آشنایی با صفر تا صد ابزارهای سرچ کنسول (Google Search Console)

  • حسین کرمی
  • 04 اردیبهشت 1401
What is Google Search Console

ابزار گوگل سرچ کنسول یکی از ابزار‌های بسیار کاربردی وب‌مستران و صاحبان وب سایت است که به کمک آن می‌توانند آخرین داده‌های مربوط به افزایش ورودی از گوگل، اطلاعات جست‌و‌جو شده کاربران، تنظیمات سایت و... را بررسی کنند. این ابزار اطلاعاتی را به ما می‌دهد که گوگل چطور وب سایت ما را می‌بیند و اگر مسئله‌ای در سایت وجود داشته باشد و گوگل به آن بر‌خورده باشد، می‌توانیم از طریق این ابزار متوجه رخداد‌های پیش آمده شویم.

در این مقاله قصد داریم به صورت کلی امکانات سرچ کنسول و کاربرد هر بخش از آن را با هم بررسی کنیم.

1. Overview

در این بخش می‌توانید اطلاعات کلی آمار سایت خود را ببینید. در اینجا خلاصه‌ای از داده‌های سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید یک گزارش کلی را ببینید. همچنین در صورت وجود مشکل در سایت، از این بخش قابل دیدن است.

 

1.1 Search Console Insights

این ابزار بسیار کاربردی است. به کمک خلاصه اطلاعات سایت شما، یک دید کلی از بیشترین محتوای دیده شده شما و جایگاه آن‌ها در میان دیگر صفحات وب را بر اساس بیشترین سرچ کوئری یا ترند بودن عبارت‌های جستجو شده نمایش می‌دهد.

برای اینکه امکانات این ابزار کامل شود، بهتر است سرچ کنسول خود را از طریق بخش Settings به Google Analytics متصل کنید تا اطلاعات دقیق‌تری را از این بخش مشاهده کنید.

 

2. URL inspection

به کمک این قابلیت می‌توانید صفحات سایت خود را آنالیز کنید. قابلیت Test Live URL به ما کمک می‌کند که متوجه شویم صفحه مشکلی در حال حاضر برای ایندکس شدن دارد یا نه. همچنین در صورتی که مشکلی در کد‌های ساختار یافته (Structured Data) وجود داشته باشد، در این بخش نمایش داده می‌شود.

در صورتی که به تازگی محتوایی را در سایت خود قرار داده‌اید و یا به‌روز‌رسانی کرده‌اید، می‌توانید با قرار دادن URL در فیلد ورودی و سپس با بررسی عدم وجود مشکل کلی، بر روی REQUEST INDEXING کلیک کنید تا گوگل متوجه شود که این صفحه تازه است و یا تغییری در آن ایجاد شده است.

گوگل نیز تصمیم می‌گیرد که به آن صفحات ثبت شده در این بخش اولویت داده و از بودجه خزش در URL مطرح شده استفاده نماید.

 

3. Performance

در این بخش میزان عملکرد سایت خود را در گوگل می‌توانید ببینید. گوگل اطلاعات مربوط به نتایج سایت شما در جستجو‌های گوگل را در این بخش قرار می‌دهد که می‌توانید از این اطلاعات برای بهبود سایت خود در زمینه تولید محتوا بررسی کنید.

 

3.1 Search Results

یکی از با ارزش‌ترین قابلیت‌های این ابزار که می‌تواند اطلاعات پر‌اهمیتی را در اختیار ما بگذارد، بخش نتایج جستجو (Search results) است.

