بسیاری از شرکتها و برندها برای بررسی استراتژی سئو سایت خود از اعتبار دامنه (DA) استفاده میکنند؛ اما Domain Authority چیست و چرا برای مدیران و متخصصان سئو یک فاکتور مهم محسوب میشود؟
دومین اتوریتی یک فاکتور کاربردی برای چک کردن وضعیت سایت نسبت به سایر رقبا است اما باید بدانیم که اتوریتی دامنه یک فاکتور اصلی برای گوگل نیست و صرفا وضعیت سایت نسبت به سایر رقبا را تخمین میزند.
در این مقاله به بررسی اتوریتی دامنه خواهیم پرداخت و همچنین راهکارهایی را برای افزایش دامین آتوریتی معرفی میکنیم.
فهرست مطالب
Domain Authority چیست؟
قبل از بررسی معنی دامین اتوریتی بهتر است ابتدا بررسی کنیم که Domain Authority چیست و چه چیزی نیست؛ تا بتوانیم درک درستی از مفهوم آن داشته باشیم.
DA اولین بار توسط Moz توسعه داده شد. این ابزار با پیشبینی دقیقی که انجام میدهد، میتواند به ما اطلاعاتی در ارتباط با نحوه نمایش سایت ما در SERP (صفحه نتیجه جستجو) گوگل در مقایسه با رقبا میدهد.
بنابراین برای بررسی معتبر بودن سایت میتوان از Domain Authority نگاه کرد و آن را یک شاخص برای بررسی سایت با رقبا دانست. امروزه نه تنها Moz، بلکه ابزارهای دیگری مانند SEMrush نیز از این فاکتور استفاده میکند تا با استفاده از آن، تحقیق کلمات کلیدی را نسبت به رقبا بررسی کرده و اطلاعات دقیقتری را در استفاده از این ابزار در اختیار شما قرار دهد.
امتیاز خوب برای Domain Authority چیست؟
شاخص بررسی دامین اتوریتی سایت از 1 تا 100 مقداردهی میشود. هر چقدر این میزان بیشتر باشد، سایت شما اعتبار بیشتری دارد و در رتبههای بالاتر SERPها قرار میگیرد. به طور خلاصه میتوان گفت که هر چقدر میزان امتیاز سایت شما بیشتر باشد، صفحات سایت شما نیز از لحاظ کمیت و کیفیت در جایگاه بهتری از نتایج گوگل قرار خواهند گرفت.
هر چقدر که سایت شما بک لینکهای بیشتری از سایتهایی که میزان Domain Authority آنها بالاست داشته باشد، شانس بیشتری در افزایش دومین آتوریتی خواهد داشت.
البته اینکه شما چه تعداد بک لینک میگیرید، کاملا به حوزه فعالیت و کسبوکار آنلاین شما دارد و میزان آن برای دستهبندیهای مختلف متفاوت است.
برای اینکه یک استراتژی خوب برای سایت خود طراحی کنید، ابتدا باید رقبای اصلی خود را از لحاظ دامین اتوریتی بررسی کنید تا بدانید که برای رتبه گرفتن و رقابت با این سایتها چه ترفندی را به کار ببرید.
چک کردن دامین اتوریتی - چگونه Domain Authority را بررسی کنیم؟
همانطور که گفته شد، ابزار سنجش دامین آتوریتی در سایت Moz قرار دارد. برای چک کردن دامین اتوریتی، در سایت Moz و در بخش Link Explorer میتوانید آن را ببینید. پس از ورود به صفحه Moz، آدرس سایت خود را وارد کنید. پس از آن اطلاعات کامل (تعداد بک لینکها، تعیین رتبه سایت و...) را در اختیار شما قرار میدهد.
شاخص Spam Score چیست؟
اسپم اسکور معیار دیگری است که ابزار ماز در اختیار ما قرار میدهد. این فاکتور میزان کیفیت سایت ما را بررسی میکند و درصد احتمال جریمه شدن سایت شما را توسط گوگل مشخص میکند.
بالا بودن Spam Score به این معنا نیست که حتما سایت شما اصطلاحا پنالتی (جریمه) شده باشد اما میزان احتمالی است که نشان میدهد کیفیت محتوای سایت شما در معیارهای بررسی شده پایین است.
