هدف جستجوی کاربر Search Intent چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

  • حسین کرمی
  • 13 اردیبهشت 1401
Search Intent

بار‌ها در مقاله‌های قبل از عبارت هدف کاربر از جستجو استفاده کردیم. به نظر شما معنا و مفهوم Search Intent چیست؟ هدف جستجو دلیلی است که پشت هر جستجویی در گوگل می‌باشد و نشان دهنده هدفی است که هر کاربر در جستجوی خود به دنبال آن است.

برای مثال ممکن است هدف یک نفر از جستجو در گوگل یادگیری چیزی باشد، و یا خریدن یک محصول. وظیفه شما به عنوان یک تولید کننده محتوای سئو شده این است که بتوانید رضایت مخاطب خود را از آن جستجو بدست آورید. برای اینکه در سئو و یا به صورت کلی‌تر، در حوزه دیجیتال مارکتینگ موفق شوید، باید به هدف کاربر یا سرچ اینتنت او توجه کنید.

با ایجاد محتوای متناسب با هدف جستجوی کاربر شما می‌توانید:

  • ارتباط خود را با مخاطبان عمیق کنید
  • افزایش آگاهی از برند را انجام دهید
  • سهم خود را از بازار بیشتر کنید
  • افزایش CTR برای سایت را همراه داشته باشید
  • کاهش نرخ پرش را همراه داشته باشید

هر زمان که به دنبال تحقیق کلمات کلیدی هستید، هدف جستجو را با محبوبیت کلمه کلیدی و سختی کلمه کلیدی در نظر بگیرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتر آشنا شویم.

هدف کاربر از جستجو (Search Intent) چیست؟

هدف جستجو که با نام‌های هدف کاربر یا هدف مخاطب نیز شناخته می‌شود، اصطلاحی است که برای توصیف جستجوی آنلاین کاربران اطلاق می‌گردد. این همان دلیلی است که کاربران را تشویق به جستجو می‌کند.

موتور جستجوی گوگل را در نظر بگیرید. به نظر شما، هدف کاربران از جستجو در گوگل چیست؟ آن‌ها ممکن است به دنبال دانلود چیزی باشند (مانند فیلم، فایل PDF و...)، یا به دنبال بازدید از یک سایت خاص باشند، و یا حتی به دنبال خرید یک محصولی باشند. همه این‌ها جزئی از یک ماجراجویی کاربران در فضای آنلاین است که برایش پاسخی وجود خواهد داشت.

در طول سال‌های گذشته، گوگل سعی کرده است که الگوریتم‌های خود را تا جایی بهبود ببخشد که بتواند هدف کاربر از جستجو را پاسخ دهد. باور کنید! بسیار کار پیچیده‌ای است و گوگل در طول این سال‌ها نشان داده که یک شاهکار بی‌نظیر است. گوگل سعی می‌کند که صفحاتی را به کاربران نشان دهد که به بهترین وجه بتواند به سوال و هدف کاربر پاسخ دهد و برای این هدف سخت تلاش کرده است. به همین دلیل است که اگر به دنبال تبدیل شدن به یک متخصص سئو یا تولید کننده محتوای حرفه‌ای هستید، اول از همه باید بدانید محتوایی که دارید تولید می‌کنید، برای کیست و برای چه هدفی خلق شده است.

 

انواع Search Intent

به طور کلی 4 نوع هدف جستجوی کاربر وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را به صورت جداگانه توضیح دهیم.

