گوگل دیسکاور (Google Discover)؛ تاثیر مهم آن در بهبود سئو سایت

  • استک لرن
  • 14 اردیبهشت 1401
What is google discover?

گوگل دیسکاور چیست - احتمالا اگر نرم‌افزار‌هایی مانند گوگل یا گوگل کروم بر روی گوشیتان نصب است، با یک بخش به اسم Discover مواجه شده باشید که مقالات، اخبار و صفحاتی از وب سایت‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که احتمالا به آن‌ها علاقه‌مند هستید و مرتبط با جست‌و‌جو‌های شما در سطح وب است.

گوگل با بررسی رفتار کاربران و علاقه‌مندی‌های آن‌ها (Search interests) یک سری پیشنهاد به کاربران اپلیکیشن‌های رسمی خود می‌دهد تا محتوا‌های به‌روز و جذاب را به آن‌ها نمایش دهد. این بخشی از خدمات گوگل است که از اوایل سال 2019 در اختیار ما قرار گرفت.

اگر شما هم بر روی سئو سایت خود در حال کار کردن هستید، باید بدانید که راهیابی به بخش Discover می‌تواند فرصت‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد تا بیشتر دیده شوید. در این مقاله قصد داریم 8 تکنیک و نکته که می‌تواند به شما کمک کند که به این پلتفرم وارد شوید را معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه پیج اینستاگرام خود را در گوگل ثبت کنیم؟

گوگل دیسکاور (Google Discover) چیست؟

گوگل دیسکاور یک تجربه کاربری (فید محتوا) است که به شما کمک می‌کند تا به محتوایی دست یابید که حتی خود شما هم نمی‌دانستید به آن نیاز دارید. این تجربه نسبت به جستجو کردن دستی و دیدن نتایج در SERP بسیار متفاوت است. در این پلتفرم دیگر نیازی نیست که چیزی تایپ کنید، بلکه گوگل بر اساس تاریخچه جستجو و علاقه‌مندی شما در حوزه‌های مختلف و با در نظر گیری آن‌ها پیشنهاداتی را برای دیدن ویدیو، اخبار، مقاله و... به شما می‌دهد.

فقط کافیست که گوگل شخصیت شما را درک کند، علاقه‌مندی‌های شما را رصد کند و ببیند که اخیرا به دنبال چه چیزی بوده‌اید. کمی از شناخت شما که بگذرد، خواهید دید که دقیقا به شما پیشنهاد‌هایی خواهد داد که شدیدا به دیدن آن‌ها علاقه‌مند هستید. گوگل به تاریخچه جستجو‌های شما، نوع فعالیت شما در اپلیکیشن‌ها، تاریخچه موقعیت جغرافیایی و تنظیمات لوکیشن نگاه می‌کند و بر‌اساس الگوریتم‌های خود، نتیجه می‌گیرد که چه چیزی به شما نشان دهد.

گوگل دیسکاور یک ابزار هوشمند است که از جستجو‌های شما یاد می‌گیرد و پس از آن، به دنبال پیشنهاد بهترین محتوا به شما خواهد بود.

استوری مجموعه‌ای از عکس‌ها همراه با عناوین هستند که در کنار هم و تا یک زمان معین نمایش داده می‌شوند. منظورم همان استوری شبیه به اینستاگرام است. نکته جالب این است که گوگل اقدام به افزودن استوری وب هم به نتایج دیسکاور کرده است که همانند اینستاگرام، می‌توانید محتوایی را در وب سایت خود قرار دهید که در گوگل دیسکاور به شکل استوری نمایش داده شود.

حتی گوگل امکان دنبال کردن سایت‌های مورد علاقه شما را هم افزوده است. یعنی فرضا سایت مورد علاقه شما استک لرن باشد، می‌توانید آن را در گوگل دیسکاور فالو کنید تا آخرین محتوا‌های استک لرن را بر اساس تصمیم گوگل، در بخش Discover ببینید.

