sitemap چیست؟ تاثیر آن در سئو و آموزش ساخت سایت مپ

  • استک لرن
  • 11 اردیبهشت 1401
What is sitemap?

sitemap.xml چیست - فرض کنید موتور‌های جست‌و‌جو به سایت شما سر زده‌اند و قصد سر در آوردن از ساختار سایت شما برای شروع مراحل کشف (Discover) و در نهایت ایندکس صفحات شما بکنند. خود را جای ربات خزنده گوگل بگذارید. از کجا شروع می‌کنید؟ چطور می‌خواهید ساختار سایت را تشخیص دهید و آن را درک کنید؟

بهتر نیست که یک راهنمای ساختار لینک‌های سایت را به ربات خزنده بدهید تا بتواند درک درستی از ساختار کلی صفحات وب سایت را داشته باشد؟ در چنین شرایطی راهکار چیست؟

بله درست حدس زدید. نقشه سایت! سایت مپ فایلی xml است که می‌تواند مشکل موتور‌های جست‌و‌جو را حل کند و درک بهتری از سایت ما را داشته باشند؟

آیا موتور‌های جست‌و‌جو بدون sitemap نمی‌توانند ساختار وب سایت‌ها را درک کنند؟ نه اینطور نیست! آن‌ها بدون نقشه سایت هم می‌توانند کار خود را انجام دهند اما وجود سایت مپ می‌تواند این روند را بسیار سریعتر کند و مثل این میماند که هر آنچه که آن‌ها به دنبالش هستند، در همان مکان اول در اختیارشان قرار داده‌اید.

حال که درباره sitemap به صورت کلی مطالبی را یاد گرفته‌اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور مفصل این موضوع را تحلیل و بررسی کنیم.

سایت مپ (sitemap) چیست؟

سایت مپ یک یا مجموعه‌ای از فایل‌های xml است که حاوی نقشه‌ای از سایت ما است که به ربات‌های خزنده موتور‌های جست‌و‌جو مانند گوگل بات کمک می‌کند که بتوانند درک بهتری از ساختار پیوند سازی داخلی سایت داشته باشند و بتوانند ارتباط صفحات مختلف با هم را پیدا کنند. همچنین به کمک نقشه سایت می‌توانند متوجه شوند که چه لینک‌هایی اولویت بیشتری نسبت به سایر لینک‌ها دارند. برای مثال لینک‌های ناوبری مانند صفحات درباره ما، تماس با ما و... اولویت بالاتری نسبت به سایر صفحات خواهند داشت.

موتور‌های جستجو از نقشه سایت xml استفاده می‌کنند تا ساختار لینک سازی داخلی سایت را یاد بگیرند. این فایل اطلاعاتی شامل آدرس پیوند، آخرین تغییر و اولویت لینک را در خود نگه می‌دارد. البته باید توجه داشت که در این فایل بیش از 50 هزار لینک نباید قرار داده شود و همچنین حجم آن نباید از 50 مگابایت عبور کند. در صورتی که تعداد لینک‌های سایت ما بیش از این مقدار باشد، باید از بیش از یک فایل xml نقشه سایت کمک بگیریم.

فایل xml چیست؟
زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML) یک قالب ساده مبتنی بر متن برای نمایش اطلاعات ساختاریافته است و همانند HTML یک زبان نشانه گذاری است. این فرمت از قالب استاندارد قدیمی‌تری به نام SGML (ISO 8879) مشتق شده است تا برای استفاده در وب مناسب‌تر باشد. از xml استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود و حتی برای توسعه رابط کاربری در اندروید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اهمیت نقشه سایت در سئو

درباره اهمیت سایت مپ در سئو باید گفت که ربات خزنده گوگل برای درک وب سایت و ساختار آن، پس از ورود به سایت، اطلاعات آن صفحه را ذخیره می‌کند و سپس به دنبال لینک‌هایی می‌گردد که از آن صفحه به سایر صفحات لینک شده باشد. سپس با ورود به آدرس‌های دیگر، همین کار را مجددا انجام می‌دهد و بنابراین به همین شکل فهرستی کامل از آدرس‌های سایت را اصطلاحا کشف (Discover) می‌کند. ممکن است این لینک‌ها را همان موقع به صورت کامل بررسی و ایندکس کند و یا اینکه این کار را برای یک زمانبندی دیگری موکول کند.

