نرخ کلیک در سئو - راهکار‌های بهبود Click-Through Rate

  • حسین کرمی
  • 01 فروردین 1401
How To Improve CTR (Click-through rate) for website

احتمالا اگر با مبانی سئو آشنا شده باشید، برای شما هم سوال شده باشد که CTR یا نرخ کلیک چیست؟ Click-through Rate (به اختصار CTR به معنای نرخ کلیک) در واقع نسبت تعداد کلیک‌ها بر روی لینک‌های سایت شما در نتایج موتور‌های جستجو مانند گوگل و بینگ است. بهبود نرخ بازدید از سایت به معنای مخاطبین بیشتر برای سایت و درآمد بیشتر برای شماست. بنابراین اهمیت به این موضوع در بهینه سازی سایت بسیار مهم است که با دانستن تکنیک‌هایی می‌توانید آن را افزایش دهید.

فرمول به دست آوردن CTR بسیار ساده است:

CTR = (click-thoroughs / impressions) * 100

  • impressions: تعداد نمایش صفحات سایت در SERP
  • click-throughs: میزان کلیک بر روی نتایج سایت شما در SERP
SERP چیست؟
SERP مخفف Search engines result page است. همانطور که از اسمش پیداست، همان صفحه نتایج گوگل و بینگ است.

در فرمول بالا می‌توان نتایج مهمی را گرفت:

  • میزان CTR هر چقدر بخواهد بالاتر باشد، باید از مقدار impressions نهایت استفاده را ببرد و بتواند تبدیل به click-through شود
  • CTR به صورت مستقیم به تعداد impressions ارتباطی ندارد اما هر چقدر impressions بیشتر باشد، درصد CTR به واقعیت نزدیک‌تر است

به طور خلاصه ما باید تکنیک‌هایی را به کار ببریم تا بتوانیم از میزان impressions بیشترین تعداد کلیک را دریافت کنیم. اگر به دنبال بهترین و موثرترین راهکار‌های افزایش نرخ کلیک (CTR) هستید، ادامه مطلب را حتما بخوانید.

چرا بهبود CTR مهم است؟

نرخ کلیک یک معیار مهم است که می‌توانید با آن مشتریان خود را درک کنید. CTR به شما می‌گوید که از چه روش‌هایی به مخاطب هدفتان خواهید رسید و بالعکس. کم بودن نرخ کلیک احتمالا به این معناست که شما مخاطب اشتباهی را هدف گرفته‌اید یا لحن شما با مخاطب خود به گونه‌ای نبوده که او را متقاعد کند که بر روی نتیجه سایت شما کلیک کند.

بنابراین اگر بتوانید Click-through Rate را افزایش دهید، به این معناست که توانسته‌اید مخاطبین خود را متقاعد کنید که سایت شما را نسبت به سایت‌های دیگر ترجیح دهند و این بدین معنا است که شما توانسته‌اید مخاطبین خود را بهتر بشناسید و در نهایت بتوانید آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.برای این اتفاق باید بتوانید در درجه اول سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید تا بتوانید ترافیک ارگانیک دریافت کنید.

نرخ کلیک (CTR) بر اساس رتبه در صفحه اول گوگل

البته همه چیز رسیدن به صفحه اول نیست. عوامل و فاکتور‌های بیشتری برای جذب کاربر و متقاعد کردن او در کلیک بر روی سایت شما وجود دارد. برای مثال اگر برند شما برای مخاطب شناخته شده باشد، تاثیر مستقیمی در انتخاب سایت شما در بین دیگر نتایج را دارد. گوگل نیز فاکتور‌های زیادی را در نمایش نتایج به کاربران اعمال کرده است. برای مثال وقتی کاربر ببیند نتیجه سایت شما به همراه Featured Snippets و Rich Snippets نمایش داده شده است، سایت شما را متفاوت‌تر نسبت به سایر نتایج خواهد دید و این باعث کلیک بر روی سایت شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریچ اسنیپت و فیچرد اسنیپت چیست؟

 

10 روش افزایش نرخ کلیک CTR

حال که با اهمیت موضوع نرخ بازدید سایت آشنا شدید، احتمالا برایتان سوال شده باشد که چطور نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم. برای اینکه کاربر را ترغیب کنید که بر روی سایت شما کلیک کند، باید نکاتی را در هنگام نوشتن محتوای سایت خود رعایت کنید. در ادامه سعی می‌کنیم بهترین و موثرترین راهکار‌های بهبود CTR بپردازیم. در اینجا ما 10 روش تاثیرگذار بر روی نرخ کلیک را به شما معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم که به این موارد توجه داشته باشید.

