سئو اینستاگرام - بهینه‌سازی اینستاگرام برای گوگل و افزایش فالوور

  • حسین کرمی
  • 13 اردیبهشت 1401
Instagram SEO

سئو اینستاگرام چیست - این اصطلاح برای مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به کمک آن‌ها بتوانیم بیشتر در شبکه اینستاگرام دیده شویم و بتوانیم جذب فالوور اینستاگرام به صورت ارگانیک کنیم. هر چند عبارت سئو اینستاگرام به کل غلط رواج یافته، اما باید با آن کنار بیایم و اقداماتی که در نهایت منجر به بهینه سازی پیج اینستاگرام می‌شود، آشنا شویم.

البته بگذارید از نگاهی دقیق‌تر و تخصصی‌تر نیز به این مسئله نگاه کنیم. یکی از مسائلی که در سئو خارجی سایت بسیار با اهمیت است، اهمیت دادن به شبکه‌های اجتماعی و قدرت آن‌ها در افزایش رتبه وب سایت در گوگل است. هر چقدر هم از تاثیر آن بگوییم، کم گفته‌ایم زیرا می‌تواند در افزایش بازدید گوگل تاثیر حیرت انگیزی داشته باشد. یکی از شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند تغییر بالقوه ایجاد کند، اینستاگرام و داشتن پیج اینستاگرام است.

در هر صورت ما در این مقاله از ابعاد مختلف به این مسئله نگاه خواهیم کرد.

  • اصول سئو اینستاگرام
  • تاثیر اینستاگرام بر سئو سایت
  • افزایش سئو اینستاگرام
  • دیده شدن پیج در گوگل

در اینجا ما قصد داریم نکات مهمی را آموزش دهیم که بتوانید افزایش سئو اینستاگرام پیج خود را انجام دهید که هم بتوانید در اینستاگرام (در بخش Explore) دیده شوید، گوگل نیز پیج شما را ببیند و هم اینکه از قدرت پیج خود در راستای افزایش کلیک گوگل قدم بردارید.

همچنین سعی کرده‌ایم که آموزش تصویری سئو اینستاگرام را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

سئو اینستاگرام چیست؟

همانطور که گفتیم، به طور کلی استفاده از عبارت سئو اینستاگرام غلط جا افتاده است. دلیل آن نیز مشخص است. سئو به معنای بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو است؛ حال آنکه اینستاگرام اصلا موتور جستجو نیست بلکه یک شبکه اجتماعی است.

در هر صورت وقتی این عبارت را بکار می‌بریم، احتمالا به دنبال موارد زیر هستیم:

  • افزایش فالوور اینستاگرام
  • بالا بردن رنک پیج اینستاگرام
  • بهینه‌سازی پیج برای دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام
  • بهینه‌سازی یک پیج برای دیده شدن در موتور جستجوی گوگل بر اساس کلمات کلیدی

ما سعی می‌کنیم روش‌های مختلف افزایش و جذب فالوور در اینستاگرام را توضیح دهیم. همچینن تاثیر اینستاگرام در سئو سایت را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

آموزش سئو در اینستاگرام

اصول سئو اینستاگرام

اکنون احتمالا یک سوال مهم از خود می‌پرسید: چگونه سئو اینستاگرام را افزایش دهیم؟ در اینجا راهکار‌ها و آموزش سئو در اینستاگرام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. پروفایل پیج خود را برای جستجو بهینه کنید

اگرچه ممکن است پروفایل به صورت مستقیم بر روی سئو اینستاگرام تاثیر گذار نباشد، اما تاثیر بسیار زیادی در جذب فالوور دارد. برای همین باید تا حد امکان پروفایل صفحه اینستاگرام خود را جذاب کنید تا کاربران شما را فالو کنند.

همچنین داشتن یک پروفایل بهینه شده می‌تواند تاثیر مستقیمی در دیده شدن شما در اکسپلور اینستاگرام داشته باشد. پس باید به آن اهمیت دهید.

