گوگل ادوردز (Google Adwords) یا گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

  • حسین کرمی
  • 08 اردیبهشت 1401
What is Google Ads?

گوگل ادز چیست - همانطور که می‌دانید، یکی از اهداف هر صاحب یا مدیر سایتی این است که بتوانند افزایش ورودی گوگل را به ارمغان برسانند. برای اینکار یک سایت باید به صورت همیشگی تولید محتوا کند، مطالب جدید و به‌روز در اختیار کاربران قرار دهد تا گوگل نیز به آن اهمیت داده و رتبه سایت را افزایش دهد. افزایش رتبه صفحات به این معناست که کاربران بیشتری می‌توانند به محتوای آن سایت دسترسی پیدا کنند و این باعث افزایش بازدید سایت خواهد شد.

ممکن است با خود فکر کنید که تولید محتوا کار سختی نباشد و مدیریت یک سایت چالش زیادی ندارد اما چنین فکری کاملا اشتباه است. تولید محتوا کاری بسیار زمانبر است و در کنار آن، باید صبر زیادی داشته باشید تا گوگل اعتبار سایت شما را افزایش دهد. بسیاری از سایت‌های رقیب شما نیز برای افزایش اعتبار اقدام به هزینه برای رپورتاژ و دریافت بک لینک می‌کنند که باعث می‌شود هدف شما در رسیدن به نتایج اول موتور‌های جستجو بسیار چالش برانگیز شود. آیا روشی وجود دارد که بتوانیم در گوگل به نتایج بالاتری دست یابیم؟ خوشبختانه به کمک جی ادز (G-ads) این امکان وجود دارد.

گوگل ادز (Google Ads) یا به اختصار جی ادز که قبلا با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) شناخته می‌شد، سیستم تبلیغات در گوگل است که به مدیران سایت‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند در این موتور جستجوی پر‌مخاطب تبلیغات کنند.

این ابزار یک شبکه پرداخت هزینه بر اساس کلیک (Pay Per Click) است که به کمک آن می‌توانید در نتایج جستجوی گوگل در سطحی بالاتر و قابل توجه قرار گیرید.

در ادامه با این پلتفرم آشنا خواهیم شد و آموزش رایگان گوگل ادز را می‌توانید ببینید.

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

تعریف گوگل ادوردز - در سال 2000 برای اولین بار سیستم تبلیغات گوگل با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) معرفی شد که بعد‌ها به نام گوگل ادز (یا جی ادز) تغییر نام داد. بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کار‌های آنلاین پلفترم تبلیغات در گوگل را برای افزایش مشتریان و ارتقای کسب‌و‌کار خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند به صورت هدفمند به مشتریانی که قصد رسیدن به آن‌ها را دارند، برسند.

حال اگر می‌پرسید که کاربرد گوگل ادوردز چیست، باید گفت که در عباراتی که رقابت بسیار زیاد است، می‌تواند باعث افزایش بازدید و در نتیجه افزایش CTR شود. همچنین ایمپرشن شما بسیار زیاد می‌شود و به ازای هر کلیکی که توسط کاربران انجام می‌شود، از هزینه‌ای که برای آن کرده‌اید، کاسته خواهد شد. در ادامه در رابطه با هزینه تبلیغ در گوگل نیز صحبت خواهیم کرد.

این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد که در صفحه نتایج جستجو (SERP گوگل)، تبلیغات متنی خود را نمایش دهند که با ریچ ریزالت Ads مشخص می‌شوند. تعرفه گوگل ادز نیز به شکل پرداخت به ازای کلیک (CPC) است؛ یعنی فقط به ازای کلیک هزینه خواهید داد و در غیر اینصورت تبلیغ شما تا زمانی که تمام کلیک‌ها انجام نگیرد، نمایش داده خواهد شد.

 

گوگل ادز چه تفاوتی با گوگل ادوردز دارد؟

در گذشته این پلتفرم که به گوگل ادوردز (Google Adwords) معروف بود، فقط امکان نمایش تبلیغات در بخش نتایج جستجو (SERP) را داشت اما با افزوده شدن امکان تبلیغات به صورت بنری و نمایشی، نام این پلتفرم به کلی تغییر کرد و به Google Ads تغییر نام داد.

