منظور از زامبی پیج چیست و چگونه آن‌ها را برطرف کنیم؟

  • استک لرن
  • 09 اردیبهشت 1401
What is zombie pages

زامبی پیج چیست - ممکن است بسیاری از اصول سئو، مانند به‌روز‌رسانی محتوا، سئو تکنیکال، ایجاد محتوای با‌کیفیت و... را انجام دهید اما هنوز هم به رتبه دلخواه خود نرسید و نتوانید به صفحه اول نتایج جست‌و‌جو گوگل راه یابید. یکی از عللی که می‌تواند باعث چنین مسئله‌ای شود، صفحات هرز یا زامبی پیج‌ها هستند.

سایت را مثل یک مزرعه در نظر بگیرید. اگر در مزرعه شما علف‌های هرز بروید، باعث کاهش باروری محصول شما و در نهایت کاهش نتیجه از کاشت محصول خواهد شد. بنابراین یکی از کار‌های مهم در چنین شرایطی، از بین بردن علف‌های هرز است تا محصول شما نفس راحتی را بکشد و بتواند کیفیت بهتری را در نهایت ارائه دهد.

اگر صفحات هرز وب سایت پاکسازی نشوند، باعث کاهش کیفیت سایر صفحات و همچنین کاهش بودجه خزش (Crawl) می‌شود. اگر بتوانید این صفحات هرز را از بین ببرید، وب سایت نفس راحتی خواهد کشید و کافیست پس از حذف این صفحات، به عقب بنشینید و رشد چشمگیر آن را مشاهده کنید.

بله درست شنیده‌اید! حذف صفحات هرز می‌تواند سایت شما را با یک رشد چشمگیر مواجه کند. بنابراین با شناسایی این صفحات می‌توانید یک رشد قابل توجه را به سایت خود هدیه کنید.

زامبی پیج Zombie Page چیست؟

زامبی‌پیج‌ها صفحاتی هستند که با داشتن محتوای بی‌ارزش و داشتن اعتبار کم، اعتبار کل سایت را کاهش می‌دهند. برای مثال صفحاتی که خالی هستند یا محتوایی ندارند یا زیر 300 کلمه محتوا دارند، و یا صفحات دسته‌بندی یا برچسب که عملا محتوایی در آن‌ها نیست و یا تکراری هستند.

Zombie Page‌ها صفحاتی هستند که بدون داشتن هدفی خاص و با داشتن محتوای بی‌ارزش و اعتبار پایین در سایت وجود دارند و توسط موتور‌های جست‌و‌جو و کاربران قابل مشاهده باشند.

در ابتدا گوگل به این صفحات اعتباری اختصاص نمی‌دهد اما در مراحل بعد باعث کاهش اعتبار دامنه سایت خواهند شد.

متا تگ Canonical چیست؟

 

چه صفحاتی زامبی پیج هستند؟

حال که مفهوم زامبی پیج و سایت زامبی آشنا شدید، بهتر است ببینیم که چه صفحاتی می‌توانند کاندید Zombie Page باشند. به طور کلی موارد زیر می‌تواند باعث ایجاد صفحات زامبی در سایت شما شود:

  • مقالاتی که محتوای آن‌ها کمتر از 300 کلمه باشد
  • مقالات یا صفحاتی که از دیگران کپی کرده باشید
  • صفحات دسته‌بندی مقالات یا محصولات که عاری از محتوا هستند
  • صفحات برچسب تکراری یا بدون محتوا
  • صفحات محصولاتی که محتوای کافی ندارند و یا از محتوای کپی استفاده کرده‌اند
  • ساخت صفحات برچسب بدون داشتن استراتژی درست و ایجاد تعداد زیادی صفحه برچسب با محتوای بی‌ارزش
  • صفحاتی که به دلیل داشتن اعتبار پایین، ارزش محتوایی پایینی دارند
  • صفحات 404
  • صفحات قدیمی که دیگر ارزش محتوایی روز را ندارند

در بالا یک لیست از صفحاتی که می‌توانند کاندید زامبی پیج‌ها باشند را ارائه کردیم. البته به صورت کلی انواع زامبی پیج‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

