لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ تاثیر مخرب آن در سئو + شناسایی آن‌ها

  • حسین کرمی
  • 17 اردیبهشت 1401
What is broken link?

لینک شکسته (Broken Link) چیست - احتمالا شما هم پس از ورود به یک سایت، بر روی لینک‌های داخلی آن کلیک کرده باشید ولی بجای دیدن صفحه مورد نظر، با یک خطا 404 مواجه شده باشید. خب طبیعتا متوجه می‌شوید که این لینک مشکل دارد و احتمالا صفحه مورد نظر تغییر مسیر داده است و یا حذف شده است.

آیا می‌دانید تاثیر مخرب آن کجاست؟ تاثیر مخرب آن آنجاست که وب سایت مورد نظر در تجربه کاربری (UX) کاستی‌هایی دارد و آن را مورد تاثیر قرار می‌دهد. به هیچ وجه یک بازدید کننده وب سایت شما دوست ندارد ببیند که وب سایت دارای نقص‌هایی از این بابت است. شما او را به یک صفحه‌ای که عملا وجود خارجی ندارد هدایت کرده‌اید. آیا گوگل نمی‌تواند متوجه چنین مسئله‌ای بشود؟ خیلی راحت متوجه می‌شود و آن‌ها را شناسایی می‌کند.

گوگل ads چیست؟

به لینکی که با کلیک بر روی آن وارد صفحه‌ای شوید که وجود ندارد و کد وضعیت 404 را برمی‌گرداند (صفحه 404)، لینک شکسته گفته می‌شود.

برای هر درخواست در وب، یک پاسخ وجود دارد. هر پاسخی از سرور، یک کد وضعیت هم دارد. 200 به معنای درست و بدون مشکل بودن آن صفحه است؛ در حالی که 404 به معنای عدم وجود آن صفحه است.

لینک شکسته می‌تواند به دو نوع لینک شکسته داخلی یا لینک شکسته خارجی تقسیم شود.

 

اگر در لینک سازی داخلی، با لینکی به صفحه داخلی سایت خود مواجه شوید که لینک شکسته باشد و ارور 404 بدهد، لینک شکسته داخلی می‌باشد.

 

اگر به یک سایت بیرونی لینک داده‌اید اما آن لینک دیگر معتبر نیست و خطای 404 می‌دهد، آن لینک، لینک شکسته خارجی است.

 

چرا لینک‌های شکسته وجود دارند؟

گاهی برخی‌ها ممکن است فکر کنند مشکل لینک شکسته، صفحه 404 باشد؛ در صورتی که صفحه 404 فقط نمایش آن وضعیت را به عهده دارد و ارتباطی با این صفحه نیست.

مشکل این است که شما به درستی لینک سازی نکرده‌اید و یا اگر هم از قبل به درستی لینک‌سازی کرده‌اید، تغییرات در آدرس‌ها باعث به وجود آمدن صفحاتی شده است که به صفحه 404 ختم می‌شوند. بنابراین وظیفه شما به عنوان یک تولید کننده محتوا این است که لینک‌های محتوای خود را چک کنید و از معتبر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

به عنوان یک متخصص سئو هم وظیفه شما این است که به صورت متوالی و دوره‌ای، از عدم وجود لینک شکسته در وب سایت مطمئن شوید.

به طور کلی موارد زیر باعث ایجاد لینک شکسته می‌شوند:

  • ایرادات برنامه‌نویسی وب سایت در ایجاد درست مرجع لینک‌ها
  • تغییر سهوی لینک‌ها و ایجاد لینک نامعتبر
  • تغییر در آدرس صفحات که منجر به نامعتبر شدن لینک‌های درون محتوایی می‌شوند

 

لینک شکسته چه تاثیری بر سئو می‌گذارد؟

حل مشکل لینک شکسته Broken Link

به صورت خلاصه، بلای جان وب سایت شما هستند. گوگل همواره محتوای صفحات شما را بررسی می‌کند و از کیفیت محتوای ارائه شده اطمینان حاصل می‌کند. حال اگر در محتوای شما لینک شکسته وجود داشته باشد، از کیفیت محتوای شما کاسته می‌شود و رتبه محتوای شما را پایین خواهد آورد.

برای اینکه چنین مسئله‌ای رخ ندهد، همواره باید حواسمان به لینک‌سازی که انجام می‌دهیم، باشد.

