لینک نوفالو چیست؟ تفاوت لینک follow و nofollow

  • حسین کرمی
  • 23 اردیبهشت 1401
Follow and nofollow link diffrences

لینک نوفالو چیست؟ در این پست قصد داریم به یک موضوع جذاب بپردازیم. تفاوت لینک follow و nofollow چیست؟ آیا تا‍‌کنون این سوال را از خود پرسیده‌اید؟ چه دلیلی برای به وجود آمدن انواع لینک‌سازی وجود داشته است؟

در این مقاله قصد داریم معنی لینک های nofollow و dofollow را متوجه شویم و ببینیم که لینک نوفالو چگونه می‌تواند از خطرات لینک‌سازی ما را در امان نگه دارد.

با ما همراه باشید.

لینک فالو (Follow) چیست؟

احتمالا شما هم از خود پرسیده‌اید که لینک فالو یا فالو لینک یعنی چی؟ در پاسخ باید گفت که لینک‌ها خود نیز انواعی دارند. اگر لینک بدون صفت rel تعریف شود، به صورت پیشفرض فالو (Follow) است. فالو بودن یک لینک به این معناست که به گوگل و سایر موتور‌های جستجو اجازه بررسی محتوای لینک را می‌دهید. یعنی اگر محتوای شما یک لینک فالو وجود داشته باشد، گوگل آن لینک را معتبر دانسته و برای بررسی محتوا و جزئیات لینک، آن را خزش خواهد کرد.

خزش کردن همه لینک‌های فالو می‌تواند برای سئو سایت بسیار خطرناک باشد. باید مطمئن باشیم که لینک‌سازی خارجی را درست انجام داده‌ایم و لینک مورد نظر ارزش و اعتبار لینک دادن را داشته باشد.

 

لینک نوفالو (Nofollow) چیست؟

این لینک‌ها به صورت rel="nofollow" تعریف می‌شوند و وقتی لینکی به شکل نوفالو تعریف می‌شود، به این معناست که گوگل آن را می‌بیند ولی لینک مورد نظر را دنبال نمی‌کند و برای آن اعتباری در نظر نمی‌گیرد. بنابراین لینک مورد نظر صرفا جهت معرفی بوده و در صورت مخرب بودن آن، تاثیری بر سئو سایت و پنالتی شدن آن نمی‌گذارد.

وقتی قصد لینک‌سازی خارجی داریم، بهتر است به این موضوع دقت کنید که اگر اعتماد کاملی به سایت مقصد ندارید و نمی‌توانید به طور کامل به آن اعتماد کنید، بهتر است آن را نوفالو تعریف کنید.

استفاده صحیح از لینک Nofollow در سئو یک امر ضروری است.

 

چرا به لینک نوفالو (Nofollow) نیاز داریم؟

لینک نوفالو (Nofollow) قاتل اسپمر‌های لینک

در گذشته (حرف از سال‌های نزدیک به 2010 میزنم)، بسیاری از وبمستران و متخصصان وب متوجه تاثیر شگفت انگیز بک لینک در رسیدن به صفحه یک گوگل و افزایش اعتبار شده بودند. بنابراین به روش‌های متعدد از قرار دادن لینک‌های پنهان در سایت‌های دیگر تا استفاده از اپلیکیشن‌های اسپمر برای قرار دادن محتوای اسپم و لینک مورد نظر خود در نظرات و فروم‌ها استفاده می‌کردند تا با افزایش بک لینک، اعتبار خود را افزایش دهند و به صفحه اول گوگل راه یابند.

در آن زمان فروم‌ها و بخش کامنت‌های بلاگ‌ها (مثل بلاگفا، پرشین بلاگ و بلاگ اسکای در ایران) مورد حمله اسپمر‌ها بود و خب به راحتی می‌توانستید با استفاده از این روش‌ها اعتبار چشمگیری را برای خود جمع کنید.

در آن زمان خود من وب سایتی توسعه داده بودم که خدمات وبمستر و ابزار وبلاگ ارائه می‌کرد و با قرار دادن لینک‌های پنهان در کد اسکریپت‌ها، بیش از 200 هزار بک لینک برای سایت جمع‌آوری کرده بودم. هفته‌ای نیز بیش از 30 هزار بک لینک جدید دریافت می‌کردم و شتاب آن هر هفته بیشتر میشد. خب هر محتوایی از سایت من طبیعتا رتبه یک گوگل بود و هیچ رقیبی برای آن وجود نداشت :) بگذریم.