تاثیرات مخرب زامبی پیج بر روی سئو سایت

همانطور که گفتیم، ممکن است زمان زیادی را برای سئو سایت گذاشته باشید، محتوای خوب تولید کرده باشید، رپورتاژ آگهی کرده باشید و بک‌لینک‌های زیادی را دریافت کرده باشید، بر روی مسائل فنی سایت کار کرده باشید اما باز هم نتوانسته‌اید نتیجه دلخواه را گرفته باشید و سایت شما در یک وضعیت متعادلی بدون تغییر ایستاده باشد. در چنین شرایطی که بر روی همه مسائل سایت کار شده اما باز تغییری در نتایج حاصل نشده است، باید به اثرات مخرب Zombie Page شک کرد.

مشکل این است که این صفحات باعث می‌شوند اعتبار دامنه شما به طور چشمگیری کاهش یابد. همانطور که در مقاله اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت توضیح دادیم (پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید)، اعتبار دامنه شما مجموع اعتبار صفحات شماست و بدین گونه محاسبه می‌شود. با وجود صفحات زامبی در سایت شما، رتبه پایین این صفحات بر روی اعتبار کلی دامنه شما اثر زیادی خواهد گذاشت و در نتیجه میانگین اعتبار صفحات شما را کاهش می‌دهد. پس اعتبار دامنه شما به طور کلی کاهش خواهد یافت و این یعنی از رقبای خود عقب مانده‌اید!

یکی از مسائل مهم دیگری که زامبی پیج‌ها باعث ایجاد آن می‌شوند، کاهش بودجه خزش ربات گوگل است. گوگل برای هر سایتی یک میزان بودجه خزش در نظر می‌گیرد. با دیدن صفحاتی که ارزش کمی دارند، گوگل نیز اقدام به کاهش بودجه سایت ما خواهد کرد و این یعنی کمتر به سایت ما سر می‌زند و آن را بررسی خواهد کرد.

خطرات وجود زامبی پیج در سایت


انواع زامبی پیج‌ها

حال که متوجه شدیم که صفحات کم ارزش چگونه می‌تواند باعث تولید Zombie Page شود، هنوز موارد دیگری وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنیم. این موارد نیز ممکن است جز زامبی پیج‌ها تلقی شوند.

 

1. صفحات غیر پاسخگو (Non-responsive Pages)

صفحات غیر ریسپانسیو دقیقا همان چیزی هستند که از نام آن پیداست. پیمایش این صفحات معمولا خیلی طول می‌کشد و نمی‌توان با موبایل یا دسکتاپ با آن‌ها تعامل کرد.

از آنجایی که گوگل چنین صفحاتی را دوست ندارد، به راحتی می‌توانند به تجربه کاربر و سئوی وب سایت شما آسیب بزنند.

 

2. صفحات با کیفیت محتوای پایین

کیفیت پایین می‌تواند به این معنی باشد که بسیاری از موارد در مقالات وبلاگ اشتباه پیش رفته است. این محتوا می‌تواند خیلی کوتاه باشد و یا حتی از دیگران کپی شده باشد.

یک صفحه محتوای با کیفیت پایین را می‌توان به عنوان صفحه ای در وب سایت شما در نظر گرفت که معمولاً کمتر از 300 کلمه دارد و هیچ هدفی را دنبال نمی کند. حتی برای صفحاتی که سال‌ها به‌روزرسانی نشده‌اند، می‌توان از آن‌ها به عنوان زامبی پیج‌های برتر یاد کرد.

دلیل هر چه که باشد، این صفحات برای یک وب سایت سالم خوب نیستند. از آنجایی که عوامل مختلف می تواند پیامدهای متفاوتی برای وب سایت شما داشته باشد، می‌توان گفت که یا باید آنها را برطرف کنید یا آنها را حذف کنید.

 

3. صفحاتی که ایندکس نشده‌اند

گوگل یک راهبرد بسیار خاص برای ایندکس کردن محتوا و تعیین کیفیت صفحات شما دارد. زمان صرف شده توسط خزنده‌ها در یک سایت را بر تعداد صفحات سایت شما تقسیم می‌کند و اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که پروسه خزش را کند کند، آن صفحات را فهرست نمی‌کند.