برای بهینه سازی پروفایل پیج اینستاگرام خود موارد زیر را بررسی کنید:

  • انتخاب یک آیدی اینستاگرام مناسب: آیدی معرف برند شماست! در انتخاب آن دقت کنید و یک ID اینستاگرام جذاب برای برند خود داشته باشید
  • انتخاب یک نام حساب کاربری مناسب: این نام باید توصیف کسب‌و‌کار پیج اینستاگرام شما را به خوبی انجام دهد. می‌توانید این بخش را فارسی تایپ کنید. پیشنهاد می‌گردد که به فرمت [نام برند: حوزه کسب‌و‌کار] وارد شود
  • تصویر پروفایل اینستاگرام: انتخاب یک تصویر اینستاگرام مناسب برای پیج اینستاگرام بسیار مهم است و می‌تواند تاثیر چشمگیری در جذب فالوور اینستاگرام داشته باشد
  • متن بیو پیج: برای جذب کاربران و افزایش دیده شدن پیج در اینستاگرام، یک متن بیو جذاب انتخاب کنید تا کاربران با دیدن آن تصمیم به فالو کردن شما بگیرند

 

2. هایلایت‌های (Highlights) پیج را بررسی کنید

سبک و ایده شما برای ایجاد یک سری از هایلایت‌های مناسب در پایین بیو پروفایل، می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش فالوور اینستاگرام داشته باشد. هایلایت‌ها به پیج شما جذابیت زیادی را می‌دهند و اگر یک برنامه‌ریزی خوب برای دسته‌بندی صحیح هایلایت‌های خود داشته باشید، می‌توانید فالوور‌های زیادی را جذب کنید.

پس آن‌ها را جدی بگیرید و سعی کنید به بهترین شکل از این قابلیت اینستاگرام برای بیشتر دیده شدن استفاده کنید.

توجه کنید که گوگل می‌تواند هایلایت‌های شما را ببیند و از عناوینی که استفاده کرده‌اید، برای جستجوی کاربران در نتایج جستجو استفاده کند. بنابراین عنوان هایلایت و تصویر (یا ویدیو) قابل خزش است.

 

3. قدم در مسیر تولید محتوا بگذارید

قدم بعدی در سئو اینستاگرام، شروع تولید محتوا برای این پلتفرم است. برای اینکه قدم در مسیر تجربه این کار بگذارید، باید شروع به تولید محتوا کنید. البته نه هر محتوایی! محتوایی که کاربران به آن نیاز دارند، به سوالات متداول آن‌ها پاسخ می‌دهد و یا حاوی نکات مهمی باشد و دانش مخاطب را افزایش دهد.

برای اینکه بتوانیم کاربران را ترغیب کنیم که ما را دنبال کنند، بهتر است به نکات مهمی دقت کنیم:

  • توجه به گرافیک محتوا: یک چیز را درباره اینستاگرام بدانید؛ هر پیجی که به ظاهر گرافیکی خود بیشتر اهمیت دهد، می‌تواند جذب فالوور بیشتری انجام دهد. لذا از قرار دادن محتوای ارزشمند ولی با کیفیت پایین ظاهر گرافیکی، خودداری کنید و یا حداقل تا حدی این مشکل را برطرف کنید
  • تولید محتوای با ارزش: کیفیت محتوای شما بسیار مهم است. باید یک چیزی برای ارائه به مخاطب داشته باشید؛ یک چیز جدید، چیزی که بقیه در اختیار دنبال کنندگان قرار نمی‌دهند. استراتژی تولید محتوای قدرتمند داشته باشید و سعی کنید در تولید یک محتوای با کیفیت، بدون رقیب باشید
  • انتخاب کپشن صحیح: کپشن را به هیچ وجه رها نکنید. کپشن جای هشتگ‌هاست، کپشن حتی یک توضیح یک خطی است، آن را رها نکنید زیرا ربات‌های خزنده و حتی الگوریتم اینستاگرام به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند

 

4. لایک، کامنت و شیر (Share) را از مخاطبین خود بخواهید

همیشه از فالوور‌های خود بخواهید که لایک، کامنت و به اشتراک گذاری را انجام دهند. چنین کاری هم باعث افزایش سوشیال سیگنال می‌شود و هم باعث دیده شدن پیج در اکسپلور، انتشار پست‌های شما در بین کاربران غیر دنبال کننده شما خواهد شد که می‌تواند به افزایش فالوور‌های شما کمک کند.