خب حالا مشکل چه بود؟ مشکل این بود که یک سری سایت احتمالا بی‌کیفیت خود را در جایگاه یک گوگل پیدا می‌کردند. حقیقتا نتایج جالب نبود. بجای اینکه سایت‌ها بر روی محتوای خود تمرکز کنند و سعی کنند که کیفیت محتوای خود را افزایش دهند، به دنبال روش‌هایی مانند دریافت بک لینک برای افزایش رتبه در گوگل بودند.

خب گوگل هم بیکار ننشسته بود! در طول این سال‌ها گوگل همیشه با مسائل این چنینی دست‌و‌پنجه نرم کرده است و یک به یک مشکلات را با ارائه راهکار‌های خلاقانه از میان برده‌است. با معرفی نوع لینک نوفالو، گوگل اعلام کرد که با دیدن لینک nofollow، ربات خزش لینک مورد نظر را دنبال نخواهد کرد و به سایر مسائل می‌پردازد. این یعنی عدم انتقال اعتبار به دامنه و صفحه مورد نظر!

حال اگر وب سایتی به صورت بی‌رویه و بدون در نظر گرفتن این مسئله اقدام به لینک دادن به سایت‌های بی‌اعتبار یا بدون ارتباط کند، ممکن است پنالتی شود و از نتایج گوگل حذف شود. پس باید به درستی از لینک نوفالو استفاده کنیم که این ریسک را از بین ببریم.

 

چه زمان‌هایی نیاز به استفاده از لینک نوفالو است؟

در اینجا به بررسی مواردی که باید لینک‌ها به صورت Nofollow تعریف شوند، خواهیم پرداخت. ما در زیر مواردی که نیاز است لینک‌ها به شکل rel="nofollow" تعریف شوند، لیست کرده‌ایم:

  • زمانی که وب سایت مورد نظر اعتبار کمی دارد و لینک دادن به آن ممکن است برای سئو مضر باشد
  • در صورتی که وب سایت محتوای بی‌ارزش داشته باشد و حتی خود ریسک‌های زیادی برای پنالتی شدن داشته باشد
  • در صورتی که صفحه مورد نظر هیچ ارتباطی به موضوع صفحه یا وب سایت ما ندارد
  • در زمان‌هایی که کاربر تاثیری در تولید محتوا دارد مانند بخش نظرات و انجمن سایت. در این بخش‌ها باید لینک موجود در متن نوشته شده کاربران همگی Nofollow باشند
  • در زمانی که قصد تبلیغات برای یک سایت دیگر را دارید (بصورت رپورتاژ آگهی یا بنری)، بهتر است لینک‌ها Nofollow باشند

 

انواع لینک نوفالو (Nofollow)

لینک نوفالو خود انواعی دارد. ما در اینجا به بررسی هر یک بصورت جداگانه می‌پردازیم و نوع استفاده هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

1. لینک Nofollow (پیشفرض)

کاربرد Nofollow در زمان‌هایی بیش از همه احساس می‌شود که ارتباط محتوایی بین محتوای صفحه و لینک وجود نداشته باشد. برای مثال فرض کنید ما یک محتوا درباره سئو اینستاگرام داریم و در محتوای آن نیاز شده است که به یک صفحه که در ارتباط با نحوه ریست فکتوری آیفون است، لینک بدهیم.

آیا سئو اینستاگرام به ریست فکتوری آیفون ارتباطی دارد؟ طبیعتا خیر! پس چه دلیلی دارد که به آن لینک فالو دهیم؟ لینک فالو به این معناست که گوگل با دیدن لینک، به بررسی آن پرداخته و سعی می‌کند که یک ارتباط محتوایی بین این دو پیدا کند، در صورتی که هیچ ارتباط نزدیکی وجود ندارد. در چنین شرایطی باید از لینک نوفالو استفاده کنیم تا گوگل لزوما به بررسی آن لینک نپردازد.

برای قرار دادن یک لینک به صورت Nofollow در HTML، باید به شکل زیر عمل کنیم:

<a href="https://example.com" rel="nofollow">some text</a>

 

2. لینک UGC (تولید شده توسط کاربر)

UGC مخفف User Generated Content به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر است. همانطور که در بالا گفته شد، محتوایی که توسط کاربران سایت تولید می‌شوند، ممکن است حاوی لینک‌هایی باشند که برای سایت خطرات جبران ناپذیری را داشته باشد. برای مثال کاربران می‌توانند در انجمن‌ها، گفتگو‌ها و بخش نظرات محتوا بنویسند. این لینک‌ها می‌توانند توسط کاربران بصورت هدفمند برای افزایش اعتبار خود و یا ضربه زدن به اعتبار شما استفاده کنند. برای اینکه از چنین اتفاقی جلوگیری کنیم و به هر لینکی که کاربر در محتوا تولید می‌کند اعتبار منتقل نشود، باید چنین لینک‌هایی را UGC کنیم.