تا‌کنون به این فکر کرده‌اید که کاربران چگونه ما را در نتایج جستجو می‌بینند؟ آیا دوست دارید متوجه شوید که کاربران چه چیزی در گوگل جستجو می‌کنند که سایت شما نیز در میان نتایج قرار می‌گیرد؟ این اطلاعات با‌ارزش می‌تواند به شما کمک کند که متوجه شوید که درباره چه موضوعی بنویسید، به شما کمک می‌کند که ببینید کاربران به دنبال چه چیزی هستند و گپ‌ها (جای خالی) را پر کنید، اگر کاربران سایت شما را در نتایج می‌بینند اما بر روی آن کلیک نمی‌کنند، به دنبال دلیل آن بگردید و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنید و یا آن را برای کاربران جذاب‌تر کنید.

در این بخش می‌توانیم بر اساس فیلتر‌هایی مانند نوع جستجو (وب، تصویر، ویدیو، اخبار و...)، بازه تاریخی، عبارت جستجوی دقیق (Exact query) و... به اطلاعاتی مانند حجم جستجو‌ها، impression، نرخ کلیک سایت (CTR)، میزان کلیک و... رسید که می‌تواند این اطلاعات بر اساس عبارات جستجو (queries)، صفحه، کشور، ظاهر جستجو، دستگاه و... تفکیک شود.

یکی از نتایج داده‌های این بخش این است که به کمک داده‌هایی که در نتایج جستجو در اختیار ما قرار می‌گیرد، می‌توانیم محتوا‌های ضعیف را شناسایی کنیم و نسبت به ویرایش و یا حذف آن‌ها اقدام کنیم.

 

3.2 Discover

Google Discover یکی از امکاناتی است که اخیرا گوگل به کاربران خود ارائه می‌دهد. هدف از ایجاد گوگل دیسکاور، ایجاد یک روشی جدید برای ارائه محتوای مورد علاقه به کاربران می‌باشد. این قابلیت بر‌اساس علاقه‌مندی‌ها و جستجو‌هایی که کاربر در گوگل کرده است، محتوای مرتبط از طریق اپلیکیشن‌های گوگل به او نشان می‌دهد.

این ویژگی حقیقتا بسیار جذاب است. در اپلیکیشن‌هایی مانند Google ،Google Chrome، Google News می‌توانید قابلیت Discover را ببینید که بخش‌هایی را در هر کدام از این اپلیکیشن‌ها برای موضوعات مورد علاقه و مرتبط با علاقه شما از سراسر وب پیشنهاد می‌دهد.

حال اگر محتوای سایت شما برای گوگل با ارزش باشد، ممکن است در این بخش نمایش داده شود و بنابراین در بخش Discover می‌توانید جزئیات اطلاعات (مانند تعداد کلیک‌ها، ایمپرشن و CTR) را ببینید.

آشنایی با امکانات Google Search Console

 

4. Index

به طور کلی گوگل اطلاعات وضعیت صفحات شما از لحاظ خزش (Crawl)، ایندکس صفحات و صفحاتی که مشکلی در ایندکس شدن دارند را می‌توانید ببینید. بنابراین وضعیت همه صفحات سایت شما که توسط گوگل شناسایی شده‌اند را در این بخش می‌توانید ببینید و از آخرین وضعیت آن‌ها از لحاظ ایندکس شدن در گوگل مطلع شوید. در صورتی که صفحه‌ای ایراد داشته باشد را می‌توانید ببینید و در صورت نیاز اصلاح یا مدیریت کنید.

 

4.1 Coverage

در این بخش می‌توانید اطلاعات تمام صفحاتی که توسط گوگل خزش (Crawl) شده‌اند را ببینید. برای مثال می‌توانید متوجه شوید که چه صفحاتی ایراد تکنیکالی داشته‌اند، چه صفحاتی بدون مشکل ایندکس شده‌اند، چه صفحاتی با هشدار همراه بوده‌اند و چه صفحاتی جدا شده‌اند.

بر این اساس تمام صفحات شما که تا الان توسط گوگل یافت شده‌اند، در این بخش تفکیک می‌شوند که می‌توانید در صورت وجود مشکلی در هر یک از صفحات خود، از آن مطلع شوید.