به طور کلی می‌توانید در گوگل دیسکاور موارد زیر را مشاهده کنید:

  • استوری اخبار
  • محتوای ویدیویی
  • دستور پخت آشپزی
  • تصاویر
  • آخرین مقالات وبلاگ
  • و...

پس گوگل دیسکاور قابلیت این را دارد که آخرین موضوعات و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنید. در زیر می‌توانید یک نتیجه‌ای از Discover را در گوگل کروم ببینید:

گوگل دیسکاور در Google Chrome

 

چرا باید به گوگل دیسکاور اهمیت دهیم؟

دلایل مختلف زیادی وجود دارد که باید به آن اهمیت دهید. می‌توانید نتایج جستجو در گوگل (SERP) را در کنار Discover قرار دهید. کدام یک جلوه بهتری دارد و می‌تواند به یکباره نگاه کاربر را به خود جذب کند. قطعا گوگل دیسکاور!

منظورمان این نیست که این دو را در مقایسه با هم قرار دهیم نه! منظورمان چیز دیگریست و به طور کلی نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد زیرا ماهیت کار آن‌ها متفاوت است اما می‌خواهیم این را بگوییم که جذابیت Discover بسیار بیشتر است و می‌تواند کانون فکر مخاطبین را به شما جذب کند و با یک بینشی دیگر به شما نگاه کنند.

به علاوه، این یک فرصت غنی برای شماست که دو چندان ورودی بگیرید. چرا؟ زیرا ایده گوگل دیسکاور این است که از سلایق و تاریخچه کاربران، چیزی را به آن‌ها ارائه دهد که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرند و برای آن‌ها سورپرایز کننده است و بنابراین می‌تواند آن‌ها را به خود جذب کند. پس شما به طور کلی به یک کاربر بالقوه دسترسی خواهید داشت و احتمالا اگر کارتان را خوب انجام دهید، یک تعامل همیشگی بتوانید با او برقرار کنید.

گوگل دیسکاور

 

8 راز مخفی بهینه‌سازی محتوا برای گوگل دیسکاور

اگر به دنبال دیده شدن محتوای خود در Discover هستید، باید گفت که دیده شدن در Google Discover تفاوت زیادی با روش‌های کلاه سفید سئو ندارد. چیزی که اهمیت دارد این است که محتوای شما با ارزش باشد، یعنی محتوای عالی تولید کنید و وب سایت شما از همه لحاظ، چه رابط کاربری و چه رابط تجربی بدون مشکل باشد. همچنین مشکلی از نظر سئو تکنیکال هم نداشته باشید و برای افزایش رتبه وب سایت خود تلاش کنید. محتوا خیلی مهم است! به محتوایی که می‌نویسید دقت کنید؛ محتوا را برای مخاطب درست بنویسید.

البته مواردی هم وجود دارد که علاقه‌مند هستم که در رابطه با آن‌ها صحبت کنم تا در ذهن خود داشته باشید:

 

1. کیفیت محتوا را افزایش دهید

گام اول و البته مهم‌ترین گام در رسیدن محتوا به گوگل دیسکاور، تولید محتوای با کیفیت است. محتوایی را تولید کنید که به قصد کاربر از جستجو (Search Intent) به طور کامل پاسخ دهد. محتوای شما باید تمام نیاز‌های کاربری که چیزی را در گوگل جستجو کرده و در نهایت به سایت شما رسیده، پاسخ دهد. اگر پس از دیدن محتوای شما، متوجه شود که آن محتوا پاسخ سوالاتش را نداده، خب طبیعتا از آن صفحه خارج می‌شود و به دنبال نتیجه دیگری می‌گردد. در چنین حالتی گوگل می‌تواند این رفتار را تشخیص داده و آن را تعبیر به محتوایی کند که پاسخ کاربر را نداده است. حال اگر رقبای شما محتوای بهتری را برای او ارائه کرده باشند، پس شما صلاحیت قرار گرفتن در پلتفرم Discover را ندارید و رقیب شما جایگزین خواهد شد.