بنابراین در تعریف گوگل ادوردز باید گفت که این قابلیت برای نتایج جستجو بیشتر کاربرد دارد ولی نام جی ادز را بیشتر برای تبلیغات نمایشی بکار می‌برند. در ادامه با هزینه گوگل ادوردز نیز آشنا خواهید شد.

شبکه نمایشی Google Ads بسیار گسترده است. جی ادز گوگل می‌تواند در پلتفرم‌های یوتیوب، بلاگر و میلیون‌ها سایت و اپلیکیشن دیگر که تبلیغات گوگل را در سایت خود نمایش می‌دهند، به صورت هدفمند و با شناخت کاربر قرار دهد. به این معنا که هزینه تبلیغات گوگل ادزی که کرده‌اید، برای افرادی که مناسب آن تبلیغ هستند، نمایش داده خواهد شد.

 

چرا خرید گوگل ادز پیشنهاد می‌شود؟

ممکن است شما هزینه زیادی را برای کسب‌و‌کار آنلاین خود کرده باشید و حال تصمیم دارید که برای افزایش کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری، هزینه بیشتری کنید. همانطور که می‌دانید، هزینه تبلیغات بسیار زیاد است اما اینکه هزینه کنید و نتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید و عملا تبلیغ تاثیر زیادی نداشته باشد، با ضرر مالی مواجه خواهید شد. اینکه کجا برای تبلیغات هزینه می‌کنید، بسیار مهم است. باید بدانید سرمایه خود را در کجا خرج می‌کنید و باید بتوانید بهترین بازدهی را از آن داشته باشید.

همانطور که می‌دانید، موتور جستجوی گوگل بسیار محبوب و پر‌بازدید است. طبق گزارش‌ها به ازای هر دقیقه نزدیک به 4 میلیون جستجو و روزانه بیش از 5.6 میلیارد جستجو در گوگل صورت می‌گیرد. چنین حجم گسترده‌ای از جستجو‌ها مشخص می‌کند که این سرویس چقدر پر‌مخاطب است و می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای کسب‌و‌کار‌های آنلاین داشته باشد.


 در ایران نیز از این موتور جستجو به وفور استفاده می‌شود و موتور جستجوی شماره یک ایرانیان است. سایت‌های زیادی در ایران برای تبلیغات خود از گوگل استفاده می‌کنند. بسیاری از این سایت‌ها حتی در عبارات با رقابت بسیار بالا مانند فروش بلیط هواپیما، در خود تبلیغات Google Adwords در حال رقابت با یکدیگرند! پس گوگل ادز در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مشاغل به این روش بازاریابی و تبلیغات متکی هستند.

البته باید به تحریم گوگل ادوردز در ایران توجه داشته باشید. این سرویس در ایران تحریم است ولی می‌توان به کمک شرکت‌های واسط اقدام به ثبت گوگل ادوردز کرد.

احتمالا برای شما که صاحب یک سایت هستید، جی ادز می‌تواند ترافیک ارگانیک چشمگیری را فراهم کند. هزینه‌ای که برای خرید گوگل ادز می‌کنید، تا آخرین کلیک در نتایج نمایش داده خواهد شد و در دسترس خواهد بود و بنابراین تا آخرین ریالی که هزینه کرده‌اید، صرف جذب کاربران به سایتتان و احتمالا تبدیل به سود خواهد شد. آیا به دلایل بیشتری برای انتخاب این پلتفرم برای تبلیغات خود دارید؟

تبلیغات در گوگل (گوگل ادز)


مزایای گوگل ادز

کاربرد گوگل ادوردز در مزایای بی‌نظیر آن است که می‌تواند برای هر سایت نتیجه‌های شگفت‌انگیزی داشته باشد تا بتواند کسب‌و‌کار اینترنتی خود را توسعه دهد و بتواند از سرویس آنلاین خود کسب درآمد کند. در زیر به برخی از ویژگی‌های گوگل ادوردز پرداخته‌ایم:

