده نکنید.
3. عمق لینک دهی را ایجاد کنید
لینکهای یتیم (Orphan Links) به لینکهایی گفته میشود که به آنها اهمیت چندانی داده نشده است و لینک سازی داخلی برای آنها انجام نشده باشد. این نکته را بخاطر داشته باشید: هر صفحه از سایت شما یک محتوا است. بنابراین باید همه صفحات سایت شما به درستی لینک دهی شده باشند تا تقویت شوند.
عمق دادن به سایت به کمک internal links محقق خواهد شد. بنابراین توجه داشته باشید که به درستی و با یک برنامه مدون تمام صفحات سایت خود را تقویت کنید و موردی را قلم نندازید تا بتوانید رتبه خود را در گوگل افزایش دهید.
4. Internal Broken Links در سایت خود نداشته باشید
یکی از مشکلاتی که در سایتها میتوان پیدا کرد، لینکهای شکسته (Broken Links) است. لینک شکسته به لینکهایی گفته میشود که به صفحه 404 (صفحهای که وجود ندارد) ارجاع داده شده باشند. وجود چنین لینکهایی برای کاربران سایت شما آزار دهنده، و برای گوگل اشکال محسوب میشود و میتواند رتبه سایت شما را به راحتی پایین بکشد. اگر تغییری در آدرسی از صفحه خود داشتید و یا آن را حذف کردهاید، ممکن است هنوز از صفحات دیگر سایت شما به آن لینک داده شده باشد. این لینکها دیگر نباید وجود داشته باشند و باید اصلاح یا حذف گردند.
برای اینکه بررسی کنید که سایت شما چنین مشکلی نداشته باشد، از ابزارهای آنلاین مانند Broken Link Checker استفاده کنید و یا میتوانید از نرمافزارهایی مانند Screaming Frog برای دسکتاپ بهره ببرید.
5. از لینکهای Follow استفاده کنید
لینکها نیز انواعی دارند. برای مثال لینکها میتوانند به صورت follow یا nofollow تعریف شوند. Follow (دنبال کردن) یک لینک به معنای این است که شما به آن صفحه اعتبار میدهید. اعتبار ندادن (nofollow) زمانی کاربرد دارد که برای مثال یک تبلیغ در سایت خود قرار دادهایم. طبیعتا لینک خارجی محسوب میشود و چون فقط یک تبلیغ است، معقول نیست که از صفحه خود به مقصد اعتباری انتقال دهیم. بنابراین آن را nofollow میکنیم.
در لینک سازی داخلی چندان معقول نیست که شما از لینک نوفالو استفاده کنید. باید گفت که اصلا راهبرد مناسبی نیست زیرا اساس لینک سازی داخلی و اعتبار دادن صفحات به یکدیگر را از بین خواهید برد. این یک تبلیغ برای سایت دیگر نیست که به آن اعتبار ندهید! شما باید برای صفحات داخلی خود اعتبار بسازید.
6. Internal Link را به تعداد معقول انجام دهید
اصلا معقول نیست که در یک محتوا تعداد بیش از حدی لینک استفاده کرده باشید. افراط و تفریط هر دو اشتباه است. نه افراط در لینک سازی داشته باشید و نه تفریط. به یک تعداد معقول در یک مقاله لینک سازی انجام دهید.
چه تعدادی استفاده کنیم؟ کسی نمیداند. این میتواند بسته به محتوا و موضوع متغیر باشد. کافیست مقالههایی با رتبه خوب در سطح اینترنت بخوانید و ببینید چه تعداد لینک داخلی استفاده کردهاند. شما نیز در همان حد استفاده کنید. برای اینکه بهتر این موضوع را متوجه شوید، همین مقاله از استک لرن را بررسی کنید و ببینید چه تعداد لینک داخلی استفاده کردهایم.
7. تا حد امکان به لینکهای ریدایرکت ارجاع ندهید
Redirect به صفحاتی گفته میشود که پس از اینکه آنها را در مرورگر اجرا میکنیم، به یک آدرس دیگر منتقل میشوند. کاربرد ریدایرکت در وب این است که میتوانیم با آنها لینکهای داینامیک بسازیم و یا بتوانیم کاربران را به یک صفحه خاص منتقل کنیم. ریدایرکتها با کدهای وضعیت 301 (انتقال دائمی) و 302 (انتقال موقت) در وب مشخص میشوند.
فرض کنید شما به صفحه /post/what-is-seo لینک دادهاید. اگر بر روی این صفحه کلیک کنید، به صفحه /post/seo-meaning منتقل شوید. به این تغییر در آدرس ریدایرکت میگویند.
در صورتی که لینک دادن به یک آدرس Redirect ضرورت ندارد، سعی کنید لینک مقصد را به جای این نوع لینکها استفاده کنید. به این دلیل که لینک دادن به صفحه ریدایرکت، کمی از اعتباری که به صفحه مقصد میدهید، کاسته خواهد شد.
اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره ریدایرکت کردن هستید، مقاله آموزش ریدایرکت و اهمیت آن در سئو را بخوانید.
بهترین بک لینکها را از سایت خود هدیه بگیرید
حال که با تاثیر لینک سازی در سئو آشنا شدهاید و قصد کار کردن بر روی سئو خارجی (سئو آف پیج) دارید، قبل از هزینه برای اینکار این نکته را به یاد داشته باشید که بهترین بک لینکها، همانهایی هستند که خودتان به صورت Internal Link Building ساختهاید. بنابراین قبل از تمرکز بر روی Off-Page SEO، بر روی سئو داخلی سایت خود کار کنید و به سایت خود عمق دهید. پس از آن اگر نیاز به رپورتاژ آگهی و ساخت Backlink داشتید، آن موقع وقت آن است که برای آن پیج سئو هزینه کنید.
چگونه در وردپرس لینک سازی داخلی انجام دهیم؟
نحوه ساخت internal link در وردپرس بسیار ساده است. اگر در حال نوشتن یک برگه یا پست در Wordpress هستید، مراحل زیر را انجام دهید.