می‌توانید از سرچ کنسول عباراتی که در نهایت به صفحات سایت شما ختم شده باشند را بررسی کنید و ببینید آیا محتوای شما پاسخ آن عبارت را داده است یا خیر؟ اگر احساس می‌کنید که به آن کوئری مهم پاسخ خوبی نداده‌اید، برگردید و محتوای خود را بروز کنید تا پاسخ کاربر را داده باشید.

مسئله بعدی، انتخاب یک متا تایتل (عنوان متا) جذاب برای صفحه است. گوگل می‌گوید که برای محتوای خود از عناوین (تایتل) خلاقانه استفاده کنید ولی به شکلی هم نباشد که بخواهید کاربر را فریب دهید. پس این را مد‌نظر داشته باشید که عنوان جذاب و نه گمراه کننده، می‌تواند شانس شما را در افزایش کلیک گوگل و دریافت ورودی ارگانیک در کنار ورودی‌های گوگل دیسکاور بیشتر کند.

 

2. از قوانین گوگل پیروی کنید

گوگل دوست ندارد محتوای بی‌کیفیت و یا فیک به کاربران خود نشان دهد و صراحتا اعلام کرده است که عدم رعایت برخی مسائل، باعث خواهد شد که در نتایج گوگل حتی نمایش داده نشوید. گوگل در صفحه قوانین و مقررات گوگل دیسکاور، مواردی که باعث می‌شوند محتوای شما در این پلتفرم نمایش داده نشوند را توضیح داده است.

در هر صورت برای اینکه محتوای شما ارزش دیده شدن در گوگل دیسکاور را داشته باشد، گوگل توصیه می‌کند که از محتوای فریبنده، گمراه کننده و یا اطلاعات غلط در حالت پیش نمایش دیسکاور استفاده نکنید که بخواهید به صورت مصنوعی ورودی بگیرید.

برای گوگل تشخیص اینکه محتوای گمراه کننده و یا اطلاعات غلط قرار داده‌اید، بسیار ساده است. کافیست بانس ریت صفحات را اندازه گیری کند و با توجه به رفتار کاربران، از فریبنده بودن و محتوای بی‌ارزش مطمئن شود.

 

3. ویدیو‌های خلاقانه بسازید

ویدیو‌ها تاثیر چشمگیری در جذب مخاطبین دارند. در سال‌های اخیر به ویدیو‌ها بیش از پیش اهمیت داده شده است و تاثیر آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. سعی کنید برای محتوایی که تولید کرده‌اید، یک یا چند ویدیو تولید کنید و در آن به بیشتر سوالات به صورت تصویری پاسخ دهید.

من پیشنهاد می‌کنم که یکبار به عقب برگردید و برای محتوا‌هایی که می‌توانید یک ویدیو جذاب و مفید تولید کنید، این کار را انجام دهید و به محتوای خود کیفیت و عمق دهید. ویدیو‌ها می‌توانند تاثیر خیلی زیادی داشته باشند و نباید آن‌ها را دست کم بگیرید.

همانطور که قبلا نیز گفته شد، گوگل دیسکاور اهمیت ویژه‌ای به جلوه‌های بصری می‌دهد. پس این نیاز را بر‌طرف کنید و به مخاطبین خود ویدیو‌های مفید و پر‌محتوا ارائه دهید.

 

4. از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

گوگل به جلوه‌های بصری و تصاویر اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و از شما به عنوان یک تولید کننده محتوا انتظار دارد که از این جلوه‌های بصری به زیبایی و درستی استفاده کنید تا بتوانید محتوایی با عمق و کیفیت بیشتر تولید کنید. البته پلتفرم گوگل دیسکاور بر روی همین مسئله هم تاکید ویژه‌ای کرده است و از شما می‌خواهد که برای دیده شدن در این پلتفرم، از جلوه‌های بصری و تصاویر به خوبی استفاده کنید.