برای مثال اگر صفحه‌ای از سایت شما خزش شده باشد اما هنوز ایندکس نشده باشد، در بخش Excluded قرار می‌گیرد و تا زمانی که ایندکس نشود، آن صفحه در این بخش باقی خواهد ماند و در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود.

دقت کنید که این بخش می‌تواند دلیل عدم قرارگیری صفحه شما در نتایج جستجو را تشریح کند که به برخی از این موارد در پرسش و پاسخ، پاسخ داده‌ایم.

 

4.2 Sitemaps

در این بخش نقشه‌های سایت (Sitemap، Atom و...) را می‌توانید برای گوگل مشخص کنید. نقشه‌های سایت به زبان XML نوشته شده‌اند، به گوگل و سایر موتور‌های جستجو کمک می‌کنند که بتوانند محتوای سایت شما را پیدا کنند و همچنین دید بهتری به ساختار سایت شما داشته باشند.

بنابراین آدرس URL نقشه سایت و RSS و Atom‌های سایت خود را در این بخش وارد کنید. یکبار که وارد کردید، دیگر نیازی به ثبت مجدد نیست. گوگل به صورت زمان‌بندی شده و هر زمان که لازم باشد، مجددا بازگشته و مجددا آن‌ها را می‌خواند.

 

4.3 Removals

ممکن است صفحاتی از سایت شما وجود داشته باشند که آن‌ها را به هر دلیلی حذف کرده‌اید و قصد دارید گوگل نیز از حذف آن مطلع شود و آن‌ها را از نتایج جستجو حذف کند. در چنین مواقعی می‌توانید URL صفحات حذف شده را در این بخش وارد کنید تا گوگل از آن اطلاع یابد.

 

5. ابزار Experience

این بخش مربوط به سئو تکنیکال سایت شماست که معمولا اطلاعات آن برای برنامه‌نویس سایت کاربرد دارد که بتواند از مشکلات سایت با‌خبر شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند.

 

5.1 Page Experience

هدف از این بخش، کمک به شما برای ایجاد صفحات با‌کیفیت است. این بخش اطلاعات سایت شما را به دو بخش برای حالت موبایل و حالت دسکتاپ تقسیم می‌کند.

در بخش دسکتاپ و موبایل باید دو فاکتور HTTPS بودن سایت و Core Web Vitals آدرس‌های سایت شما بدون مشکل باشد تا بتواند به عنوان یک صفحه خوب از نظر تکنیکالی تلقی شود. البته برای حالت موبایل باید صفحه سایت شما Mobile Friendly نیز باشد. یعنی صفحات سایت شما به خوبی برای حالت نمایش موبایل ساخته شده باشند و نباید مشکلی داشته باشند. برای مثال باید صفحات واکنش‌گرا (Responsive) طراحی شده باشند تا بتوانند به شکل خوبی برای کاربران موبایل نمایش داده شوند.

 

5.2 Core Web Vitals

در این بخش می‌توانید ایرادات تکنیکالی (فنی) صفحات سایت را مشاهده کنید که وجود هر کدام از این مشکلات می‌تواند باعث کاهش عملکرد سایت در تحویل محتوای خوب به کاربر شود. گوگل نیز چنین مشکلاتی را می‌تواند در صفحات سایت شما تشخیص دهد و از وجود چنین مشکلات در سایت شما آگاه شود.

در صورتی که این مشکلات حل نشوند، گوگل به سایت شما امتیاز منفی می‌دهد و می‌تواند جایگاه سایت شما در نتایج گوگل را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مهم‌ترین مسائلی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید و گوگل به شما گوشزد کند، در زیر مشخص شده‌اند که با برچسب Needs improvements و یا Error، سطح هشدار یا خطرناک بودن آن‌ها برای سئو سایت را مشخص می‌کند.

