نرخ پرش Bounce Rate چیست؟ چرا برای سئو اهمیت ویژه‌ای دارد؟

  • حسین کرمی
  • 10 فروردین 1401
What is Bounce Rate and why it is so important

بانس ریت سایت چیست؟ در این مقاله به مفهوم نرخ پرش، اهمیت بانس ریت سایت در سئو خواهیم پرداخت. Bounce Rate درصدی از کاربران هستند که پس از ورود به یک صفحه، از آن خارج می‌شوند. نرخ خروج نیز تقریبا همین معنا را دارد اما برای یک صفحه خاص! بنابراین به درصدی از کاربران که وارد یک صفحه خاص از سایت شما می‌شوند و سپس خارج می‌شوند، نرخ خروج Exit Rate گفته می‌شود.

نرخ پرش در دیجیتال مارکتینگ و سئو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.

در ادامه با دلیل اهمیت بانس ریت در سئو، نحوه محاسبه نرخ پرش و اشتباهاتی که ممکن است به افزایش نرخ پرش سایت شما منجر شود، خواهیم پرداخت. با استک لرن همراه باشید.

بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟

بسیاری از مواقع برایمان پیش آمده است که مطلبی را در گوگل سرچ کنیم و پس از دیدن نتایج، بر روی یکی از آن‌ها کلیک کنیم اما ببینیم که آن چیزی که ما دنبالش بودیم نیست. در چنین مواقعی بدون توجه به چیز دیگری دکمه برگشت مرورگر را می‌زنیم و به صفحه نتیجه جستجوی گوگل برمی‌گردیم تا یک صفحه دیگری را انتخاب کنیم.

طبیعتا چنین اتفاقی برای یک سایت چیز خوبی نیست و اگر توسط کاربران بیشتری نیز همین اتفاق بیفتد، نشان از کیفیت پایین آن صفحه دارد و آن صفحه مناسب مخاطبان نیست و یا حداقل ارزش کمتری دارد.

حال فرض کنید ما به دنبال خرید یک کیف بوده‌ایم. در نتایج مشاهده کرده‌ایم که بهترین قیمت را یک سایت نسبت به سایر سایت‌های فروشگاهی دارد. بنابراین آن بر روی آن کلیک می‌کنیم. پس از باز شدن سایت متوجه می‌شویم قیمت با چیزی که اعلام شده بود مغایرت دارد و یا قیمت اصلا مناسب نیست. در چنین شرایطی سایر کاربران نیز با مشاهده چنین چیزی به سرعت آن صفحه محصول را ترک می‌کنند. آیا گوگل به عنوان موتور جستجویی که به دنبال ارائه بهترین نتایج به کاربران خود است، به این موضوع فکر نکرده است؟ آیا بهتر نیست گوگل از چنین ری‌اکشنی برای فاکتور قرار دادن کیفیت سئو آن صفحه و سایت استفاده کند؟ طبیعتا بله! گوگل برای ارائه بهترین نتایج جستجو از رفتار کاربران کمک می‌گیرد تا بتواند کیفیت محتوای ارائه شده را مورد سنجش قرار دهد.

Bounce Rate به معنی نرخ پرش است و در مفهوم تخصصی آن به معنای میزان (درصد) کاربرانی که پس از بازدید از یک صفحه به سرعت از آن خارج می‌شوند و هیچ تعامل دیگری با سایت انجام نمی‌دهند (مثلا کامنت گذاشتن).

بنابراین اگر شخصی پس از دیدن یک صفحه از سایت نظری قرار دهد یا به سایر صفحات سایت سر بزند، دیگر بانسی اتفاق نیفتاده است و Bounce Rate کاهش می‌یابد.

افزایش نرخ کلیک CTR

 

نرخ خروج (Exit Rate) چیست؟

ممکن است به دنبال تفاوت نرخ خروج و بانس ریت باشید. نرخ خروج به تعداد افرادی که به یک صفحه خاص از سایت شما سر می‌زنند و از آن خروج می‌شوند به نسبت تعداد افرادی که از آن صفحه دیدن کرده‌اند می‌گویند.

البته توضیحات گوگل در مقایسه این دو با هم کمی گیج کننده است. چرا که این دو مفهوم بسیار شبیه هم هستند:

نرخ خروج درصد بازدیدهایی است که آخرین نشست (Session) داشته است؛ در حالی که نرخ پرش درصد بازدیدهایی است که تنها در یک جلسه یا نشست بوده است.

توضیحات گوگل کمی تخصصی‌تر است و برای فهم بهتر این مسئله بهتر است با نشست‌ها (Sessions) در دنیای وب آشنایی داشته باشید.