گوگل توصیه می‌کند که برای اینکه در پلتفرم Discover دیده شوید، از تصاویر بزرگ و با کیفیت استفاده کنید. این تصاویر نباید کمتر از 1200 px باشند و همچنین در متاتگ robots از تنظیمات max-image-preview:large در صفحات عادی یا AMP استفاده کنید. همچنین نباید از لوگوی سایت خود بعنوان تصویر استفاده کنید.

برای اینکار بهتر است متا تگ robots را برای صفحاتی که قصد دارید در گوگل دیسکاور نمایش داده شوند، به شکل زیر تعریف کنید:

⁢meta name="robots" content="max-image-preview:large">

 

5. صفحات خود را بر اساس AMP بهینه کنید

Accelerated Mobile Pages یا به اختصار AMP، صفحاتی هستند که به پیشنهاد گوگل برای تسریع تحویل محتوا (Content Delivery) توسعه داده شده است و سرعت نمایش محتوای وب سایت را به طور شگفت انگیزی افزایش می‌دهد.

AMP باعث می‌شود که بتوانید تجربه کاربری (UX) را به شدت ارتقا دهید. گوگل نیز به چنین صفحاتی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و حتی سعی می‌کند در نتایج جستجو، به چنین صفحاتی کمک کند تا در رتبه‌های بالاتر قرار گیرند.

صفحه‌ای از وب سایت که بتواند با سرعت بسیار بیشتری برای کاربر نمایش داده شود، رضایت کاربران را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که می‌گوییم باعث افزایش تجربه کاربری (UX) می‌شود.

در سرچ کنسول گوگل می‌توانید آمار صفحات AMP و غیر AMP را ببینید و متوجه تفاوت آن‌ها شوید. پس برای اینکه بتوانید گوگل را قانع کنید که شما را در نتایج Discover قرار دهد، صفحات خود را برای AMP بهینه کنید.

اگر سایت شما وردپرسی است، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند AMP for WP استفاده کنید اما اگر سایت شما اختصاصی توسعه داده شده است، باید از توسعه دهنده وب سایت خود بخواهید تا قابلیت آن را به وب سایت اضافه کند.

 

6. محتوای به‌روز و ترند منتشر کنید

قدم بعدی برای دیده شدن در گوگل دیسکاور، خلق محتوای به‌روز است. در نظر داشته باشید که Discover بسیار به محتوای جدید و ترند اهمیت می‌دهد. برای مثال توجه ویژه‌ای به اخبار دارد زیرا ترند هستند و در سطح وب با عناوین جدید جستجو می‌شوند.

برای اینکه محتوای شما در دیسکاور دیده شود، باید محتوای به‌روز را در حوزه کاری خود منتشر کنید و به این آپدیت بودن ادامه دهید.

گوگل دیسکاور به دنبال محتوای ترند و جذاب برای کاربران بر اساس جستجو‌های مشابه آن‌هاست. پس همان را تولید کنید و در اختیار گوگل قرار دهید.

حتی اگر بتوانید در حوزه کاری خود یک بخش اخبار داشته باشید و در آنجا اخبار دنیای صنعت خود را شرح دهید، می‌توانید گوگل را ترغیب کنید که سایت شما را در نتایج دیسکاور نشان دهد. در هر صورت این یک بازی برد-برد است زیرا یک بخش جذاب آخرین اخبار حوزه خود را هم راه‌اندازی کرده‌اید و آن را به‌روز نگه می‌دارید.