  • LCP issue: مخفف Laraget Content Paint است. فرض کنید شما یک صفحه از سایت را باز کرده‌اید اما با اینکه آن صفحه تقریبا کاملا باز است، هنوز مرورگر در حال لود آن صفحه است و این لودینگ بیش از حد معمول رخ دهد. بنابراین این ایراد زمانی رخ می‌دهد که صفحاتی از سایت شما در دریافت بزرگترین عنصر (فایل js، css و...) دچار کندی خارج از محدوده شوند. چرا این شاخص بر اساس بزرگترین کار می‌کند؟ زیرا قصد این است که ببینیم در بدترین حالت ممکن تا چه اندازه طول خواهد کشید تا صفحه کاملا لود شود. میزان مناسب آن زیر 2.5 ثانیه برای هر صفحه‌ای است.
  • FID issue: مخفف First input delay است. فرض کنید که صفحه‌ای را باز کرده‌اید اما هنوز مرورگر در حال پردازش آن صفحه است و آماده کار کردن برای کاربر نیست. به این معنا که برای مثال نمی‌توانید صفحه را اسکرول کنید و یا عملی را انجام دهید. در چنین حالتی اگر صفحه سایت شما تاخیر زیادی داشته باشد، به این معناست که احتمالا مرورگر در حال پردازش صفحه است (معمولا یک فایل بزرگ جاوا اسکریپت) و بنابراین کابر نمی‌تواند به خوبی با صفحه تعامل داشته باشد.
  • CLS issue: مخفف cumulative layout shits است. فرض کنید صفحه‌ای را در حالت موبایل یا حالت دسکتاپ باز کرده‌اید اما به یکباره بعضی المان‌ها تغییر مکان می‌دهند و اصطلاحا از صفحه شیفت شده و یا خارج می‌شوند. این مشکل معمولا به دلیل عدم وجود طول و یا عرض مشخص برای تصاویر و ویدیو‍‌ها اتفاق می‌افتد.

 

5.3 Mobile Usability

همانطور که می‌دانید، امروزه موبایل‌ها نقش عظیمی در جستجو‌های وب دارند و رفته رفته نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بنابراین سایت ما باید برای هر دو حالت دسکتاپ و موبایل بهینه شده باشد. اصطلاح Mobile Friendly همین را بیان می‌کند. اگه صفحات سایت ما برای حالت نمایش در موبایل بهینه شده باشند، اصطلاحا به آن Mobile Friendly می‌گویند. چنین صفحاتی معمولا از تکنیک‌های طراحی فرانت‌اند وب مانند طراحی واکنش‌گرا (Responsive) استفاده می‌کنند تا برای حالت موبایل به خوبی نمایش داده شوند.

اگر صفحه در حالت موبایل به خوبی نمایش داده نشود و یا ایرادی وجود داشته باشد، از طریق این ابزار می‌توانیم آن را متوجه شویم.

 

6. Enhancements

این بخش نیز مربوط به سئو تکنیکال است که گوگل پس از وجود داده‌های ساختار یافته (Structured Data)، آن‌ها را در این بخش نمایش می‌دهد و نوید این را میدهد که ممکن است ریچ اسنیپت‌های این بخش در نتایج جستجو نمایش داده شود.

این بخش شامل ریچ اسنیپت Breadcrumb، FAQ، How-to، Review Snippets، Sitelinks Searchbox، Products، Videos و... است.

 

این ابزار میزان بک‌لینک‌ها (External Links) و لینک‌های داخلی (Internal Links) را به سایت نمایش می‌دهد.

به کمک این ابزار می‌توانید ببینید چه سایت‌هایی و با چه انکر تکست‌هایی به شما لینک داده‌اند و آن‌ها را شناسایی کنید.

همچنین می‌توانید ببینید که چه صفحاتی از سایت بیشترین لینک‌سازی داخلی را داشته‌اند. با کلیک بر روی هر صفحه می‌توانید تعداد و همچنین از صفحاتی که لینک داخلی گرفته‌اید را ببینید. در صورتی که متوجه شدید صفحاتی از سایت شما لینکسازی نشده‌اند و یا کم شده‌اند، می‌توانید با تشخیص آن‌ها، لینکسازی بیشتر را برای آن‌ها انجام دهید.