البته برای درک بهتر می‌توانیم به جای nofollow، از UGC استفاده نماییم. یک لینک UGC به شکل زیر تعریف می‌شود:

<a href="https://example.com" rel="UGC">some text</a>

 

باید در نظر داشته باشید که محتوای تولید شده معمولا باید توسط برنامه‌نویس بک‌اند (Backend) وب سایت اصلاح شده و مقدار rel="UGC" در لینک جایگزین شود. زیرا این مسئله به دریافت داده و تغییر آن در سمت بک‌اند ارتباط دارد.

 

3. لینک Sponsored (تبلیغاتی)

اگر تا‌کنون از خود می‌پرسیدید که لینک اسپانسری چیست، این همان لینک است و برای تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. اگر در سایت خود تبلیغات قرار داده‌اید (بصورت رپورتاژ آگهی یا بنری)، بهتر است آن را به صورت rel="sponsored" تعریف کنید. گوگل نیز با دیدن آن متوجه می‌شود که این یک لینک تبلیغاتی است. این خصوصیت به صورت پیشفرض ویژگی‌های Nofollow را دارد و در کنار آن نیز، ماهیت اصلی لینک را برای موتور‌های جستجو مشخص می‌کند.

برای تعریف یک لینک تبلیغاتی در زبان HTML به این شکل باید کار را انجام دهیم:

<a href="https://example.com" rel="sponsored">some text</a>

 

لینک نوفالو در وردپرس

قرار دادن لینک Nofollow در وردپرس کار بسیار ساده‌ای است. کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در ویرایشگر وردپرس، عبارت یا تصویر مورد نظر را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه لینک کلیک کنید.
  2. اکنون بر روی دکمه چرخ دنده (تنظیمات) کلیک کنید.
  3. سپس تیک Nofollow را انتخاب کنید. کار تمام است!

 

آیا لینک‌های نوفالو ارزشی ندارند؟

شاید تا الان توضیحاتی که دادیم، به این تعبیر شده باشد که این لینک‌ها هیچ تاثیری در سئو ندارند و ارزشی از لحاظ اعتبار ایجاد نمی‌کنند اما این یک تفکر اشتباه است. لینک‌های Nofollow به هیچ عنوان بی‌تاثیر نیستند اما تاثیر آن کمتر از لینک Dofollow است.

برای مثال لینک‌های نوفالو به صورت کلی مسئله پنالتی شدن و کاهش رتبه را برای سایت ایجاد نمی‌کنند و از این نظر بسیار با اهمیت هستند اما بهرحال لینک داده‌اید درست است؟ شما هدفی در لینک دادن داشته‌اید و گوگل نیز این را می‌داند و بنابراین به هیچ عنوان بی‌تاثیر نیست.

گوگل سعی می‌کند که بین لینک‌های فالو و نوفالو یک تعادلی در نظر بگیرد. اگر سایت شما 60 لینک فالو دریافت کرده است، بهتر از 20 لینک نوفالو نیز داشته باشد. این تعادل را حفظ کنید (بهتر است 1 به 3 باشد) تا گوگل اعتبار شما را کاهش ندهد و لینک‌ها را اسپم در نظر نگیرد.

نکتنه بعد این است که باید به این موضوع هم فکر کنید که الگوریتم گوگل کاملا محرمانه است و ما فقط بر اساس تجربیات صحبت‌هایی را می‌کنیم. با توجه به اینکه لینک‌سازی همان مفهوم تارنمای وب را مسجل می‌کند، پس نمی‌توان به هیچ عنوان بگوییم بی‌تاثیر است؛ فقط می‌توانیم بگوییم که تاثیر آن کمتر از لینک Dofollow است. البته گوگل نیز به صورت رسمی در سال 2019 گفته است که از لینک‌های Nofollow برای یافتن ارتباط محتوایی بین صفحات استفاده می‌کند. پس می‌توانیم بگوییم تا حدی هدف Follow را نیز در هر صورت انجام می‌دهد.

به طور کلی فواید لینک‌های Nofollow می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

1. افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)

یکی از تاثیراتی که لینک نوفالو می‌تواند داشته باشد، افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است. بدین شکل کاربران می‌توانند در سطح اینترنت با سایت شما آشنا شوند و به سایت شما وارد شوند. بنابراین می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و کاربر را به مشتری خود تبدیل کنید و بازدید سایت خود را افزایش دهید.

