URL چیست؟ تاثیر ساختار URL در سئو سایت + URL فارسی یا انگلیسی؟

  • استک لرن
  • 15 تیر 1401
What is URL

URL چیست - در این پست قصد داریم با مقوله آدرس اینترنتی یا به صورت مخفف URL آشنا شویم و نحوه بهینه سازی URL برای سئو را بررسی کنیم. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، هر صفحه اینترنتی در وب با یک آدرس URL همراه است. هر آدرس منحصربفردی، ما را به یک صفحه‌ای خاص از وب هدایت می‌کند.

URL بهینه برای سئو سایت بسیار مهم است زیرا اگر آدرس‌های شما مشکل داشته باشد، می‌تواند برای سئو سایت شما مضر و گاهی مرگبار باشد. در ادامه با مقوله URL بیشتر آشنا خواهیم شد و این موضوع را مو شکافی خواهیم کرد.

با ما همراه باشید.

URL چیست؟

URL مخفف Uniform Resource Locator است. پس یک URL ما را به یک منبع یا Resource که می‌تواند یک صفحه HTML، فایل PDF، تصویر، صوت، ویدیو و... باشد، هدایت کند. پس اگر آن URL را در مرورگر خود اجرا کنید، به منبع مربوطه منتقل خواهید شد.

کافیست به آدرس بالای مرورگر خود نگاه کنید تا آدرس https://stacklearn.ir/post/what-is-url ببینید که URL همین صفحه اینترنتی است که در حال مشاهده آن هستید. بنابراین این آدرس منحصربفرد شما را به صفحه URL چیست در سایت استک لرن هدایت می‌کند.

 

ساختار URL چگونه است؟

حال ممکن است از خود بپرسید که ساختار یک URL در وب به چه شکل است. اجازه دهید آدرس همین صفحه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

اجزای مختلف یک آدرس URL

  1. پروتکل: اولین بخش هر آدرس URL پروتکل می‌باشد. پروتکل قراردادی است بین مبدا و مقصد برای تعریف نحوه ارتباط با یکدیگر؛ به URL شبیه زبان ارتباط نگاه کنید. مبدا و مقصد برای درک یکدیگر باید یک زبان مشترک داشته باشند و بر اساس آن با هم صحبت کنند. دو پروتکل بسیار آشنا برای شما http و https است. https حالت امن شده پروتکل http برای ارتباط است. در گذشته پروتکل http برای ارتباط بین کلاینت و سرور استفاده میشد اما به دلیل اینکه هر کسی در بین این ارتباط می‌توانست به جزئیات محتوای رد و بدل شده گوش دهد (برای مثال مخابرات و یا ISP‌ها)، بنابراین امنیت http کاملا آسیب پذیر بود. پس پروتکل https معرفی شد که هم اکنون پروتکل مورد پذیرش و مورد اطمینان است.
  2. آدرس دامنه وب سایت: بخش بعدی که بعد از :// قرار می‌گیرد، آدرس دامنه است. این آدرس برای هر سایتی یکتاست و در واقع نامی است که با آن یک سایت شناخته می‌شود. ممکن است www هم قبل از آن قرار بگیرد و یا ممکن است حذف شده باشد که این به تنظیمات سرور آن سایت بستگی دارد و وجود آن هیچ الزامی ندارد.
  3. پسوند دامنه: پسوند دامنه استک لرن ir می‌باشد که مخفف iran است. دامنه‌های com مخفف commercial به معنای تجاری هستند. پسوند دامنه‌ها می‌تواند موقعیت یک سایت را برای ما روشن کند
  4. مسیر یا اسلاگ: پس از ir/ یک مقدار می‌تواند قرار بگیرد که در این صفحه what-is-url قرار گرفته است. این در واقع مسیر یک صفحه را در سایت استک لرن مشخص می‌کند که با قرار دادن مقدار مشخصی در این بخش می‌توانید به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشید.
همه آدرس ها به شکل پروتکل > آدرس دامنه > پسوند دامنه > مسیر نیستند. گاهی می‌تواند یک آدرس URL به شکل پروتکل > آدرس IP سرور > مسیر باشد.