Spam Score چگونه محاسبه میشود؟
شرکت Moz برای بررسی فاکتور اسپم اسکور از 27 معیار برای قضاوت درباره محتوای سایت شما استفاده میکند. این ابزار از یادگیری ماشین (Machine Learning) برای مقایسه این 27 مولفه با سایتهای دیگر استفاده میکند.
بنابراین این شاخص از مجموع 27 مولفه برای سایت شما تصمیم میگیرد. هر بار که سایت شما خط قرمزی را رد کرده باشد، میزان این فاکتور افزایش خواهد یافت.
تفاوت Domain Authority و Page Authority
تفاوت دامین اتوریتی و پیج اتوریتی در این است که دامین آتوریتی کل یک سایت را معیار قرار میدهد و با توجه به اطلاعات، رتبه سایت را محاسبه میکند؛ در حالی که اتوریتی صفحه فقط یک صفحه خاص از سایت را مورد بررسی قرار میدهد.
به کمک این شاخص میتوانید یک صفحه خاص از سایت خود را هدف قرار دهید و با بررسی میزان امتیاز اختصاص داده شده به آن صفحه، با سایر رقبا آن را مقایسه کنید.
چگونه دامین اتوریتی سایت را افزایش دهیم؟
اکنون که با مفهوم و روش محاسبه دامین اتوریتی آشنا شدهایم، باید راههای افزایش اعتبار دامنه را نیز یاد بگیریم.
در زیر به نکاتی به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد که با آن میتوانید اتوریتی دامنه خود را افزایش دهید و نسبت به رقبای خود رتبه بهتری بگیرید.
کیفیت بکلینک بر کمیت آن اولویت دارد
بکلینکهایی ارزش دارند که به موضوع سایت شما مرتبط باشند. بنابراین به دنبال دریافت لینکهایی باشید که هم از لحاظ Doamin Authority در جایگاه بهتری باشد و هم به موضوع سایت شما مرتبط باشد.
همچنین مطمئن شوید که بکلینکهایی که به سایت شما داده میشوند و کیفیت و اهمیت بالایی دارند، همه به شکل Follow باشند و از noFollow استفاده نشده باشد.اگر نمیدانید بک لینک نوفالو چیست، به این پست نگاهی بیندازید.
محتوای با ارزش خلق کنید
سئو داخلی یکی از مواردی است که ممکن است فراموش شود. بسیاری از افراد تصور میکنند که پیج اتوریتی فقط به سئو خارجی ختم میشود و باید تمام تلاش خود را کرد تا بکلینک گرفت؛ در حالی که چنین طرز تفکری به شدت اشتباه است.
به دنبال تولید محتوای مناسب در سایت خود باشید. یادتان باشد هر صفحه از سایت شما یک محتوا است. بر روی تمامی موارد سئو داخلی از قبیل کار بر روی متا تایتل، متا دسکریپشن، استفاده از رسانه در محتوا و... کار کنید و همچنین از تکنیکهایی مانند لینکسازی داخلی استفاده کنید.
محتوای قدیمی خود را بهروزرسانی کنید
به دنبال صفحات قدیمی سایت خود بگردید که امتیاز پیج اتوریتی کمتری دارند و یا بهروز نیستند. آنها را بیابید و با افزودن محتوای جدید به آنها سعی در جذب مخاطبین به آن صفحات کنید.
رقبای خود را شناسایی کنید
سایت خود را نسبت به سایت دیگران آنالیز کنید. نقاط قوت و ضعف هر کدام از سایتها را بررسی کنید و راستای افزایش بازدید سایت خود استفاده نمایید.
بکلینکهای رقبای خود را بررسی کنید
به دنبال بکلینکهایی باشید که سایتهای رقیب شما دریافت کردهاند. آیا میتوانید شما هم از همان سایتها بکلینک دریافت کنید؟ اگر میتوانید و مطمئنید که backlinkهای مناسبی هستند، پس دریغ نکنید و شما نیز از آن سایتها اقدام به دریافت بکلینک کنید.
محتوای خود را حداکثری منتشر کنید
گوگل ندای سایت شما را در شبکههای اجتماعی به دقت بررسی میکند و به آن گوش میدهد.
برای اینکه صفحات سایت شما بازدید داشته باشند، باید به صورت حداکثری آن را در شبکههای اجتماعی پخش کنید. برای اینکار میتوانید از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرم، یوتیوب، توییتر و... استفاده کنید