در یوتیوب یک عادت خوب برای ترغیب کاربران به دیده شدن هر چه بیشتر وجود دارد و آن هم کلیک بر روی دکمه زنگوله برای دریافت نوتیفیکیشن است. یوتیوبر‌ها صراحتا در ویدیو‌های خود از فالوور‌های خود درخواست فعالسازی نوتیفیکیشن پیج می‌کنند اما این قابلیت زیاد در اینستاگرام مورد توجه قرار نگرفته است. از کاربران خود بخواهید دریافت نوتیفیکیشن ارسال پست و استوری پیج شما را فعال کنند.

همچنین یک قابلیت جدید دیگر نیز به اینستاگرام افزوده شده است که می‌توانید پیج‌های مورد علاقه (Favorites) را از سایر پیج‌های اینستاگرام جدا کنید. می‌توانید از کاربران بخواهید که پیج شما را در این بخش اضافه کنند تا پست‌های شما در بین بقیه پست‌ها گم نشود.

حتی ایده منشن شدن نیز بسیار مفید است. اگر احساس می‌کنید که یک پست بسیار با ارزشمند تولید کرده‌اید و بی‌نقص است، حداقل در کپشن از دنبال کنندگان بخواهید که پست شما را استوری کنند تا به نشر این محتوای با‌ارزش کمک شود

 

5. فعال باشید

یک نکته بسیار مهم، حفظ انرژی و صرف وقت برای پیج اینستاگرام است. اگر به دنبال نتیجه گرفتن از سئو اینستاگرام خود هستید، باید فعالیت خود را همیشه ادامه دهید و غیر فعال نباشید.

فعالیت همیشگی پیج شما، باعث می‌شود که اینستاگرام بیشتر به شما بها داده و پیج شما را مهم تلقی کند. از دید کاربران نیز، پیجی که فعالیت مداوم دارد، نشان از تداوم کار، سخت کوشی و تلاش برای ایجاد محتوای مناسب را خواهد داشت. پس به جای اینکه در یک روز از هفته بیش از حد فعال باشید و سایر روز‌ها فعالیتتان کم شود، جلوگیری کنید.

برنامه‌ریزی کنید! اگر وقت این را ندارید که هر روز به یک اندازه زمان بگذارید، می‌توانید از قبل کار‌ها را آماده کنید و در طول هفته برای انتشار آن‌ها برنامه‌ریزی کنید تا فعالیت شما یکنواخت و بدون افت باشد.

 

6. هشتگ‌ها فراموش نشوند

هشتگ‌ها می‌توانند به انتشار محتوای شما کمک شایانی کنند. این قابلیت علاوه بر افزایش دیده شدن در اکسپلور، می‌تواند در زمانی که کاربران علاقه‌مند به جستجو درباره یک موضوع خاص هستند و یا حتی هشتگ خاصی را دنبال می‌کنند، کمک کند تا پست‌های شما دیده شوند.

پس قدرت هشتگ‌ها را دست کم نگیرید!

 

7. تعامل خود را با مخاطبین خود افزایش دهید

یک نکته مهم در سئو اینستاگرام، توجه ویژه به تعامل خود با مخاطبین است. با فالوور‌های خود تعامل کنید. با آن‌ها دوست شوید و آن‌ها را جزئی از خانواده خود بپندارید. اگر به دنبال کسب اعتماد آن‌ها هستید و می‌خواهید که کسب‌و‌کار شما پر‌رونق شود، باید با دنبال کنندگان خود همیشه در تعامل باشید. این تعامل می‌تواند خواه به شکل برگذاری لایو‌های مرتبط با حوزه کاری به صورت گروهی باشد، خواه به شکل برگذاری پرسش و پاسخ (Q&A)!