بنابراین کاری که یک ربات خزنده انجام می‌دهد این است که دائما به دنبال لینک‌های داخلی و درک ساختار سایت و جایگاه هر لینک در وب سایت باشد. گاهی یافتن برخی لینک‌ها به دلیل عدم لینک سازی مناسب و یا به دلایلی دیگر، برای ربات جستجوگر سخت باشد و یا حتی نتواند برخی لینک‌های مهم را پیدا کند. در چنین شرایطی یک نقشه سایت می‌تواند به صورت مناسب تمام لینک‌ها را در اختیار ربات خزنده بگذارد تا بتواند به لینک‌های داده شده دسترسی پیدا کند و آن‌ها را با لیست یافته‌های خود همگام کند.

بنابراین ایجاد سایت مپ در سایت می‌تواند نقش مهمی را برای خزنده گوگل داشته باشد تا راحت‌تر بتواند از تغییرات و به‌روز‌رسانی لینک‌ها در سایت آگاهی داشته باشد.

چگونه نقشه سایت موئری داشته باشیم؟

 

آموزش ساخت sitemap

برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) قابلیت ایجاد خودکار سایت مپ را دارند اما اگر سایت شما اختصاصی توسعه داده شده است و یا سیستم مدیریت محتوای شما از قابلیت ساخت خودکار نقشه سایت پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از پلاگین سایت مپ استفاده کنید.

اگر سایت شما اختصاصی توسعه داده شده باشد، می‌توانید از توسعه دهنده بک‌اند سایت خود بخواهید تا پکیجی برای ساخت سایت مپ به صورت خودکار به سایت شما بیفزاید.

 

آموزش ساخت سایت مپ در لاراول

اگر قصد افزودن قابلیت ساخت sitemap به صورت خودکار به یک سایت در لاراول را دارید، می‌توانید از پکیج laravel-sitemap استفاده کنید که یک xml sitemap generator است.

برای استفاده از این پکیج باید کد زیر را با composer اجرا کنید:

composer require spatie/laravel-sitemap
  • این پکیج قابلیت generate کردن فایل xml بر اساس دیتای لینک‌هایی که به آن می‌دهید را دارد
  • این پکیج قابلیت generate خودکار و خزش (Crawl) سایت شما را دارد
  • با این پکیج می‌توانید یک generator شخصی سازی شده بنویسید

برای جمع آوری خودکار sitemap xml می‌توانید پس از افزودن این پکیج به پروژه خود با کامپوزر، کد زیر را اجرا کنید:

SitemapGenerator::create('https://example.com')->writeToFile($path);
  • در کد بالا $path مسیری است که قصد دارید فایل xml در آنجا ذخیره شود
  • حتما توجه داشته باشید که برای آپدیت همیشگی این فایل، این کد را در یک Task Scheduler قرار دهید تا در زمانبندی مناسب اینکار همیشه انجام شود و محتوای آن به روز شود.

 

آموزش ساخت sitemap در وردپرس

خوشبختانه قابلیت نمایش سایت مپ در وردپرس به صورت خودکار از نسخه 5.5 وردپرس به بالا انجام می‌گیرد. مسیر این فایل در /wp-sitemap.xml قرار می‌گیرد.

سایت مپی که در وردپرس به صورت پیشفرض جنریت می‌شود، شامل اطلاعاتی مانند تصاویر، ویدیو و سایر اسناد نیست. در چنین شرایطی بهتر است که از افزونه‌هایی مانند Yaost SEO برای سایت مپ وردپرس استفاده کنیم.

 

ساخت نقشه سایت sitemap در وردپرس به کمک افزونه Yaost SEO

1. در صفحه داشبورد وردپرس، به بخش افزونه‌ها بروید و Yaost SEO را جستجو کنید.