کنسول جدید وبمستر تولز از سال 2015 به Google Search Console تغییر نام داد.

در صورتی که صفحاتی از سایت شما دچار مشکل تکنیکالی باشند، در این بخش قرار می‌گیرد. این ایرادات می‌تواند به دلیل وجود خطا باشد و یا ممکن است به دلیل‌های دیگری مانند ایندکس نشدن آن صفحات در حال حاضر باشد.

این ایراد به این معناست که لینکی به صفحه‌ای از سایت داده‌اید که noindex است. برای برطرف کردن صفحه‌ای که اشتباها noindex شده است، باید متا تگ robots آن صفحه را بررسی کنید و مشکل عدم اینکدس شدن آن را پیدا کنید. در متا تگ robots که در واقع در کد HTML آن صفحه است، باید مقدار صفت content برابر با index,follow باشد. اگر noindex وجود دارد و یا عبارت دیگری می‌بینید (حتی مقدار خالی)، آن را به index,follow تغییر دهید یا اگر نمی‌توانید، از برنامه‌نویس سایت بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

در بسیاری از مواقع این ایراد نیست و تنها باید صبر کرد که گوگل صفحه را ایندکس کند اما ممکن است ایراد به دلایلی مانند عدم ایجاد محتوای مناسب نیز باشد.

این صفحات توسط گوگل پیدا شده‌اند اما گوگل تصمیم گرفته است که در زمانی دیگر اقدام به خزش (Crawl) آن صفحات کند. معمولا دلیل چنین مسئله‌ای، عدم وارد کردن بار زیادی به سایت شماست و به همین دلیل تصمیم گرفته است که در زمانی دیگر خزش را انجام دهد.

صفحاتی که با تگ کنونیکال مشخص شده باشند و صفحه اصلی نباشند، در این بخش قرار می‌گیرند. این صفحات توسط گوگل شناسایی شده‌اند اما به این دلیل که نسخه اصلی آن صفحه چیز دیگریست، آن را ایندکس نکرده و بنابراین در نتایج نمایش داده نخواهند شد.

این خطا در سرچ کنسول به این معناست که آن صفحات با خصوصیت Disallow در فایل robots.txt سایت از لیست صفحاتی که باید خزش شوند، جدا شده‌اند. اگر متوجه شده‌اید که ایرادی وجود دارد و صفحاتی به اشتباه در این بخش قرار گرفته‌اند، حتما فایل robots.txt را بررسی کنید و آن خط از کد که صفحه مورد نظر شما را از دسترسی ربات‌های خزش خارج کرده است را اصلاح کنید.

این صفحات زمانی در بخش Coverage و در Excluded با عنوان Not Found قرار می‌گیرند که به صفحه‌ای از سایت خود لینک داده‌اید که وجود ندارد (اصطلاحا به آن‌ها لینک شکسته می‌گویند). برای حل این مشکل باید آن صفحاتی که به صفحه 404 لینک داده‌اند را اصلاح کنید. برای اینکار می‌توانید از ابزار‌های Broken Link Checker استفاده کنید.

اگر در بخش Coverage > Excluded چنین صفحاتی را مشاهده می‌کنید که با این ایراد نمایش داده شده‌اند، در واقع این صفحات مشکلی ندارند فقط به صفحه دیگری ریدایرکت شده‌اند که به این معناست که آدرس اصلی آن لینک مسیر دیگریست.