 

1. از کلمات طولانی کلیدی استفاده کنید (Long-tail keywords)

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید CTR ارگانیک سایت خود را افزایش دهید، استفاده از کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) مخصوصا در عنوان، توضیح متا و هدینگ‌ها است. کلمات طولانی باعث می‌شوند که محتوا به هدف جستجو (Search intent) همخوانی داشته باشد.

وقتی کاربران ببینند که یک کلمه طولانی بسیار شبیه به چیزی که به دنبالش هستند در آن مطلب وجود دارد، می‌توانند با خیال راحت بر روی لینک کلیک کنند زیرا مطمئن هستند که در آن مطلب دقیقا به دنبال چیزی که هستند، وجود دارد.

چگونه کلمات کلیدی طولانی (long-tail) را پیدا کنیم؟

ابزار‌های زیادی برای یافتن کلمات کلیدی طولانی وجود دارد. برای زبان فارسی می‌توانید از ابزار‌هایی مانند keywordtool.io و یا پلاگین Keyword Everywhere در مرورگر‌های کروم و فایرفاکس بهره بگیرید. هر دو ابزار بسیار مناسبی برای این کار هستند.

اگر از keywordtool.io قصد استفاده دارید، گزینه Afghanistan / Persian را انتخاب کنید. برای کشور ما ایران به دلایل تحریم‌ها گزینه‌ای وجود ندارد.

 

2. عنوان و توضیحات متا را موثر بنویسید

یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش نرخ کلیک، انتخاب درست عنوان متا (Meta title) و توضیحات متا (Meta Description) است. همانطور که می‌دانید، نتایجی که در SERP نمایش داده می‌شود، معمولا شامل سه بخش عنوان، توضیحات و آدرس آن صفحه است. انتخاب عنوان و توضیحات مناسب (که به عنوان و توضیحات متا معروفند) تاثیر مستقیم در متقاعد کردن کاربران برای کلیک بر روی سایت شما دارد.

  • متا دسکریپشن تاثیر مستقیم در رنکینگ صفحه سایت شما ندارد اما تاثیر مستقیم در CTR دارد. به این دلیل که شما می‌توانید با انتخاب یک توضیح مناسب متا، کاربر هدف خود را جذب کنید تا بر روی لینک شما کلیک کند. بنابراین سعی کنید از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید و همچنین آن را در 150-160 کاراکتر خلاصه کنید.
  • متا تایتل تاثیر مستقیم در رتبه صفحه سایت شما دارد. بنابرابن حتما از کلمه کلیدی که برای صفحه خود انتخاب کرده‌اید، در عنوان متا استفاده کنید. همچنین عنوان را به شکلی بنویسید که کاربر را ترغیب کند که بر روی لینک شما کلیک کند. همچنین سعی کنید حدود 60 کاراکتر برای توصیف عنوان صفحه خود بنویسید.

 

عنوان متا (Meta Title) تاثیرگذار را چگونه انتخاب کنم؟

برای اینکار می‌توانید از تکنیک‌های زیر در نوشتن عنوان بهره ببرید:

  • استفاده از سال جاری در عنوان مانند سال 1401 یا 2022 (برای مثال بهترین رستوران شرق تهران در سال 1401)
  • استفاده از اعداد در عنوان (برای مثال 10 راه موثر در کاهش استرس)
  • استفاده از پسوند‌ "ترین" در کلمات تاثیر گذار (برای مثال بهترین یا موئرترین راهکار غلبه بر بیماری کرونا)
  • استفاده از افعال منفی در عنوان (برای مثال 5 اشتباه مرگبار در انتخاب همسر مناسب)

 

3. از اسکیما و داده‌های ساختار یافته استفاده کنید

قبلا نیز در پست "اطلاعات ساختار یافته و انواع آن" صحبت کردیم و اهمیت آن را تشریح کردیم. داده‌های ساختار یافته که به آن اسکیما (Schema) نیز گفته می‌شود، تاثیر بسزایی برای توصیف مطلب خود به موتور‌های جستجو دارد و بنابراین می‌توانند صفحه شما را درک کنند. سپس موتور‌های جستجو مانند گوگل و بینگ می‌توانند طبق اطلاعاتی که از طریق Structured data دریافت کرده‌اند، اقدام به نمایش اسنیپت‌هایی در SERP در زیر نتیجه سایت شما و یا در مکان‌های دیگر کنند. بنابراین کاربر با دیدن اسنیپت‌ها احتمال می‌دهد که این نتیجه جستجو احتمالا نتیجه بسیار بهتری نسبت به سایر نتایج است زیرا شکل آن متفاوت است و احتمالا این به آن معنا است که گوگل به آن مطلب اهمیت ویژه‌ای داده است.

بنابراین استفاده از این ساختار‌ها در سایت می‌تواند باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما شود. حال ممکن است از خود بپرسید که این نتایج چگونه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند؟ در پست "ریچ اسنیپت چیست و معرفی انواع اسنیپت جذاب" سعی کرده‌ایم انواع آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با آشنایی بیشتر آن‌ها را در سایت خود قرار دهید.