 

1. هدف جستجو اطلاعاتی (Informational intent)

بگذارید ابتدا با هدف اطلاعاتی آشنا شویم. بیشتر جستجو‌هایی که در محیط وب انجام می‌گیرد، برای یافتن اطلاعات است. حوزه پزشکی را در نظر بگیرید؛ فرض کنید مدتی است که شب‌ها در خواب بی‌قرار شده‌اید و حتی با استرس از خواب بیدار می‌شوید. خب دلیل آن را نمی‌دانید و برای همین سریعا به سراغ گوگل می‌روید و عبارت "دلیل بی‌خوابی و استرس در خواب" را جستجو می‌کنید. در قدم اول به دنبال این هستید که دلیل آن را پیدا کنید. سپس با توجه به اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید، احتمالاتی را در رابطه با وجود یک بیماری روان شناختی در خود می‌دهید. در قدم اول علائم و دلایل را بررسی می‌کنید، سپس برای درمان نیز احتمالا جستجو‌هایی را انجام دهید که بهترین پزشک شهرتان را پیدا کنید. خب در چنین شرایطی کاربر به دنبال اطلاعات است و هدف شما هم باید ارائه پاسخ‌هایی در رابطه با علائم، دلایل، درمان و پیشگیری را به او بدهید تا بتوانید نیاز او را پاسخ دهید.

این نکته را در ذهن خود داشته باشید که درک گوگل از هدف کاربر بسیار بیشتر از چیزی است که شما در ذهن دارید. به عنوان مثال، می‌تواند تشخیص دهد که کسانی که به دنبال قرمه سبزی هستند، احتمالا به دنبال دستور پخت و یا حتی خرید آن نیز هستند. وقتی به دنبال جاهای دیدنی هستید، می‌داند که در کدام فصل از سال هستید و بنابراین متناسب‌ترین جاهای دیدنی را برای فصل بهار نشان می‌دهد. گوگل می‌تواند تشخیص دهد که وقتی عبارت Lamborghini Sian را جستجو می‌کنید، بهتر است به شما تصاویری از Sian را هم نمایش دهد زیرا اکثر افراد به دنبال دیدن تصاویری از این خودرو هستند.

گوگل به لطف قدرت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود، این هوشمندی را بدست آورده و به خوبی معنی سرچ اینتنت را درک می‌کند. پس در طول زمان می‌تواند متوجه شود که بر اساس چه جستجویی، چه چیز‌هایی را بهتر است نمایش دهد.

 

2. هدف جستجو ناوبری (Navigational intent)

هدف کاربر از جستجو ناوبری

نوع دیگری از جستجو است که کاربران به دنبال بازدید از یک سایت خاص هستند که به آن هدف ناوبری می‌گویند. بنابراین در چنین هدفی از جستجو، باید مطمئن شوید که اگر کاربری نام سایت یا برندتان را در گوگل وارد کرد، بتواند به راحتی به سایت شما دسترسی داشته باشد و آن را انتخاب کند.

به خاطر داشته باشید که اگر سایت شما همان سایتی باشد که مردم به دنبال آن هستند، کسب رتبه بالا در یک جستجوی ناوبری بسیار سودمند خواهد بود زیرا کاربران به طور دقیق و هدفمند به دنبال سایت شما هستند. پس باید در چنین جستجو‌هایی در رتبه‌های برتر قرار بگیرید.

 

3. هدف جستجوی تراکنشی (Transactional intent)

بررسی نتایج جستجوی خرید رینگ لایت

بسیاری از کاربران در سطح دنیا در محیط وب به دنبال خرید یک محصول هستند و بنابراین به دنبال بهترین برند و مناسب‌ترین قیمت برای خرید محصول خود هستند. افرادی که با هدف تراکنشی جستجو می‌کنند، به دنبال خرید چیزی در آن لحظه هستند. درک چنین مسئله‌ای در موفقیت کسب‌و‌کار آنلاین و افزایش فروش بسیار مهم است. زیرا در اغلب اوقات کاربر دقیقا می‌داند که چه چیزی را می‌خواهد خرید کند و تنها به دنبال یک سایت معتبر و مناسب برای تکمیل کردن خرید خود است.

یکی از نکاتی که در این باره بسیار مهم است، این است که کاربر دقیقا می‌داند به دنبال خرید چه چیزی است. فرض کنید یک نفر به دنبال خرید باتری قلمی باشد. پس او در رابطه با چیستی این محصول کاملا آگاه است و شما قرار نیست در رابطه با آن صحبت کنید. در عوض می‌توانید در رابطه با مشخصات آن به صورت کوتاه صحبت کنید و از وجود دکمه‌های کال تو اکشن مناسب برای درخواست سفارش و همچنین درستی فرآیند خرید و پرداخت وب سایت اطمینان حاصل کنید.