 

2. جلوگیری از شکاکی گوگل به ما

همانطور که گفتیم، بهتر است یک تعادل برای تعداد بک‌لینک‌ها در نظر بگیریم. بهتر است بک لینکی که دریافت می‌کنیم، همگی Follow نباشند. Dofollow بودن همه لینک‌ها باعث می‌شود که گوگل به ما شک کند و وب سایت را حتی جریمه کند.

اگر تعداد بک لینک‌ها به طور فزاینده و غیر طبیعی رشد کند، گوگل مشکوک می‌شود و امکان دارد سایت را جریمه کند. برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاید، بهتر است یک سری از لینک‌ها به سایت ما به صورت Nofollow در نظر گرفته شوند تا گوگل مشکلی برای سایت نسازد.

 

در لینک سازی داخلی، از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

در لینک سازی داخلی بهتر است از Nofollow استفاده نکنیم. تمام توضیحاتی که درباره لینک Nofollow داده‌ایم، برای لینک‌سازی خارجی است. شاید تصور کنید که با دیدن لینک داخلی فالو، سریعا به بررسی محتوای آن‌ها کرده و از بودجه خزش کاسته شود.

برای مثال ممکن است تصور کنید که وجود لینک‌های درباره ما، تماس با ما، سوالات متداول و... می‌تواند بودجه خزش شما را تحت تاثیر قرار داده و به محتوا‌های مهمتر نپردازد. این یک باور غلط است. گوگل می‌داند که چه زمانی این صفحات را بررسی کند و در صورتی که نیاز نباشد، آن‌ها را بررسی نخواهد کرد.

اگر قصد دارید که ربات خزنده گوگل برخی از صفحات شما را بررسی نکند، دو راه خواهید داشت:

  • مسدود سازی به کمک متا‌تگ robots
  • مسدود سازی به کمک robots.txt

 

خلاصه کلام

لینک سازی یکی از فاکتور‌های کلیدی برای سئو سایت می‌باشد. استفاده درست از لینک سازی داخلی می‌تواند رتبه و قدرت صفحات را به طرز چشمگیری افزایش دهد و حتی بانس ریت را کاهش دهد.

اما در لینک سازی خارجی باید کمی احتیاط به خرج دهید و نباید به هر محتوایی یا سایتی لینک دهید. اگر هم قصد لینک دادن دارید، نباید به صورت Follow لینک دهید. به صورت پیشفرض لینک‌ها Follow هستند اما می‌توانیم با Nofollow کردن لینک، از هرگونه ریسکی برای سایت اجتناب کنیم.

برای لینک سازی خارجی باید Nofollow را استفاده کنیم اگر:

  • محتوای صفحه ما ارتباطی با صفحه مقصد ندارد
  • لینک دادن به سایت مورد نظر خطر کاهش رتبه و پنالتی شدن را افزایش دهد
  • صفحه مورد نظر اعتبار کمی داشته باشد

ذکر این نکته نیز مهم است که منظور ما در لینک سازی خارجی، استفاده کورکورانه از Nofollow نیست. اگر سایت و صفحه مورد نظر معتبر است، لینک Follow دهید. این حتی می‌تواند به افزایش اعتبار شما با استناد به یک منبع معتبر کمک کند!

لینک بدون دنبال کردن (نوفالو) لینکی است که امتیازی به نفع صفحه هدف محسوب نمی‌شود، رتبه صفحه را افزایش نمی‌دهد و به قرارگیری صفحه در SERP کمک نمی‌کند. بدون پیوند دنبال کردن، اعتباری برای لینک هدف دریافت نمی‌شود.

لینک‌های nofollow هنوز برای سئو ارزشمند هستند و در آینده قابل پیش‌بینی هم همینطور خواهند بود. در اصل، شما باید آنها را به عنوان بخشی از استراتژی لینک سازی بدانید.

لینک Follow می‌تواند به صفحه هدف اعتبار بدهد و این بک لینک‌ها می‌تواند برای رتبه‌بندی سئو سایت خطر آفرین باشد؛ در حالی که نوفالو اعتباری را منتقل نمی‌کند و تاثیر آن حداقل در رتبه‌بندی صفحه هدف به حداقل می‌رساند و خطری نیز برای جریمه شدن از طرف گوگل ایجاد نمی‌کند.

تا قبل از سال 2020، گوگل از ویژگی لینک nofollow تبعیت می‌کرد و آنها را فهرست نمی‌کرد. از اول مارس 2020، گوگل پیوندهای nofollow را به‌عنوان راهنمایی برای اهداف خزیدن و پیدا کردن ارتباط بین محتوا‌ها استفاده می‌کند.
2 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به