2. پس از یافتن افزونه، بر روی نصب کلیک کنید و منتظر باشید تا پلاگین نصب شود.

3. پس از نصب افزونه، یک تب جدید در کنترل پنل به نام سئو ایجاد می‌شود. بر روی آن کلیک کنید و پس از باز شدن لیست، بر روی عمومی کلیک کنید.

4. به بخش امکانات افزونه یوست سئو بروید و نقشه‌های xml سایت را فعال کنید و سپس ذخیره تغییرات را انتخاب کنید.

 

روش ساخت sitemap با ابزار‌های آنلاین

روش‌های دیگری هم برای ساخت نقشه سایت وجود دارد. برای مثال می‌توانید از ابزار‌های خدماتی آنلاین استفاده کنید که می‌توانند برای وب سایت شما نقشه سایت جنریت کنند.

برخی از ابزار‌های رایگان ساخت سایت مپ:

 

آموزش افزودن نقشه سایت به فایل robots.txt

خوب است بدانید که ربات‌های خزش همیشه فایل robots.txt را بررسی می‌کنند تا بتوانند متوجه شوند که چه مسیر‌هایی از سایت را باید مشاهده کنند و چه صفحاتی را مجاز نیستند. این فایل حکم یک راهنما برای شناسایی مسیر توسط ربات‌های خزش را دارد که گوگل بات نیز توجه ویژه‌ای به این فایل دارد.

در این فایل می‌توانیم مسیر نقشه سایت خود را مشخص کنیم تا در صورتی که هر ربات خزشی قصد Crawl سایت ما را داشت، نقشه سایت را هم در اختیار داشته باشد.

برای افزودن این دستور به فایل robots.txt می‌توانیم دستور زیر را در این فایل قرار دهیم. در این مثال به جای yoursite.com باید مسیر سایت خود را قرار دهید.

Sitemap: https://yoursite.com/sitemap.xml

 

آموزش ثبت نقشه سایت به گوگل سرچ کنسول

ثبت سایت مپ در گوگل سرچ کنسول بسیار ساده است. کافیست مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید sitemap خود را به گوگل معرفی کنید.

  1. وارد پنل سرچ کنسول خود شوید و بر روی تب Sitemaps در مجموعه تب‌های Index کلیک کنید. ورود به پنل Google Search Console
  2. حال در زیر عنوان Add a new sitemap، آدرس URL نقشه سایت خود را قرار دهید. افزودن یک sitemap جدید
  3. پس از افزودن سایت مپ، باید همانند این تصویر حالت انتظار باشد تا گوگل در بهترین زمان اقدام به خواندن و Crawl آن کند. البته اگر با پیغامی مانند Couldn't fetch مواجه شدید، احتمالا آدرس sitemap را به درستی وارد نکرده‌اید. بنابراین با افزودن درست sitemap، بعد از کراول سایت مپ خواهید دید که وضعیت آن Success و سبز رنگ خواهد شد. افزوده شدن Sitemap به لیست نقشه‌های سایت

نقشه سایت فایلی است که در آن اطلاعاتی در مورد صفحات، ویدئوها و سایر فایل‌های موجود در سایت خود و روابط بین آنها ارائه می‌کند. موتورهای جستجو مانند گوگل این فایل را می‌خوانند تا سایت شما را با کارایی بیشتری بخزند.

معمولا سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس به صورت پیشفرض نقشه سایت را به صورت اتوماتیک به سایت اضافه می‌کنند اما می‌توان از افزونه Yaost SEO در وردپررس استفاده کنید.

برای اینکار می‌توانید از افزونه‌ها، پکیج‌ها و یا حتی ابزار‌های آنلاین مانند xml-sitemaps استفاده کنید.

  • 1. وارد پنل گوگل سرچ کنسول شوید
  • در بخش Index به Sitemaps بروید.
  • آدرس سایت مپ خود را در فیلد Add a new Sitemap قرار دهید و سپس دکمه Submit را بزنید.
5 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به