لینک شکسته می‌تواند مشکلات زیر را برای سئو سایت پدید آورد:

  • تاثیر منفی بر تجربه کاربری (User Experience)
  • افزایش نرخ پرش

 

تفاوت لینک یتیم و لینک شکسته

ممکن است تا‌کنون نام لینک یتیم را هم شنیده باشید اما لینک یتیم (Orphan Link) چیست و چه تفاوتی با لینک شکسته دارد؟

لینک یتیم به لینک‌هایی گفته می‌شود که به آن لینک نشده باشد. یعنی صفحه‌ای در سایت خود دارید که از قضا محتوای غنی هم دارد ولی به این دلیل که هیچ لینک سازی داخلی برای آن وجود ندارد، گوگل نمی‌تواند آن‌ها را پیدا کرده و بنابراین ایندکس نمی‌شوند.

گوگل دو راه برای یافتن لینک‌ها و خزش آن‌ها دارد:

  1. از طریق صفحات (لینک سازی)
  2. از طریق سایت مپ (نقشه سایت)

در صورتی که لینک شما در هیچ کدام از این صفحات وجود نداشته باشد، پس انتظار این را نداشته باشید که گوگل بتواند وجود آن‌ها را تشخیص دهد. بنابراین لینک سازی برای آن‌ها را نباید فراموش کنید.

حال تفاوت آن با لینک شکسته کاملا پیداست. این لینک‌ها وجود دارند اما لینک سازی برای آن‌ها صورت نگرفته، در حالی که لینک شکسته، لینک سازی شده اما صفحه وجود ندارد. دو مفهوم کاملا برعکس نسبت به هم هستند!

 

چگونه مشکل لینک شکسته را حل کنیم؟

اکنون یک سوال پیش می‌آید؛ حال که متوجه شدیم لینک شکسته چیست، چطور با آن‌ها مقابله کنیم؟ خب، ما دو روش برای حل این مسئله به شما ارائه می‌کنیم:

1. محتوا را ویرایش کنید

اگر به فکر حذف یک محتوای کامل به جای حل مشکل لینک شکسته درون آن هستید، پس یک دقیقه صبر کنید! راه حل این مسئله حذف محتوای با ارزش شما نیست. راه ساده است، فقط لینک‌ها را اصلاح کنید و گوگل نیز پس از خزش دوباره، متوجه اصلاح لینک‌ها و بهبود کیفیت محتوا خواهد شد.

پس بهترین روش این است که لینک شکسته در محتوا را پیدا و آدرس آن را اصلاح کنید.

 

2. از ریدایرکت 301 استفاده کنید

روش دیگر برای حل مشکل لینک سازی داخلی نا‌درست، حل مسئله به کمک ریدایرکت 301 است. هر چند این روش می‌تواند لینک‌های شکسته شما را تغییر مسیر دهد، اما بهتر است بدانید استفاده این روش بیشتر زمانی پیشنهاد می‌شود که چاره دیگری ندارید و تعداد لینک شکسته زیاد است و اصلاح دستی همه آن‌ها کاری سخت و وقت گیری است.

اگر تعداد لینک‌ها کم است، پیشنهاد می‌کنیم به صورت دستی این مسئله را حل کنید و همه چیز را به ریدایرکت کردن نسپارید.

 

3. لینک شکسته را حذف کنید

در صورتی که صفحه‌ای برای لینک مورد نظر نداشتید، ساده‌ترین روش حذف آن است. پس در صورتی که صفحه‌ای مرجع برای آن انکرتکست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از شر لینک اضافی و شکسته، راحت شوید.

 

چگونه لینک شکسته را در محتوا پیدا کنیم؟

روش‌های زیادی برای یافتن آن‌ها وجود دارد. یکی از روش‌ها، بررسی دوره‌ای محتواست که به کمک آن احتمالا می‌توانید وجود لینک شکسته را در محتوا پیدا کنید و آن را اصلاح کنید.

اما ابزار‌ها اینجا بسیار کمک کننده هستند. می‌توانید به سادگی از ابزار‌ها برای حل این مسئله کمک بگیرید و لینک شکسته را پیدا کرده و آن‌ها را حذف کنید.

چند ابزار خوب برای حذف لینک‌های شکسته را در زیر معرفی کرده‌ایم.