اگر فالوور‌ها برایتان کامنت می‌گذارند، به آن‌ها پاسخ دهید، اگر دایرکت پیام می‌دهند و احساس می‌کنید مفید است، با آن‌ها در ارتباط باشید و پاسخ آن‌ها را بدهید. این ارتباط را حفظ کنید و به کمک این ارتباط، به توسعه برند خود کمک کنید.

شاید در هیچ پلتفرم دیگری نتوانید تا این حد به کاربران خود نزدیک شوید و با تک تک آن‌ها در تعامل باشید. این ارتباط نزدیک را به هیچ وجه کوچک نپندارید زیرا کمتر پلتفرمی می‌تواند شما را تا این حد به دنبال کنندگان نزدیک کند. پس از این نزدیکی، نهایت استفاده را ببرید.

 

8. برای تصویرهایتان ALT تعریف کنید

همانطور که احتمالا می‌دانید، ALT یک متن جایگزین برای تصویر است. فرض کنید تصویری بارگذاری نشود و دچار مشکلی در نمایش شود. ALT باعث می‌شود که این متن جایگزین به جای عکس نمایش داده شود اما فقط این نیست! ALT به موتور‌های جستجو و الگوریتم اینستاگرام کمک می‌کند که تصاویر را بهتر درک کنند.

پردازش تصاویر شاید به ربات‌ها و الگوریتم‌ها کمک کند که بتوانند تصاویر را درک کنند اما بگذارید روراست باشیم. پردازش تصویر در مقابل درک ما از طریق چشمانمان بسیار جای پیشرفت دارد و هنوز درک شناختی ما از دنیای پیرامون و تصاویر فاصله زیادی با الگوریتم‌ها دارد.

این شما هستید که می‌توانید برای تصاویر بهترین توصیف را بنویسید. جالب است بدانید که اینستاگرام هم از خصوصیت ALT همانند HTML پشتیبانی می‌کند و می‌توان برای تصاویری که قصد پست کردن آن‌ها را داریم، توصیفی به شکل متن قرار داد تا درک درستی از آن تصویر به ربات‌های خزش و الگوریتم اینستاگرام بدهیم.

برای ALT تصاویر چه بنویسیم؟
برای ALT تصاویر چیزی را بنویسید که دقیقا آن تصویر را توصیف کند. توضیحات قرار است کوتاه باشد و قرار هم نیست که طومار بنویسید! برای مثال اگر عکس یک لپ تاپ لنوو بر روی میز است که از نمای بالا تصویر برداری شده است، می‌توانید بنویسید: لپ تاپ Lenovo از نمای بالا

برای تعریف متن جایگزین (ALT) برای تصاویر مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در هنگام افزودن پست، بر روی دکمه Advanced Settings تپ کنید.

    ساخت پست جدید در اینستاگرام

  2. حال بر روی گزینه Write alt text تپ کنید.

    تنظیمات پست جدید در اینستاگرام

  3. سپس در صفحه باز شده می‌توانید متن آلت تکست را بنویسید.

    تنظیمات پست جدید در اینستاگرام

دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام

برای خیلی از کسانی که در اینستاگرام پیج دارند، یک سوال وجود دارد و آن هم راز ورود به اکسپلور اینستاگرام است. این را جدی عرض می‌کنم. خیلی‌ها ورود به ویترین اینستاگرام را یک راز می‌بینند و حتی به دنبال راه‌های هک اکسپلور اینستاگرام هستند اما هیچ راز پنهانی برای ورود به این بخش وجود ندارد و هیچ راه هکی هم نخواهید یافت. تنها این شما هستید که کلید ورود به اکسپلور اینستاگرام هستید؛ با تولید محتوای کاربرپسند و جذاب به همراه انتشار حداکثری محتوا در بین کاربران اینستاگرام!