 

چرا Bounce Rate در سئو اهمیت دارد؟

همانطور که گفته شد، بانس برای گوگل بسیار اهمیت دارد. زیرا به کمک این شاخص می‌تواند متوجه شود که چند درصد از کاربران به نتیجه جستجو علاقه‌ای نشان نداده‌اند. برای محاسبه بانس ریت، گوگل یک نشست (Session) برای هر جست‌و‌جو ایجاد می‌کند. پس از اینکه کاربر وارد سایت شد، می‌تواند با در نظر گرفتن میزان زمان صرف شده در سایت و بازگشت کاربر، آن را محاسبه کند.

البته باید گفت که میزان دقت و نحوه رفتار دقیق کاربر در سایت پس از انتقال کاربر به صفحه سایت چندان مشخص نیست مگر اینکه آن سایت از ابزار Google Analytics استفاده کرده باشد. در این صورت گوگل می‌تواند به دقت مقدار Bounce Rate را محاسبه کند و رفتار کاربر در سایت را تحلیل نماید.

نرخ پرش Bounce Rate

برای اینکه درک بهتری از نحوه عملکرد بانس ریت داشته باشید، دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

  1. همه چیز زمان بازگشت کاربر پس از انتخاب یکی از نتایج جست‌و‌جو نیست. مهم این است که کاربر به پاسخی که به دنبالش بوده، رسیده باشد زیرا خروج از سایت ممکن است به معنای کیفیت پایین سایت و محتوای آن نباشد. اگر دوباره کاربر به دنبال همان عبارت جستجو شده باشد، احتمالا به این معنا است که سایت شما پاسخ کاربر را نداده است. برای جلوگیری از چنین اتفاقی حتما اطینان حاصل کنید که صفحات شما نیازمندی کاربر را پاسخ داده باشد و این نکته بسیار مهم است.
  2. صفحات سایت (مخصوصا صفحه مقالات و محصولات) را به برای مخاطب بنویسید. هدف کاربر از جستجو (Search Intent) را در نظر بگیرید و از خود بپرسید که آیا محتوایی که قرار داده‌ام، مناسب او است؟ بنابراین سعی کنید کاربران پس از ورود به سایت شما، به مدت طولانی در سایت شما باقی بمانند تا ضرری از لحاظ بانس ریت نبینید.

 

6 نکته برای کاهش بانس ریت سایت

در این بخش قصد داریم روش‌های کاهش نرخ پرش سایت را توضیح دهیم. توجه به این نکات می‌تواند در کاهش Bounce Rate کمک شایانی کند.

 

1. بهینه‌سازی سرعت سایت

یکی از مهمترین نکات برای کاهش بانس ریت، تحویل سریع محتوا به کاربر است. فرض کنید کاربری وارد سایت شما شود اما برای چندین ثانیه منتظر بماند اما محتوای سایت به او نمایش داده نشود. پس از چند ثانیه هر شخصی خسته خواهد شد و بر روی دکمه بازگشت مرورگر کلیک می‌کند تا از آن خارج شود.بنابراین بهبود سرعت سایت که در مبحث سئو تکنیکال گنجانده می‌شود، از اهمیت زیادی برای جلوگیری از چنین اتفاقی برخوردار است.

برای افزایش سرعت تحویل محتوا به کاربران می‌توانید از صفحات AMP برای ارائه محتوای سایت استفاده کنید.

 

2. استفاده از Call to Action مناسب

برای اینکه کاربران با سایت شما تعامل خود را داشته باشند، می‌توانید از یک دکمه کال تو اکشن مناسب استفاده کنید. چنین دکمه‌ای می‌تواند شما را از نرخ پرش سایت نجات دهد اما اینکه چه دکمه‌ای می‌گذارید نیز مهم است. دکمه کال تو اکشن باید مناسب محتوای نمایش داده شده باشد تا کاربر برای کلیک بر روی آن ترغیب شود.

دکمه کال تو اکشن باید واضح، مناسب و در دسترس کاربر باشد تا بتواند به راحتی بر روی آن کلیک کند.

 

3. استفاده از استراتژی لینک سازی داخلی

قبلا نیز در رابطه با اهمیت لینک‌سازی و استراتژی لینک‍‌سازی داخلی در سئو صحبت کرده‌ایم. لینک‌سازی داخلی کمک می‌کند که کاربران از صفحات دیگر سایت بازدید کنند. اگر بتوانید لینک‌سازی با انکر تکست‌های جذاب انجام دهید، می‌توانید کاربران را از خروج سریع از صفحه بدون تعامل دیگری جلوگیری کنید.

 

4. عدم مغایرت اطلاعات ارائه شده

ممکن است در عنوان و توضیحات متای صفحه خود نوشته باشید بهترین قیمت یا ارزان‌ترین قیمت کفش نایک. حتی ممکن است مبلغ را نیز وارد کرده باشید و به کمک ریچ اسنیپت محصولات به کاربر نمایش داده شود. کاربر با ورود به صفحه محصول می‌بیند اطلاعات با آن چیزی که دیده بوده متفاوت است و نه تنها ارزان نیست، بلکه گران است. مغایرت اطلاعات باعث می‌شود کاربر با دیدن تفاوت‌ها، به سایت شما اعنتایی نکند و از آن خارج شود.