 

4. هدف جستجوی تحقیقات تجاری (Commercial research intent)

هدف کاربر از جستجو کدام لپ تاپ لنوو را بخرم

برخی از افراد قصد خرید در آینده (نزدیک) و استفاده از وب را برای انجام تحقیقات خود دارند. چه لپ‌تاپی بهتر است؟ کدام دوره آموزشی مناسب‌تر است؟ چنین افرادی قصد خرید دارند اما چون هنوز از خرید خود مطمئن نیستند، در حال تحقیق کردن در محیط وب هستند تا بتوانند محصول مناسب با خود را پیدا کنند. این نوع هدف کاربر از جستجو، تحقیقات تجاری نامیده می شود.

 

هدف کلمه کلیدی (Keyword intent)

حال که با انواع هدف جستجوی کاربر آشنا شده‌اید، اکنون قصد داریم با هدف کلمات کلیدی هم آشنا شویم که موضوع مهمی است. کلمات کلیدی که کاربران در جستجوی خود استفاده می‌کنند، می‌تواند به ما بینشی در رابطه با User Search Intent بدهند. با شناخت کلمات کلیدی مناسب هر نوع از هدف جستجو، می‌توانید شانس بیشتری را در دیده شدن توسط افراد داشته باشید.

برای مثال کلمات کلیدی که در هدف جستجو تراکنشی معمولا توسط کاربران استفاده می‌گردد:

  • خرید
  • تخفیف
  • ارزان
  • قیمت
  • فروش

برای مثالی دیگر، نوع هدف جستجو اطلاعاتی را در نظر بگیرید. کاربران ممکن است به این شکل جستجو کنند:

  • نحوه
  • آموزش
  • چگونه
  • بهترین راه
  • چرا
  • دلایل
  • کدام
  • آیا

با درک این کلمات کلیدی و بکارگیری از این دست کلمات کلیدی، می‌توانید کاربران را به صفحاتی که مناسب آن‌هاست، هدایت کنید و بنابراین شانس بیشتری برای دیده شدن و حتی تبدیل کردن افراد به کاربران خود داشته باشید.

 

چگونه محتوای خود را برای هدف جستجو کاربر بهینه کنیم؟

بنظر می‌آید که تا الان با توضیحات داده شده، مفهوم Search Intent را به درستی درک کرده باشید. اکنون سوالی که ممکن است ذهن شما را مشغول کند، این است که چطور محتوایمان را متناسب با هدف کاربر از جستجو تنظیم کنیم؟ اگر این سوال را از خود می‌پرسید، به این معنا است که قصد دارید صفحات لندینگ خود را برای مخاطبین خود متناسب‌تر کنید.

برای مثال، اگر کسی به دنبال اطلاعات خاصی درباره یک محصول است، شما نمی‌خواهید به او یک صفحه محصول نمایش دهید. حداقل به سرعت نه! ابتدا باید او را متقاعد کنید که محصول خوبی را انتخاب کرده و سپس صفحه خرید محصول را در اختیارش قرار دهید. یا بالعکس فکر کنید؛ کاربر به دنبال خرید یک محصول است اما شما به او یک صفحه مقاله نمایش می‌دهید. خب طبیعتا یک کاربر بالقوه که می‌توانست مشتری شما شود را از دست خواهید داد. شما باید او را به صفحه فروشگاه محصولات خود هدایت کنید تا بتواند خریدش را انجام دهد.