تنها کافیست که نکاتی که تا‌کنون گفته‌ایم را به طور جدی دنبال کنید و به مواردی که در زیر هم اشاره خواهیم کرد، گوشه چشمی داشته باشید تا بتوانید به این بخش راه یابید:

  • جمع‌آوری فالوور ارگانیک: به دنبال جمع‌آوری فالوور واقعی باشید تا بتوانید در اکسپلور دیده شوید
  • انتشار پست در زمان مناسب: پست‌های خود را در ساعتی که بیشترین کاربران آنلاین هستند (مانند 8 شب)، منتشر کنید تا بیشتر دیده شوید
  • درخواست برای انتشار پست شما توسط فالوور‌ها: از فالوور‌های خود بخواهید پست شما را برای دیگران ارسال کنند و یا آن را استوری کنند
  • درخواست برای ذخیره پست: از فالوور‌های خود بخواهید که به نحوی پست شما را برای خواندن در آینده ذخیره کنند
  • استمرار فعالیت: فعالیت خود را همیشه و مداوم ادامه دهید تا بتوانید در اکسپلور دیده شوید

 

آموزش سئو اینستاگرام برای گوگل: دیده شدن پیج در گوگل

حال به این موضوع توجه کنید: چگونه پیج اینستاگرام را در گوگل ثبت کنیم؟ اگر شما هم به دنبال دیده شدن پیج اینستاگرام در گوگل هستید، باید یک سری موارد را انجام دهید تا پیج اینستا شما در نتایج گوگل دیده شود.

توجه داشته باشید که چیزی به نام ثبت رایگان پیج اینستاگرام در گوگل وجود ندارد. اگر به دنبال یک فرم در گوگل هستید که پیج خود را در آن ثبت کنید، چنین چیزی وجود ندارد. این شما هستید که باید دریچه ورود گوگل برای خزش (Crawl) و یافتن پیج را باز کنید.

برای اینکار توصیه می‌کنیم این موارد را انجام دهید تا پیج اینستاگرام در گوگل ثبت شود:

  • عمومی کردن پیج: صفحات خصوصی (private) در گوگل نمایش داده نخواهند شد. پس پیج اینستاگرام خود را پابلیک (public) کنید
  • انتخاب نام و آیدی متناسب با پیج: نام کاربری و آیدی اینستاگرام خود را به دقت و متناسب با پیج یا برند خود بنویسید تا کاربران بتوانند با هدف جستجو ناوبری، بتوانند پیج شما را در گوگل پیدا کنند
  • کامنت بگذارید: در صفحات عمومی (پابلیک) دیگر کامنت بگذارید تا گوگل بتواند شما را پیدا کند
  • در صفحات وب لینک بگیرید: اگر سایت دارید و یا می‌توانید در یک فروم‌های (انجمن) سایر سایت‌ها، آدرس پیج اینستاگرام خود را قرار دهید تا گوگل پس از خزش آن صفحه، بتواند لینک پروفایل شما را پیدا کند
  • انتشار لینک‌های صفحات اینستاگرام: از شبکه‌های اجتماعی یا پیج‌های دیگر کمک بگیرید تا بتوانید لینک همه پست‌های خود را در آنجا منتشر کنید تا گوگل بتواند آن‌ها را ببیند

 

3 تاثیر اینستاگرام در سئو سایت

حال که روش‌های سئو اینستاگرام را یاد گرفتیم، اجازه بدهید تاثیرات مهم اینستاگرام در سئو سایت را هم مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم تاثیر اینستاگرام در افزایش رتبه سایت چقدر است.

به طور خلاصه اینستاگرام می‌تواند در 3 مورد زیر باعث افزایش رتبه سایت شود.

تاثیر اینستاگرام بر سئو سایت

 

قبلا در مورد تاثیر لینک سازی و لینک سازی داخلی در افزایش CTR و رتبه سایت صحبت کردیم. همانطور که می‌دانیم، تاثیر لینک‌ها در افزایش اعتبار دامنه و صفحات آن زیاد است و می‌تواند به شکل چشمگیری باعث افزایش بازدید سایت شود.

دریافت بک لینک از سایت‌های خارجی با اعتبار بالا مانند اینستاگرام می‌تواند به افزایش اعتبار شما کمک چشمگیری کند و باعث موفقیت روز افزون شما گردد.