  • نتایج سریع: Google Ads سریعتر از روش‌های دیگر تبلیغاتی جواب خواهد داد. زیرا سایت شما به صورت هدفمند و بسیار نزدیک به جستجوی کاربر و هدف کاربر از جستجو (Search Intent) است. همین ویژگی باعث می‌شود که دقیقا بتوانید به کاربرانی که هدف شماست، برسید.
  • قابلیت تست و آزمایش: گوگل ادز این امکان را دارد که بتوانید آزمایش کنید که چه چیزی نتیجه می‌دهد و چه چیزی نتیجه مدنظر را ندارد. برای مثال می‌توانید برای یک کمپین گوگل ادز کلید واژه‌های مبتنی بر یک سرویس را تست کنید و در صورتی که نتیجه بخش نبود، ماه بعد با یک سری کلید واژه دیگر این کار را انجام دهید.
  • بررسی نتایج: یکی از قابلیت‌های گوگل ادز این است که می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را بررسی کنید و ببینید که تبلیغ شما در گوگل چقدر موثر و نتیجه‌بخش بوده است. می‌توانید ببینید که چه کلید واژه‌هایی نتایج بهتری را داده‌اند و کدام کلید واژه‌ها CTR بهتری داشته‌اند.
  • اتعطاف پذیر بر اساس میزان بودجه: یکی از مزایای روش پرداخت بر اساس کلیک این است که می‌توانید به اندازه وسع بودجه خود هزینه کنید و تعرفه گوگل ادوردز مناسب خود را انتخاب کنید.
  • تبلیغات هدفمند: قابلیت هدف قرار دادن دقیق مخاطب و بدست آوردن مخاطبان هدف باعث می‌شود که هزینه برای گوگل ادز ارزشش را داشته باشد.
  • هزینه بر اساس کلیک (CPC): قابلیت پرداخت بر اساس کلیک یکی از ویژگی‌های مثبت این پلتفرم است. زیرا کسب‌و‌کار‌های کوچک هم می‌توانند با هزینه بر اساس وسع خود هزینه کنند و فقط برای بر اساس کلیکی که انجام می‌شود، هزینه خواهند کرد و بر اساس تعداد نمایش هزنیه‌ای کاسته نخواهد شد.

 

معایب گوگل ادز

مانند هر پلتفرمی در دنیا، Google Ads نیز معایب خودش را دارد. البته معایب آن بعضا به خود ما بر‌می‌گردد و ما باید قبل از انجام هر کاری به این موارد توجه کنیم.

  • گوگل ادز به تنهایی کافی نیست: این در نهایت ساختار سایت و جذابیت آن است که می‌تواند کاربر را متقاعد کند که از شما خریدی انجام دهد. بنابراین اگر سایت شما این قابلیت را ندارد و نمی‌تواند کاربر را به مشتری تبدیل کند، ممکن است هزینه‌ای که کرده‌اید، هدر برود.
  • انتخاب کلمات کلیدی نا‌مناسب: برای کسانی که تجربه کافی در حوزه دیجیتال ندارند و با مفهوم قصد جستجوی کاربر (Search Intent) آشنایی زیادی ندارد، احتمالا یافتن کلمات کلیدی مناسب و تحقیق کلمات کلیدی آشنایی کمی دارند و با رفتار کاربران در هنگام جست‌و‌جو در گوگل آشنایی ندارند. ممکن است برای کسانی که خود کمپین تبلیغاتی گوگل ادز خود را مدیریت می‌کنند، هزینه زیادی انجام شود اما نتیجه مناسبی نگیرند و این به دلیل انتخاب کلمات کلیدی نا‌مناسب برای کمپین باشد.
  • زمانگیر بودن مدیریت کمپین: مدیریت کمپین تبلیغاتی حتی برای کسانی که تجربه کافی را دارند، می‌تواند زمان‌بر باشد. بنابراین بهتر است یک نفر را برای مدیریت تبلیغات خود در نظر بگیرید و یا مدیریت آن را به شرکت‌های تبلیغاتی که کار مدیریت اکانت را نیز انجام می‌دهند، بدهید.
  • تنظیمات زیاد: یکی از مسائلی که ممکن است شما در مدیریت کمپین تبلیغات خود داشته باشید، مسئله تنظیمات زیاد پنل گوگل ادز است. این تنظیمات برای هدف قرار دادن کاربران نهایی و بهینه‌سازی کمپین تبلیغاتی مورد نیاز است اما برای کسانی که دانش کافی این کار را ندارند، پیشنهاد می‌شود که از اکانت‌های مدیریت شده استفاده کنند تا نیازی به یادگیری پنل گوگل ادز نداشته باشند.