برای افزودن این قابلیت به صفحات سایت خود:

  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه wp schema pro استفاده کنید
  • اگر سایت شما به صورت اختصاصی نوشته شده است، باید از برنامه‌نویس سایت خود بخواهید که این قابلیت را در سایت شما کدنویسی کند

 

4. از URL ساده و توصیفی استفاده کنید

این نکته نیز یکی از بهترین راهکار‌های افزایش Click-through Rate است. برای اینکه یک آدرس مناسب برای صفحه خود تولید کنید، به نکات زیر توجه کنید:

  • آدرس URL کوتاه و با بیان واضح استفاده کنید (برای مثال این چنین آدرسی مناسب نیست: yoursite.com/post/1401/02/03/how-to-improve-ctr. بهتر است به این شکل باشد: yoursite.com/post/how-to-improve-ctr)
  • در آدرس صفحه خود حتما از کلمه کلیدی منتخب صفحه خود استفاده کنید
  • فارسی یا انگلیسی بودن عنوان فرقی ندارد اما به هیچ عنوان به شکل فینگلیس آدرس را ننویسید
  • آدرس URL قابل خواندن و رتبه داده شدن توسط موتور‌های جستجو می‌باشد بنابراین سعی کنید از عبارت مناسب برای URL استفاده کنید

 

5. از فهرست مطالب (Table of Contents) در صفحه خود استفاده کنید

پیوند‌های سایت یک لیست زیر مجموعه برای نتیجه جستجوی مورد نظر است که توسط موتور جستجو پس از خزش و Crawl صفحه شما می‌تواند آن را جمع آوری کرده و به کاربران در هنگام جستجو نمایش دهد. برای اینکه بتوانید به موتور جستجو کمک کنید که زیر مجموعه و فهرست آن مطلب را پیدا کند، از فهرست مطالب در پست خود استفاده کنید. برای اینکار نیازی نیست که به صورت دستی فهرست مطلب را در هنگام نوشتن مطلب بنویسید.

  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌‌توانید از افزونه Easy Table of Contents استفاده کنید.
  • اگر سایت شما به صورت اختصاصی نوشته شده است، از برنامه‌نویس خود بخواهید تا به مطالب سایت شما فهرست مطالب را اضافه کند

Sitelinks در نتایج جستجوی گوگل

 

6. از تصاویر استفاده کنید

استفاده از جلو‌های بصری مانند تصاویر می‌تواند در بهبود CTR بسیار موثر باشد. بر اساس موضوعی که بر روی آن تمرکز دارید، می‌تواند نرخ آن متفاوت باشد اما چیزی که مشخص است، این است که تصاویر می‌توانند به درک بهتر محتوا بسیار کمک کنند و به کاربر شما بگویند که درباره چه چیزی نوشته‌اید. همچنین افزودن تصاویر به صفحه خود می‌تواند باعث نمایش Featured Snippet در نتیجه گوگل شود که حتما در بهبود نرخ کلیک تاثیر مستقیمی دارد.

برای مثال این نتیجه را در نسخه موبایلی گوگل مشاهده می‌کنید. ببینید که چگونه یک عکس می‌تواند در جذابیت و بیان مفهوم کلی مطلب تاثیرگذار باشد. (دقت فرمایید که دو سوال مطرح شده در زیر مطلب نیز اسنیپت FAQ است؛ کنار هم بودن هر دو قابلیت عکس و فیچرد اسنیپت این نتیجه را نسبت به سایر نتایج گوگل کاملا منحصربفرد کرده است.)

نمایش اسنیپت FAQ و تصویر محتوا در نتیجه گوگل


7. انتخاب انکر تکست (Anchor Text) مناسب در لینک‌سازی داخلی

یک راه دیگر برای نمایش فهرست مطلب در زیر نتیجه جستجو این است که با انکر تکست‌های مناسب لینک سازی داخلی کنید. بنابراین برای اینکه نتایج شما به شکلی خاص‌تر به کاربران نمایش داده شود، سعی کنید در صفحات مختلف سایت خود لینک سازی داخلی با انکر تکست‌های مناسب کنید. با اینکار می‌توانید احتمال نمایش فهرست در زیر نتایج جستجوی گوگل را افزایش دهید و این باعث بهبود قابل توجه CTR سایت شما خواهد شد.