هر چند ممکن است به خود بگویید که این لینک‌ها NoFollow هستند و تاثیری در لینک سازی ندارند، اما به نظر فکری کاملا اشتباه است. بهرحال گوگل آن‌ها را از سایت معتبر اینستاگرام خزش می‌کند و لینک به سایت را خواهد دید. بنابراین بی‌شک بدون تاثیر نیست و البته ما نمی‌دانیم دقیقا گوگل تا چه حد به آن‌ها اهمیت می‌دهد ولی چیزی که می‌دانیم این است که گوگل نمی‌تواند لینک‌های شبکه اجتماعی معروفی مانند اینستاگرام را ولو به NoFollow بودن، در نظر نگیرد و تاثیر ندهد. پس کار خودتان را انجام دهید و به هیچ وجه به این مسئله فکر نکنید.

حتی از نظر من وجود تکست لینک (بدون تگ a) نیز تاثیر خودش را دارد و گوگل آنقدر هوشمند است که آن‌ها را بفهمد.

 

2. سوشیال سیگنال (Social Signal)

در زمان‌های گذشته، شبکه‌های اجتماعی تا این حد رشد نکرده بودند و موتور‌های جستجو نیز تاثیری که امروزه از شبکه‌های اجتماعی در سئو سایت می‌پذیرند، وجود نداشت اما امروزه داستان متفاوت است. گوگل به راحتی می‌تواند سوشیال سیگنال (شامل لایک، کامنت، فالوور و...) را ببیند و می‌تواند رابطه آن با وب سایت شما را تشخیص دهد. گوگل می‌تواند میزان تعامل کاربران با پیج شما را بدست آورد. حتی مواردی بوده که مشاهده کرده‌اید که یک عبارت کلیدی را در گوگل سرچ کرده‌اید و بجای یک سایت، لینکی به صفحه اینستاگرام پیج در نتایج برتر جستجو قرار گرفته باشد.

گوگل می‌تواند محتوا، لینک‌ها، هشتگ‌ها، کپشن و... را خزش کند و با بررسی تعامل کاربران با پیج بیزینس شما، میزان سوشال سیگنال پیج اینستاگرام را مستقیما بر اعتبار وب سایت تاثیر دهد.

 

3. برندینگ (Branding)

تاثیر دیگر سئو اینستاگرام بر وب سایت، برندینگ است. حتی ممکن است وب سایت هم نداشته باشید ولی به راحتی می‌توانید با جذب مقداری فالوور، برند خود را معرفی کنید و شروع به فروش محصولات خود کنید. حال اگر وب سایت دارید، می‌توانید برای برند خود اقدام به تبلیغات وب سایت خود کنید و با این کار میزان اعتماد مردم به وب سایت خود را شدیدا افزایش دهید.

دیگر شما یک سایت نیستید، بلکه به صورت گسترده و روزانه در حال تعامل با کاربران خود هستید. چیزی که اکثر وب سایت‌ها در ارائه این تعامل ضعف دارند. راستش را بخواهید، ایجاد چنین تعامل بسیار نزدیکی از طریق یک وب سایت کاری بسیار دشوار است.

پس یکی از بزرگترین کار‌هایی که یک پیج اینستاگرام می‌تواند انجام دهد، افزایش اعتماد مردم به شماست و در نتیجه میزان خرید و سفارش از سایت شما را می‌تواند به شکل چشمگیری افزایش دهد.

هر زمان که سایت شما در نتایج جستجو دیده شد، لینک وب سایت شما نا‌خود آگاه به دلیل همان اعتماد انتخاب خواهد شد که این خود دلیلی بر افزایش CTR و افزایش بازدید سایت و در نهایت افزایش فروش خواهد بود.

چگونه لینک را در بیو اینستاگرام پیدا کنیم؟
  • بر روی نام کاربری کاربر مورد نظر که بالای پست است، کلیک کنید.
  • حال باید صفحه بیو (bio) را مشاهده کنید.
  • بر روی دکمه سه نقطه در کنار زنگوله کلیک کنید و سپس بر روی Copy Profile URL یا کپی آدرس پروفایل کلیک کنید.
5 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به