اگر چنین صفحاتی در سایت شما وجود داشته باشد، گوگل به طور خودکار آنها را به عنوان صفحات ارزشمند تلقی نمی‌کند و احتمال رها شدن این صفحات توسط کاربران نیز زیاد است. بنابراین چنین صفحاتی نمی‌توانند ترافیک مستقیمی از گوگل دریافت کنند و آن‌ها را Zombie Page در نظر می‌گیرد.

 

4. صفحاتی که برای سئو بهینه نشده باشند

یکی از مسائل دیگری که می‌تواند باعث تولید زامبی پیج شود، عدم بهینه‌سازی مناسب صفحات سایت برای سئو باشد. ممکن است یک محتوای بسیار ارزشمند را نوشته باشید و از همه نظر از لحاظ نگارش و محتوا کامل باشد اما باز رتبه خوبی نگیرد و در نتایج ظاهر نشود.

در چنین شرایطی ممکن است مشکل از سئو صفحات سایت شما باشد. حتما بررسی کنید که از لحاط سئو تکنیکال، سئو داخلی و... صفحات شما مشکلی نداشته باشند.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو داخلی

 

چگونه حل مشکل زامبی‌پیج‌ها می‌تواند به بهبود سایت کمک کند؟

اگر Zombie Page‌ها را پیدا کنید و آن‌ها را حل کنید، می‌تواند تاثیر چشمگیری در کیفیت سایت شما داشته باشد.

  • ایندکس شدن صفحات درست: با حذف صفحات زامبی، برای گوگل درک سایت و صفحاتی که با‌ارزش هستند، آسان خواهد شد و برای صفحاتی که ارزشی ندارند، تمرکز نمی‌کند
  • افزایش تجربه کاربری: با حل مسئله زامبی پیج‌ها، به کاهش بانس ریت (نرخ پرش) سایت کمک خواهید کرد. دلیل آن نیز مشخص است؛ کاربران با صفحات کم کیفیت کمتری سر‌و‌کار خواهند داشت و تجربه بهتری را در سایت شما خواهند داشت.
  • تاثیر در افزایش کیفیت سایت: در هنگام اجرای کمپین تبلیغاتی Google Ads، عواملی مانند امتیاز کیفیت و رتبه آگهی نقش مهمی در قرار دادن تبلیغات شما در نتایج جستجو دارند. هرچه صفحات ارزشمند و زامبی کمتری داشته باشید، انتظار می‌رود این امتیازات بهتر باشد. افزایش کیفیت سایت رابطه مستقیمی با افزایش بازدید سایت دارد.

 

آموزش حذف زامبی پیج‌ها Zombie Page

به طور کلی برای حل مشکل Zombie Pages دو روش کلی وجود دارد:

  • بهبود این صفحات
  • حذف این صفحات

 

بهینه‌سازی زامبی پیج‌ها

همانطور که قبلا بحث شد، این صفحات ارزشی ندارند و یا ارزش آن‌ها به بسیار کم است. این می‌تواند به دلایل متعددی مانند کیفیت محتوای پایین، بارگذاری طولانی صفحه، وجود تگ‌های noindex و... باشد.

در اینجا روش‌هایی که می‌توانید مشکل Zombie Page‌ها را با بهینه‌سازی صفحات حل کنید، لیست شده است:

  • بررسی و به‌روز‌رسانی محتوا: به کمک این روش صفحاتی که ارزشی ندارند و یا ارزش آن‌ها بسیار کم است، می‌توانند به‌روز شوند. با ویرایش این شکل صفحات می‌توانید دوباره ارزش آن‌ها را افزایش دهید.
  • ریدایرکت صفحات: تصور کنید که در پنل وردپرس خود تعدادی صفحه دارید که محتوای بسیار با‌ارزشی دارند و رتبه خوبی نیز دارند. در کنار آن، تعدادی صفحه دارید که ارزش آن‌ها بالعکس پایین است و به محتوای با‌ارزش شما نیز شبیه است. در چنین شرایطی، چنین صفحاتی که کاری را از پیش نمی‌برند، بهتر است که به آن صفحه با‌ارزش ریدایرکت شود.
  • بهینه کردن طراحی سایت: اگر مشکل صفحات شما ریسپانسیو نبودن آن‌هاست، می‌توانید با حل مشکلات طراحی سایت و افزایش بارگذاری صفحات، مشکل را حل کنید.