 

تاثیر URL در سئو سایت

همانطور که توضیح دادیم، هر آدرس مشخص کننده یک منبع در وب است. طبیعتا وجود یک ساختار منظم، مرتب و سازمان یافته بسیار مهم است. اگر ساختار آدرس‌های URL شما از یک الگوی منظم پیروی کند، این الگو توسط موتور جستجو قابل درک است. همچنین وجود یک مسیر با معنا که مفهوم صفحه را مشخص کند، برای سئو بسیار مهم است. برای مثال ما برای این مقاله از مسیر what-is-url استفاده کرده‌ایم که مفهوم این مقاله را به صورت کوتاه و مفید و به صورت کامل تعیین می‌کند که توسط گوگل نیز قابل تشخیص و درک است.

در فاکتور‌های مهم بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو، URL نیز باید مورد توجه قرار گیرد و به خوبی سازمان‌دهی شود.

 

آدرس URL فارسی یا انگلیسی؟ کدام بهتر است؟

یک مسئله‌ای که بسیاری از متخصصان سئو و یا صاحبان سایت ممکن است از خود بپرسند، بحث انتخاب مسیر فارسی یا انگلیسی برای URL هاست. به طور کلی تفاوتی میان URL فارسی یا انگلیسی وجود ندارد. اگر از یک مسیر معنادار و با مفهوم درست در مسیر URL استفاده کرده باشید، موتور جستجو گوگل به هنگام خزش صفحات می‌تواند آن را به خوبی درک کند. خواه فارسی باشد خواه انگلیسی!

پس از نظر سئو تاثیر چندان متفاوتی بین این دو نیست. تنها تفاوت می‌تواند در نوشتار آدرس باشد. کاراکتر‌های فارسی ممکن است به معادل دیگری انکد شده و به شکل دیگری نیز نمایش داده شوند و ممکن است با کاراکتر‌های غیر آشنا مواجه شوید که اگر آدرس را در مرورگر قرار بدهید، ببینید کاراکتر‌های فارسی مجددا به حالت قبل بازگشته‌اند.

ما برای سایت استک لرن ترجیح دادیم که از آدرس‌های انگلیسی استفاده کنیم.

 

نکاتی در رابطه با بهینه سازی آدرس URL

حال که با مفهوم URL آشنا شدیم، بهتر است یک سری نکات مهم در رابطه با سئو URL صحبت کنیم. در اینجا ما چندین نکته مهم را قرار داده‌ایم که دانستن آن‌ها می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در سئو سایت شما داشته باشد.

 

1. به هیچ عنوان فینگلیش ننویسید

یکی از مسائلی که گاهی دیده می‌شود برخی‌ها در انتخاب آدرس انگلیسی دارند، نوشتن معنای عنوان صفحه به صورت فینگلیس در آدرس سایت است. گوگل به هیچ عنوان فینگلیش را متوجه نمی‌شود. اگر نمی‌توانید انگلیسی بنویسید و یا زبان انگلیسیتان خوب نیست، می‌توانید از ترجمه گوگل استفاده کنید. به فارسی عنوان را بنویسید و خروجی انگلیسی آن را به همان شکل در آدرس قرار دهید.

 

2. تا حد امکان آدرس را کوتاه بنویسید

برخی‌ها فکر می‌کنند نوشتن آدرس‌های طولانی مزیت محسوب می‌شود ولی کاملا اشتباه است. سعی کنید تا حد امکان آدرس را خلاصه بنویسید و از افزوده شده موارد غیر ضروری به آدرس کاملا خود داری کنید.

برای مثال این صفحه با مسیر /post/what-is-url تعیین شده است. این آدرس هم کوتاه است و هم فقط از یک پیشوند post برای تعیین نوع صفحه استفاده شده است و در سایر موارد چیز اضافه‌ای قرار داده نشده است.

به این مثال نگاه کنید:

/blog/post/1400/12/2/what-is-url-and-what-is-optimized-url

این آدرس دارای موارد بسیار غیر ضروری در آدرس است که می‌تواند به راحتی حذف گردد و یک آدرس بهینه‌تر نوشته شود. پس از نوشتن آدرس‌های طولانی با موارد غیر ضروری در آدرس اکیدا خودداری کنید.

 

3. آدرس‌ها را برای عدم وجود Duplicate Content بررسی کنید.

یکی از مسائلی که ممکن است وجود داشته باشد، دسترسی به سایت با چندین آدرس مختلف است. موارد زیر را در مرورگر خود قرار دهید و نتیجه آدرس را ببینید:

  • http://stacklearn.ir/post/what-is-url
  • https://www.stacklearn.ir/post/what-is-url
  • http://www.stacklearn.ir/post/what-is-url

همه آدرس‌های بالا به آدرس https://stacklearn.ir/post/what-is-url ریدایرکت می‌شوند. اگر نمی‌دانید ریدایرکت چیست، مقاله ریدایرکت در سئو چیست را بخوانید. چرا آدرس‌های مشابه به این آدرس منتقل شدند؟ برای جلوگیری از مشکل Duplicate Content یا محتوای تکراری.