 

8. از AMP برای سایت خود استفاده کنید

AMP مخفف Accelerated mobile pages به معنای صفحات موبایل شتاب داده شده است. این صفحات به شکلی ساخته شده‌اند که برای کاربران موبایل کاربرد داشته باشد و بتواند با بیشترین سرعت ممکن صفحه را به کاربر نمایش دهد. پروژه AMP برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد و گوگل اعلام کرد که از این پس سایت‌ها برای اینکه فقط محتوای مناسب با بیشترین سرعت ممکن به کاربران نمایش داده شود، از این روش برای صفحات خود استفاده کنند. این روش نمایش برای مطالب وبلاگ و به ویژه برای سایت‌های خبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند رتبه صفحه شما را در نسخه موبایلی گوگل افزایش دهد و بالاتر از نتایج دیگر نمایش داده شود.

  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از پلاگین AMP for WP استفاده کنید
  • اگر سایت شما به صورت اختصاصی نوشته شده است، باید از برنامه‌نویس خود بخواهید تا این قابلیت را برای سایت شما توسعه دهد

 

9. سرعت سایت خود را بهبود ببخشید

یکی از نکات بسیار مهم برای افزایش رتبه و عدم از دست دادن رتبه در صفحه اول گوگل، سرعت مناسب و بالای نمایش سایت شما است. گوگل با هر بار Crawl سایت شما از میزان سرعت سایت شما در تحویل محتوا با خبر می‌شود و آن را در فاکتور‌های رتبه‌بندی خود لحاظ خواهد کرد. این نکته بسیار مهم است زیرا گوگل به کاربران خود فکر می‌کند. هیچ کاربری دوست ندارد که زمان زیادی را برای دیدن محتوای صفحه پس از کلیک بر روی نتیجه صرف کند و حتی پس از 5 ثانیه ممکن است ناراحت شده و تصمیم به بازگشت به نتایج قبل کند تا یک نتیجه دیگر را انتخاب کند. بنابراین برای اینکه مخاطب خود را از دست ندهید، دائما از آپتایم بودن سایت خود اطمینان حاصل کنید و سرعت سایت را نیز بررسی کنید.

برای اینکه بتوانید سرعت سایت خود را بررسی کنید، می‌توانید از ابزار "PageSpeed Insights" گوگل استفاده کنید.

اگر برنامه‌نویس لاراول هستید، ما در مقاله‌ای برای لاراول "اهمیت سرعت سایت و موثرترین راهکار‌های افزایش سرعت سایت در لاراول" را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید با خواندن این مطلب مفید، نکاتی را برای افزایش سرعت سایت خود بررسی کنید.

 

10. شناسایی مطالب و عناوین برنده و بازنده CTR

یکی از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن سی تی آر ارگانیک سایت خود را بهتر کنید، شناسایی برندگان و بازندگان CTR صفحات حال حاضر خود است. با این راهکار می‌توانید متوجه شوید که کدام صفحات، عناوین و نوع مطالب کمترین و بیشترین مقدار نرخ نمایش و نرخ کلیک را داشته‌اند.

برای اینکار می‌توانید از ابزار گوگل آنالیز استفاده کنید. برای اینکار وارد سایت Google Analytics شوید. پس از ورود به حساب کاربری خود به بخش Acquisition بروید. در صفحه نمایش داده شده می‌توانید گزارشی از نتایج گوگل را ببینید.

در این گزارش اطلاعاتی مانند تعداد کلیک‌ها، impression، CTR، موقعیت میانگین نتایج در SERP را ببینید.

 

نتیجه گیری افزایش نرخ کلیک (CTR)

CTR یعنی میزان نرخ کلیک بر روی نتایج سایت شما به ازای تعداد نمایش نتایج شما در SERP. بنابراین CTR ارگانیک شما نقش مهمی در موفقیت کمپین های بازاریابی دیجیتال شما دارد. مشتریان بصورت رایگان برای مرور کسب و کار، نام تجاری، محصولات و خدمات شما وارد می‌شوند. پس بهینه سازی محتوای شما و تمرکز بر روی افزایش نرخ کلیک سایت شما باید در اولویت باشد.

برای بهبود نتایج CTR در سرچ کنسول گوگل، ما 10 روش موثر برای بهبود نرخ کلیک را معرفی کردیم. اگر نکته‌ای نیز شما مد نظر دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید و آن را کامنت کنید.

Domain Authority در سئو چیست؟

CTR به زبان ساده تعداد کلیک هایی است که شما از نتایج گوگل دریافت می کنید تقسیم بر تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود.

نرخ کلیک یک معیار مهم است که می‌توانید با آن مشتریان خود را درک کنید. CTR به شما می‌گوید که از چه روش‌هایی به مخاطب هدفتان خواهید رسید و بالعکس.

گوگل تایید کرده است که از CTR برای سنجش کیفیت مطالب سایت‌ها استفاده می‌کند ولی به طور کلی یک فاکتور رتبه بندی نیست.

CPC مخفف Cost Per Click به معنای هزینه به ازای کلیک برای مدل‌های تبلیغات اینترنتی است اما CTR مخفف Click-through Rate به معنای تعداد کلیک بر روی نتایج SERP است.
3 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به