 

1. ابزار Google Search Console

یکی از ابزار‌هایی که به راحتی می‌توان با آن وجود لینک شکسته را تشخیص داد، گوگل سرچ کنسول است.

کافیست به بخش Coverage بروید و قسمت Excluded را تیک بزنید. سپس به بخش Not Found (404) بروید تا تمام لینک‌های شکسته که تا‌کنون گوگل پیدا کرده است را ببینید.

شناسایی لینک شکسته از سرچ کنسول

 

وارد سایت Broken Link Checker شوید. سپس آدرس سایت خود را وارد کنید و منتظر بمانید که ربات خزش آن، در محتوای سایت شما جست‌و‌جو کند و پس از شناسایی، نتایج را به شما نشان دهد.

 

نقشه سایت را فراموش نکنید! ممکن است در نقشه سایت مسئله لینک‌های شکسته وجود داشته باشد. ابزار Sitemap XML Broken Link Checker می‌تواند سایت مپ شما را بررسی کند و در صورت وجود لینک شکسته، به شما اطلاع دهد.

 

4. افزونه شناسایی لینک های شکسته وردپرس

اگر سیستم مدیریت محتوای شما وردپرسی است، می‌توانید از افزونه لینک شکسته در وردپرس استفاده کنید. برای این منظور ما پلاگین Broken Link Checker را به شما معرفی می‌کنیم.

 

چه زمانی به دنبال حذف لینک شکسته باشم؟

به طور کلی زمان‌هایی وجود دارد که باید محتوای سایت خود را از عدم وجود لینک شکسته بررسی کنید. در اینجا چند نمونه را بیان کرده‌ایم:

1. بصورت دوره‌ای

یک دوره‌ای را بر اساس میزان تولید محتوای خود در نظر بگیرید و هر یک مدت یکبار وقت برای بررسی عدم وجود لینک شکسته در سایت بگذارید. این کار ضروری است زیرا ممکن است اشتباهاتی توسط شما و یا دیگران به وجود آید و باعث چنین مشکلی شود.

اطمینان شخصی شما به درستی محتوا درست نیست و باید همیشه این مسئله را به صورت دوره‌ای بررسی کنید و ایرادات پیدا شده را رفع کنید.

 

2. در زمان تغییرات آدرس‌های داخلی

در زمان‌هایی که تغییراتی در آدرس صفحات سایت دارید، احتمال به وجود آمدن لینک شکسته در میان محتوای شما بسیار بالاست. در چنین زمان‌هایی حتما یک بار وب سایت خود را بررسی کنید و لینک‌های قدیمی را به لینک جدید تغییر دهید و یا لینک قدیمی را به کمک ریدایرکت 301، به لینک جدید منتقل کنید.

به کمک ریدایرکت 301، هم رتبه محتوای قبلی به صفحه جدید منتقل می‌شود و هم مسئله لینک شکسته رخ نخواهد داد و لینک ریدایرکت شده است.

 

حرف آخر

وجود لینک شکسته در محتوای سایت شما می‌تواند تاثیر مخربی در کیفیت محتوای صفحات شما داشته باشد. بنابراین اصلاح و یا حذف این لینک‌ها ضروری است و باید همیشه به این مسئله توجه کنیم. شناسایی لینک های شکسته به کمک ابزار‌ها کار ساده‌ای است و می‌توان با پیدا کردن مبدا لینک، محتوای مورد نظر را پیدا کرد و لینک شکسته آن را حذف کرد.

پس برای اینکه محتوای شما از نظر کیفیت و رتبه پایین نیاید و بتوانید افزایش کلیک گوگل را به همراه داشته باشید، این مسئله را به صورت دوره‌ای بررسی کنید و از عدم وجود Broken Links در محتوای خود اطمینان حاصل کنید.

 

پیوند شکسته یک صفحه وب است که به دلایل مختلف کاربر نمی‌تواند آن را پیدا کند یا به آن دسترسی پیدا کند. وب سرورها اغلب یک پیغام خطا و به همراه آن، یک کد وضعیت 404 نیز برمی‌گردانند.

  • ویرایش لینک شکسته
  • ریدایرکت 301 (برای لینک‌های داخلی)
  • حذف لینک

  • مشکلات برنامه‌نویسی وب سایت
  • ویرایش اشتباه و سهوی لینک
  • تغییر در آدرس لینک
2 نظر
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید...
ارسال نظر :
پاسخ به