 

7. رقبای خود را زیر ذره بین داشته باشید

ممکن است بعد از تعداد زیادی مقاله که منتشر کرده‌اید، هنوز به گوگل دیسکاور نتوانسته‌اید راه یابید. در چنین شرایطی، رقبای خود را یکبار بررسی کنید و به دنبال پاسخی برای موارد زیر باشید:

  • چرا پلتفرم Discover آن‌ها را به جای شما انتخاب کرده است
  • کاستی خودتان را نسبت به رقبای خود بررسی کنید و آن‌ها را برای خود لیست کنید
  • رقبای شما چکار می‌کنند که در نتایج دیسکاور دیده می‌شوند

شاید یک بررسی دقیق رقبا بتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و بتوانید از این بررسی‌ها، نتایجی را برای تغییر در وب سایت خود بگیرید و آن‌ها را اعمال کنید. با دیدن نوع محتوای آن‌ها و امکاناتی که آن‌ها در سایت خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند، می‌توانید کلید در قفل شده را پیدا کنید.

 

8. از دوستان و مخاطبین خود بخواهید که وب سایت شما را به کالکشن خود اضافه کنند

اگر نرم‌افزار گوگل (Google) بر روی دستگاه موبایل شما نصب است، سعی کنید که سایت خود را به کالکشن خود اضافه کنید و از کاربران و مخاطبین خود هم بخواهید که چنین کاری را انجام دهند.

مجموعه‌ها (Collections) قسمتی از اپلیکیشن رسمی گوگل است که با آن می‌توانید وب سایت‌های مورد علاقه خود را جمع‌آوری کرده و به لیست خود اضافه کنید.

چنین اقدامی باعث می‌شود که آخرین مقالات و صفحات آن سایت در نتایج Discover نمایش داده شود. با اینکار هم مخاطبین وب سایت شما را همیشه در پلتفرم Discover خواهند داشت و هم اینکه شانس خود را برای دیده شدن در پلتفرم Discover افزایش می‌دهید.

بیشتر بخوانید: خرید ورودی گوگل - تبلیغ در گوگل

 

چگونه یک سایت را به کالکشن گوگل اضافه کنیم؟

برای افزودن یک سایت به لیست علاقه‌مندی‌های خود، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. وارد نرم‌افزار گوگل شوید (اگر اپلیکیشن گوگل برای اندروید را ندارید، آن را نصب کنید)
    ورود به اپلیکیشن Google
  2. بر روی تب Collection تپ کنید
    ورود به تب Collection در Discover
  3. اگر تا‌کنون کالکشن نساخته‌اید و یا قصد ساخت یک کالکشن جدید را دارید، بر روی دکمه New تپ کنید
    قدم اول در افزودن یک کالکشن به Discover
  4. یک نام برای کالکشن خود قرار دهید (نام یک دسته‌بندی باشد) و سپس بر روی دکمه Create تپ کنید (ما برنامه‌نویسی را انتخاب کردیم)
    ساخت یک کالکشن جدید در Discover گوگل
  5. در اینجا مجموعه برنامه‌نویسی خود را خواهید دید. حال بر روی دکمه Search for things to add کلیک کنید
    افزودن things به کالکشن دیسکاور
  6. اکنون وارد سایت مورد نظر شوید (ما استک لرن را جستجو کردیم و وارد سایت شدیم)
    ورود به سایت stacklearn.ir
  7. حال باید بر روی آیکن بوکمارک (بالا سمت راست) تپ کنید تا به کالکشن شما افزوده شود
    افزودن سایت به کالکشن گوگل دیسکاور
  8. کار تمام است! می‌توانید همین روند را به صورت یک ویدیو به کاربران خود آموزش دهید تا شما را جز کالکشن خود کنند
    افزودن یک سایت به Google Discover Collections

 

 

 

گوگل دیسکاور پلتفرمی است که بر اساس تاریخچه جستجو‌ها، موقعیت مکانی و علایق کاربران، محتوای مرتبط را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در یک نگاه دیگر بتوانند از طریق وب به محتوای جذاب و با‌کیفیت دسترسی داشته باشند.
4 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به