 

آموزش تبلیغ در گوگل ادز (درج آگهی در گوگل)

آموزش گوگل ادز - هنگامی که شما قصد تولید محتوا برای سایت خود را دارید، قبل از هر کاری باید کلمات کلیدی مرتبط با محتوا و سایت خود را جمع‌آوری کنید. انتخاب کلمه کلیدی بسیار مهم است. کلمه کلیدی می‌تواند یک عبارت یا یک تک کلمه باشد. در Google Adwords هم به همین شکل است. برای اینکه بتوانید تبلیغ خود را در گوگل نمایش دهید، باید لیستی از کلمات کلیدی که مد نظر دارید را انتخاب کنید. البته گوگل نیز به شما پیشنهاد‌هایی را برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می‌دهد. ابزار Google Keywords Planner نیز برای راهنمایی بیشتر شما برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب توصیه می‌شود.

برای خرید تبلیغات گوگل ابتدا باید مراحل ساخت اکانت گوگل ادز را انجام دهید و کمپین گوگل ادوردز خود را راه‌اندازی کنید که در پست بعدی روش ایجاد کمپین و ساخت حساب کاربری Google Ads را آموزش خواهیم داد.

 

هزینه تبلیغ در گوگل ادز (گوگل ادوردز)

تعرفه گوگل ادوردز بسیار مناسب است و از قیمت معقولی برخوردار است. اگر قصد خرید گوگل ادز برای سایت خود را دارید و به دنبال قیمت گوگل ادوردز هستید، به زودی یک مقاله برای خرید گوگل ادز و همچنین نحوه پرداخت هزینه Google Ads را قرار خواهیم داد که در آنجا هزینه و میزان تعرفه مشخص خواهد شد.

به صورت کلی به ازای هر یک نفر حدودا 2000 تومان هزینه خواهید کرد که با توجه به اینکه کاربران هدف هستند، کاملا معقول و به صرفه اقتصادی است.

 

نتیجه گیری خرید گوگل ادز

آیا Google Ads ارزشش را دارد؟ ما معتقدیم که بله! اگر از این روش تبلیغاتی به درستی استفاده کنید و یا برای مدیریت حساب گوگل ادوردز خود از یک تیم حرفه‌ای کمک بگیرید، می‌توانید نتایج بسیار خوبی را از درج تبلیغ در گوگل بگیرید.

اما قبل از شارژ حساب گوگل ادز خود توجه کنید که؛ در صورتی که قصد فروش از سایت خود را دارید، در قدم اول باید سایت شما امکان اینکه کاربر را به مشتری تبدیل کند و او را متقاعد به خرید از شما کند، داشته باشد. ما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا بر روی بهینه سازی سایت برای گوگل کار کنید و پس از انجام تمامی مراحل سئو، به سراغ سئو خارجی بیایید و برای تبلیغات نیز از گوگل کمک بگیرید.

Google Ads محصولی است که می‌توانید از آن برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود، کمک به فروش محصولات یا خدمات، افزایش آگاهی و افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنید.

قطعا. تبلیغات گوگل ارزش آن را دارد زیرا روشی مقرون به صرفه برای کسب‌و‌کارها در هر اندازه‌ای فراهم می‌کند تا به مخاطبان هدفمند و نامحدود دسترسی پیدا کنند. آنها بسیار منعطف هستند و می‌توانید هر زمان که بخواهید شروع کنید، متوقف کنید، مکث کنید یا حتی قیمت پیشنهادی خود را تنظیم کنید.

البته! اما نام سرویس آن Google AdSense نام دارد و پلتفرمی است که سعی می‌کند همه را برنده مالی کند: تبلیغ کنندگان از طریق برنامه AdWords مشتریان یا فروش جدیدی دریافت می کنند، Google برای ارائه آن تبلیغات پول دریافت می‌کند و زمانی که مردم روی آنها کلیک می‌کنند پول دریافت می‌کنید.

PPC مخفف Pay Per Click به معنای پرداخت به ازای کلیک است. در این روش تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی تبلیغ انجام می‌دهند، محاسبه می‌شود.

CPC مخفف Cost Per Click به معنای هزینه به ازای هر کلیک است. در کمپین‌های تبلیغاتی، CPC به معنای هزینه‌ای است که باید برای هر کلیک بر روی تبلیغ خود پرداخت کنید.
1 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به