سرور در پاسخ به گوگل کد وضعیت 4xx (یعنی 400 تا 499) را برگردانده است. به صورت کلی یک صفحه زمانی بدون مشکل است که کد پاسخ 200 را برگرداند. بنابراین مشکلی در آن صفحه وجود دارد که باعث بازگردانی چنین مقداری شده و احتمالا گوگل نیز از طریق لینک‌های داخلی که در سایت خود ایجاد کرده‌اید یا در نقشه سایت، به چنین صفحاتی رسیده است.

اگر آدرسی را در بخش Removal سرچ کنسول قرار داده‌اید و آن صفحه هنوز در سایت شما در دسترس است (لینک داخلی یا در نقشه سایت)، باید آن‌ها از حذف کنید.

اگر صفحه‌ای از سایت شما در بخش Coverage > Excluded قرار دارد که با چنین برچسبی همراه شده، به این معناست که آن صفحه نیاز به احراز هویت دارد و در کد وضعیت صفحه 401 بر‌میگردد. اگر اشتباها در Sitemap یا لینک‌های سایت به صورت اشتباهی به صفحه‌ای که نیاز به احراز هویت دارد، لینک داده‌اید، باید آن را حذف و یا اصلاح کنید. برای اینکار بهتر است با برنامه‌نویس بک‌اند سایت خود در موضوع را مطرح کنید.

LCP باید کمتر از 2.5 ثانیه باشد. اگر خطای LCP: Longer than 4s (Desktop) یا (Mobile) را در Search Console خود مشاهده می‌کنید، به این معنی است که سرور بیش از 4 ثانیه طول می‌کشد تا بزرگترین عنصر قابل مشاهده در viewport را ارائه دهد.

زمانی که برخی از المان‌ها به صورت دسته جمعی به صورت ناخواسته چیدمانشان در صفحه تغییر کند، مشکل CLS به وجود خواهد آمد که ممکن است برای موبایل یا دسکتاپ ایجاد شود.

بسته به حالت (موبایل یا دسکتاپ)، این موارد را چک کنید و از عدم مشکل در نمایش آن‌ها به صورت درست و عدم وجود مشکل در چیدمان آن‌ها در صفحه اطمینان حاصل کنید.
  • مشخص کردن طول و ارتفاع عناصر عکس‌ها و ویدیو‌ها
  • بهینه‌سازی فونت‌های سایت (پردازش از قبل فونت‌ها)
  • فضای iframe‌ها را مدیریت کنید که از صفحه بزرگتر نباشد.
  • محتوای داینامیک را مدیریت کنید.

به طور کلی، تاخیر ورودی (FID) به این دلیل اتفاق می افتد که Thread اصلی مرورگر مشغول انجام کار دیگری است. بنابراین (هنوز) نمی‌تواند به کاربر پاسخ دهد. یکی از دلایل رایج این اتفاق این است که مرورگر مشغول تجزیه و اجرای یک فایل جاوا اسکریپت بزرگ است که در صفحه سایت شما وجود دارد و بنابراین باعث ایجاد مشکل برای کاربر در کار با صفحه (ایجاد لگ) می‌شود که باید حل شود.

اگر در حالت موبایل المان‌های لمسی مانند لینک‌ها و دکمه‌ها زیاد نزدیک هم باشند، به طوری که کاربر نتواند به درستی بر روی لینک و یا دکمه مورد نظر خود کلیک کند، این مشکل فنی توسط گوگل تشخیص داده شده و در سرچ کنسول نمایش داده می‌شود. برای رفع این مشکل باید برنامه‌نویس این المان‌ها را از هم به کمک صفاتی مانند margin و padding در css دور کند.

  • المان‌هایی (مانند عکس و ویدیو) در صفحه که در حالت نمایش موبایل سایت از صفحه خارج شده‌اند و بخشی از آن مشخص نیست، را مشخص کنید.
  • در حالت نمایش موبایل، به کمک صفات CSS طول عکس‌ها را 100% و ارتفاع آن‌ها را auto کنید.
  • به کمک CSS، سایز محتوا را به اندازه صفحه نمایش کنید.
ارسال نظر :
پاسخ به