 

حذف زامبی پیج‌ها

در حالی که حذف صفحات ممکن است وب سایت شما را بسیار سریعتر و آسان‌تر کند، اما همچنان می‌تواند منجر به از دست رفتن داده‌های مهم شود. چگونه؟ اجازه دهید به شما بگویم.

اگر صفحاتی را بدون درک اهمیت آنها حذف کنید یا اگر وب سایت شما به آنها نیاز داشته باشد، ساختار داخلی صفحات خود را به هم خواهید زد. حذف صفحات خاص (مانند صفحات دسته‌بندی) می‌تواند بر ساختار سایت تاثیر منفی بگذارد. اگر می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید، حذف این صفحات زامبی می‌تواند تأثیر خوبی بر سئوی کلی سایت شما داشته باشد. به این فکر کنید که: هر چه تعداد صفحات کمتر باشد، مشکلات کمتری وجود دارد.

در صورتی که احساس می‌کنید بعضی از صفحات شما می‌توانند باعث جذب بازدید شوند و ارزش دارند، آن‌ها را نگه دارید و حذف نکنید.

همچنین صفحاتی مانند تماس با ما، درباره ما، قوانین و مقررات و... را حذف نکنید. زیرا این صفحات ساختار کلی هر سایتی را مشخص می‌کنند و به آن‌ها نیاز دارید.

 

چگونه صفحات زامبی را در سایت از طریق سرچ کنسول پیدا کنیم؟

یکی از روش‌های رایج برای تشخیص زامبی پیج‌ها استفاده از سرچ کنسول است. قبل از استفاده از این روش حتما توجه داشته باشید که این روش برای سایت‌هایی کاربرد دارد که آمار گوگل سرچ کنسول آن به حد مناسبی رسیده باشد که بتوان تفاوت میزان بازدید و قدرت صفحات مختلف را نسبت به هم مشاهده کرد.
برای استفاده از این روش مراحل زیر را انجام دهید.

  1. به تب Search Results در بخش Performance سرچ کنسول بروید. گزینه Search Results در بخش Performance
  2. در این صفحه می‌توانید به وضوح میزان کلیک‌ها و ایمپرشن‌های سایت را ببینید. برای اینکه بتوانید بر اساس صفحات میزان بازدید را ببینید، بر روی تب Page کلیک کنید. انتخاب تب Page در Search Performance
  3. برای اینکه بر اساس کمترین impression مرتب سازی شود، بر روی دکمه impression کلیک کنید تا لیست بر اساس کمترین impression مرتب شود. حال می‌توانید صفحاتی را مشاهده کنید که به احتمال زیاد به دلیل کم بودن میزان impression، احتمالا Zombie Page هستند و با بررسی محتوای آن‌ها می‌توانید از محتوای کم ارزش و اعتبار کم این صفحات اطمینان پیدا کرد.
    صفحاتی که به رنگ قرمز مشخص شده‌اند، به احتمال قوی زامبی پیج هستند. صفحات را به همین شکل به جلو ببرید و سایر صفحات را نیز بررسی کنید. مرتب سازی بر اساس کمترین impression

صفحاتی هستند که ارزش محتوایی آن‌ها احتمالا پایین است و باعث ایجاد صفحات زیاد بی‌ارزش و در نتیجه کاهش رتبه سایت، افزایش نرخ پرش و کاهش بودجه خزش شوند.

  • بهینه‌سازی دوباره این صفحات
  • noindex کردن صفحات زامبی
  • ریدایرکت 301
  • حذف صفحات بی‌ارزش
ارسال نظر :
پاسخ به