حتما دقت فرمایید که یک آدرس توسط آدرس‌های دیگر قابل دسترسی نباشد. به عبارت دیگر، هر منبع صفحه وب باید یک آدرس منحصربفرد داشته باشد و نباید توسط آدرس‌های مشابه در دسترس قرار گیرد.

در این صورت گوگل متوجه می‌شود که یک آدرس توسط آدرس‌های دیگر نیز قابل دسترسی است و همین می‌تواند تاثیر منفی در سئو سایت شما داشته باشد.

 

4. SSL سایت را فعال کنید

همانطور که گفتیم، پروتکل http سال‌هاست که در وب استفاده بسیار محدودی دارد و به دلیل مشکلات امنیتی از آن استفاده نمی‌گردد. گوگل نیز به همین مسئله اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و حتی بسیاری از خدمات پلتفرم‌های SAAS خود (مانند فایربیس) را بدون فعال بودن SSL سایت شما پشتیبانی نمی‌کند.

از اولین اقدامات شما پس از دریافت سرور از هاستینگ خود، باید فعالسازی این قابلیت باشد که اکثر میزبانی‌های وب لایسنس SSL را به صورت رایگان برای همه مشتریان خود فعال می‌کنند.

 

5. از کاراکتر‌های غیر مجاز استفاده نکنید

برای نوشتن آدرس از هر نوع کاراکتری نباید استفاده کنید. برای مثال مجاز نیستید که از # یا ? در بین مسیر آدرس استفاده کنید زیرا این کاراکتر معنای دیگری را در آدرس ایفا می‌کند. برای نوشتن مسیر در URL دقت کنید که فقط از کاراکتر‌های الفبا (انگلیسی یا فارسی) و علامت - یا _ برای جداسازی در بین کلمات استفاده کنید.

همچنین سعی کنید در هنگام استفاده از کاراکتر‌های انگلیسی حتما از حروف کوچک استفاده کنید تا از بروز مشکلاتی مانند مواجه شدن کاربر با صفحه 404 به دلیل عدم مطابقت مسیر‌ها جلوگیری کنید.

 

6. کلمات کلیدی خود را در URL قرار دهید

اگر برای صفحه خود یک کلمه کلیدی مناسب انتخاب کرده‌اید، سعی کنید همان را در URL نیز قرار دهید. اگر مسیر را به صورت انگلیسی می‌نویسید و صفحه شما فارسی است، ترجمه معادل آن را به انگلیسی قرار دهید. همانطور که گفته شد، برای اینکار می‌توانید از مترجم گوگل استفاده کنید.

بنابراین یکی از مهمترین اقدامات برای سئو صفحه و بهینه‌سازی آن، انتخاب و قرار دادن کلمات کلیدی در URL است و نباید آن را از قلم بیندازید.

برای مثال کلمات کلیدی این صفحه URL چیست، می‌باشد. ما عبارت معادل آن یعنی what-is-url را در مسیر URL قرار دادیم.

 

جمع‌بندی

همانطور که دیدیم، انتخاب یک URL مناسب اهمیت بسیار زیادی برای سئو صفحات سایت دارد. URL باید کوتاه، قابل فهم برای موتور‌های جستجو و کاربر باشد و همچنین به دور از هرگونه اضافات باشد. انتخاب یک URL مناسب رابطه مستقیمی با افزایش رتبه و بازدید گوگل شما خواهد داشت.

اگر به دنبال سئو URL متناسب با کلمات کلیدی خود هستید، کافیست کلمات کلیدی خود را به آدرس نیز اضافه کنید تا آن را متناسب با هدف جستجوی کاربر و موتور جستجو تنظیم کرده باشید.

URL مخفف Uniform Resource Locators می‌باشد. هر منبعی در وب دارای یک شناسه است که به کمک آن می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

به طور کلی تفاوتی بین نوشتار URL به فارسی یا انگلیسی نیست و موتور جستجوی گوگل درک کاملی از هر دو زبان را دارد اما به دلیل مشکلاتی که ممکن است کاراکتر‌های زبان فارسی برای به اشتراک گذاری آدرس‌ها داشته باشد، بهتر است انگلیسی باشد.
1 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به