بهینه‌سازی صفحات خود برای کلمات کلیدی تجاری احتمالا یک ایده خوب و منطقی باشد. برای مثال، اگر کاربر به دنبال خرید قاب (کاور) موبایل است، یک راه خوب این است که یک صفحه دسته‌بندی محصولات برای قاب (کاور) موبایل داشته باشید و سپس یک یا چند مقاله (به شکل صفحه هاب) نیز برای معرفی قاب‌های مناسب موبایل در وبلاگ خود قرار دهید و محصولات متنوع را معرفی کنید تا کسانی که به دنبال اطلاعات قبل از خرید هستند، از طریق مقاله، اطمینان یابند و سپس با کلیک بر روی لینک داخلی، به صفحه محصول رفته و خرید خود را انجام دهند.

 

در مورد هدف جستجو کاربران خود تحقیق کنید

گاهی اوقات تعیین هدف کاربر از جستجو کاری دشوار است و شما را به شک خواهد انداخت. ممکن است در برخی موارد جستجوی آن‌ها اشکال مختلفی با هدف‌های متفاوتی باشد. برای مثال محتوای شما در‌بر‌گیرنده دو یا چند نوع هدف کاربر از جستجو است. در چنین شرایطی یک راه بسیار ساده وجود دارد: از نتایج گوگل کمک بگیرید. کافیست همان عبارت کلیدی که در ذهنتان وجود دارد را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه نوعی از هدف جستجو را به شما نمایش می‌دهد. هر نوعی که دیدید، همان نوع را انتخاب کنید و بر اساس آن بنویسید. به علاوه، می‌توانید از Related Searches در پایین نتایج نیز کمک بگیرید تا عبارات مشابه پر‌تکرار را هم بررسی کرده باشید.

بگذارید یک مثال بزنیم: آموزش سئو. به نظر شما آموزش سئو جنبه هدف جستجوی اطلاعاتی دارد یا هدف جستجوی تراکنشی؟ آیا کاربر به دنبال دیدن اطلاعاتی در رابطه با آموزش سئو است و یا به دنبال دوره آموزشی سئو و احتمالا خرید آن؟ در چنین شرایطی که شک دارید، می‌توانید همین عبارت را در گوگل جستجو کنید. هر نوع نتایجی که در گوگل دیدید، همان نوع صفحه و هدف جستجو را تولید کنید.

بررسی نتایج گوگل در عبارت آموزش سئو

 

کلام آخر

دانستن هدف کاربر از جستجو نقش کلیدی در موفقیت کسب‌و‌کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کند. با درک علت کاربر از روی آوردن به جستجو در وب و هدفی که از آن به دنبال دارد، می‌توان محتوایی که مناسب است را به او نمایش داد.

گوگل را فقط از سمت خود نبینید و اول از همه باید برای مخاطبان خودش ببینید. گوگل به دنبال ارائه بهترین محتوا به جستجویی است که کاربر در گوگل انجام داده است و برای آن سال‌هاست که تلاش می‌کند و بهترین پاسخ را به کوئری که کاربر انجام داده، خواهد داد. پس قبل از هر محتوایی، باید هدف کاربر را بشناسید و محتوایی را تولید کنید که پاسخ نیاز‌های او را بدهد.

هنگامی که مردم به دنبال اطلاعات هستند، مطمئن شوید که مقاله یا صفحه شما پاسخ آن‌ها را می‌دهد. وقتی کسی نام برند شما را جستجو می‌کند، اولین نتیجه باشید. محتوایی را ارائه دهید که اگر به دنبال انتخاب یک محصول مناسب برای خرید هستند، به آن‌ها اطلاعات مناسب را بدهید اما اگر افراد به دنبال خرید یکی از محصولات شما هستند، آنها را به صفحه خرید محصول خود هدایت کنید. درک درست هدف مخاطب از جستجو می‌تواند در موفقیت برند شما تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

هدف جستجو دلیل پرس و جوی جستجوگر در موتورهای جستجو است. نشان دهنده هدفی است که کاربر در تلاش است تا به آن دست یابد. برای مثال، ممکن است شخصی بخواهد در مورد چیزی یاد بگیرد، چیزی پیدا کند یا چیزی بخرد.
ارسال نظر :
پاسخ به