نکات زیر را در این رابطه در نظر بگیرید:

  • اگر مقاله می‌نویسید، ادعای چیزی که در مطلب شما نیست را نکنید
  • اگر سایت فروشگاهی دارید، قیمت‌ها را به درستی وارد کنید و همیشه آپدیت نگه دارید
  • اگر سایت فروشگاهی دارید، موجودی انبار خود را در نظر بگیرید. اگر محصولی موجود نیست، توضیحات ارائه شده در SERP گوگل به شکلی نباشد که کاربر احساس کند آن محصول موجود است

 

5. بهینه‌سازی سایت برای نسخه موبایل

موبایل‌ها هم‌اکنون سراسر دنیا را فرا گرفته‌اند و حتی توانسته‌اند سهم بیشتری از دستگاه‌های آنلاین را به خود اختصاص دهند. بنابراین بهینه بودن سایت برای نسخه موبایلی یک اولویت است. برنامه‌نویسان فرانت‌اند با این مسئله مواجه هستند که همگام سازی و سازگاری قالب سایت برای انواع صفحه نمایش (موبایل، تبلت و دسکتاپ) کاری طاقت فرسا است و اینکه بتوانیم صفحات را واکنش‌گرا (ریسپانسیو) کنند باید زمان زیادی را صرف کنند.

زمانی که سایت بزرگتر می‌شود، این مسئله اهمیت و نمود بیشتری را پیدا می‌کند اما یک واقعیت وجود دارد و آن هم اینکه اکنون دنیا، دنیای موبایل‌هاست. پس باید تا حد ممکن وب سایت ما بر روی نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود تا کاربر پس از وارد شدن به سایت ما، از ظاهر آن لذت ببرد و کار کردن با سایت برایش راحت و بدون مشکل باشد.

اگر طراحی و توسعه نسخه موبایلی سایت به خوبی انجام نگرفته است، بهتر است به این مسئله اهمیت ویژه‌ای بدهید و برای بهبود و توسعه آن با برنامه‌نویس خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

همچنین وجود نسخه AMP اختصاصی برای سایت (مخصوصا صفحات وبلاگ و صفحات خبری) نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود آن می‌تواند در افزایش رتبه سایت در گوگل تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

6. استفاده از مدیا (رسانه) در محتوا

تصاویر می‌توانند به محتوای شما عمق دهند و به جذابیت مطلب نوشته شده زیبایی دو چندان بدهند. برای اینکه مخاطب شما فقط محتوای متنی نبیند و از خواندن مطلب بدون تصاویر خسته نشود، حتما در بین محتوای متنی از تصاویر استفاده کنید تا کاربر به محتوای شما جذب شود. باور کنید! تاثیر آن حیرت انگیز است.

قرار دادن ویدیو در صفحات نیز می‌تواند به طور قابل توجهی از آسیب Bounce Rate شما را در امان نگه دارد. وقتی یک کلیپ ویدیویی یا یک پادکست صوتی در محتوای خود استفاده می‌کنید، نه تنها باعث می‌شود که کاربر زمان بیشتری را برای گوش دادن یا دیدن ویدیو صرف کند، بلکه باعث منحصربفرد شدن محتوای شما نیز می‌شود و می‌تواند زمان ماندگاری مخاطبین شما را در سایت افزایش دهد.

ریدایرکت 301 چیست؟

 

به عنوان یک قانون کلی، نرخ پرش در محدوده 26 تا 40 درصد عالی است. 41 تا 55 درصد تقریباً متوسط است. 56 تا 70 درصد بالاتر از حد متوسط است، اما بسته به وب سایت ممکن است دلیلی برای زنگ خطر نباشد. هر چیزی بیش از 70 درصد اعم از وبلاگ، اخبار، رویدادها و غیره ناامید کننده است.

بله! برای سئو مضر است. در واقع، نرخ پرش بالا و زمان ماندگاری پایین می تواند به رتبه بندی گوگل شما آسیب برساند.

  • سرعت سایت خود را افزایش دهید.
  • از ویدیو در صفحات خود برای جذب کاربران و ماندگاری آن‌ها استفاده کنید.
  • از تصاویر با‌کیفیت برای جذب مخاطبان در صفحات استفاده کنید.
  • لینک‌سازی داخلی را به خوبی انجام دهید.

نرخ خروج درصد بازدیدهایی است که در آخرین نشست (Session) بوده است در حالی که نرخ پرش درصد بازدیدهایی است که تنها در یک جلسه است.

نرخ پرش یک وب سایت با تقسیم تعداد جلسات (Session) تک صفحه ای بر تعداد کل جلسات سایت محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر 100 کاربر وارد وب سایت شما شوند (کل جلسات) و 5 نفر از آنها بدون ایجاد درخواست دیگری (جلسات تک صفحه ای) خارج شوند، نرخ پرش وب سایت شما 5 درصد است.
3 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به